Rýchly TEST: Zvládne vaše dieťa školu? S týmito úlohami to zistíte raz-dva!
8. 4. 2017, 9:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 19:11)

Zdroj: Shutterstock
Zápisy do základných škôl odštartovali tento týždeň a potrvajú až do konca apríla. Váhate, či váš hravý škôlkár vydrží sedieť v lavici a sústrediť sa na povinnosti? Otestujte ho.
Nástup do školy prináša veľkú zmenu. Dieťa sa stáva žiakom a hru nahradia školské povinnosti. Učí sa čítať, písať, spoznávať svet. Otvárajú sa mu obzory a urýchľuje rozumový rozvoj. No nie všetci predškoláci sú už na to pripravení.
V prvom rade musí byť dieťa telesne zrelé. Záleží na jeho výške, váhe a schopnosti nosiť tašku a obsedieť v lavici niekoľko hodín. „Treba pamätať aj na chorobnosť. Dieťa, ktoré v prvej triede vynechá dva týždne, sa nenaučí dve písmená a to už je problém,“ upozornila detská psychologička Mária Tothová Šimčáková.
Odborníčka ďalej upozorňuje, že deti často pokrivkávajú v sociálno-emocionálnej oblasti. Patrí sem samostatnosť, zodpovednosť či schopnosť zbaliť si tašku. „Podstata je najmä v emocionálnej oblasti. Aby dieťa zvládlo úspech, aby bolo schopné prežiť, že nebude prvé a že aj iné deti si budú vyžadovať pozornosť,“ vysvetlila psychologička. Dieťa musí uznávať autoritu, byť schopné sa prispôsobiť, pracovať v kolektíve.
Dieťa musí byť zrelé aj v rozumovej oblasti, kam patrí rozvoj reči, logické myslenie, matematické predstavy či všeobecné vedomosti o svete.
Nepreceňujte svoje deti
V súčasnosti je veľká tendencia dávať do školy čo najmladšie deti. Psychologička upozorňuje nad možnými rizikami.
Rodičia chcú, aby ich dieťa šlo do školy predčasne, ale detská psychologička varuje. „U jedného z desiatich detí je to adekvátne, všetky ostatné musia byť pripravené. Hoci rodič má pocit, že dieťa exceluje v jednej oblasti, dnes sa ukazuje, že mnohé ďalšie ako rozvičenosť ruky, grafomotorika, reč a mnohé ďalšie, zase nie sú rozcvičené,“ upozorňuje Mária Tóthová Šimčáková. Viac sa dozviete v knihe Testujeme a rozvíjame svoje dieťa, ktorej je psychologička spoluautorkou.
Zistite, či je vaše dieťa na školu pripravené >> Test nájdete na ďalšej strane.
Dieťa má nakresliť postavu
Zdroj: Tony Štefunko
Panáčika naľavo kreslilo dieťa, ktoré je už zrelé do školy. Dieťa, ktoré kreslilo panáka napravo by ešte nemalo navštevovať školu.
1 bod: Postava má hlavu, trup, končatiny. Hlava s trupom je spojená krkom a nie je väčšia ako trup. Na hlave sú vlasy, prípadne klobúk, uši, oči, nos a ústa. Ruky sú zakončené 5 prstami, nohy majú chodidlá.
2 body: Môžu chýbať 3 časti (krk, vlasy, jeden prst ruky, nie však tváre).
3 body: Kresba má hlavu, trup, končatiny. Ruky či nohy sú nakreslené dvojčiarou. Môže byť vynechaný krk, uši, vlasy, prsty a chodidlá.
4 body: primitívna kresba s trupom. Končatiny sú nakreslené len 1 čiarou.
5 bodov: Jasne chýba trup alebo oba páry končatín.
Dieťa má napodobniť vetu „Eva je tu“
Zdroj: Tony Štefunko
Dieťa by už malo byť schopné držať ceruzku a odkresľovať písmenká. Nápis „Eva je tu“ naspodku ukazuje, že dieťa ešte nie je zrelé.
1 bod: Dobre a čitateľne napísaná predloha. Písmená sú dvakrát väčšie ako predloha. Začiatočné písmeno E má výraznú výšku veľkého písmena. Písmená sú spojené do 3 slov. Nesmie chýbať bodka nad „j“. Veta je vcelku vodorovná.
2 body: Ešte celkom čitateľné napodobenie vety. Nezáleží na dodržaní vodorovnej línie ani veľkosti písmen.
3 body: Veta je členená aspoň na dve časti. Možno rozpoznať aspoň 4 písmená predlohy.
4 body: S predlohou sa podobajú aspoň 2 písmená.
5 bodov: Čmáraniny.
Dieťa má obkresliť skupinu bodov
Zdroj: Tony Štefunko
Ak dieťa guličky prekreslí tak ako je na obrázku naľavo, školu hravo zvládne. Môže mať aj malé odchýlky, no musí sa aspoň snažiť priblížiť k pôvodnému obrázku.
1 bod: Takmer dokonalé napodobenie predlohy. Je len veľmi malé vychýlenie jedného bodu. Zmenšenina obrazca je prípustná, zväčšenina nesmie byť o viac ako polovicu.
2 body: Počet a umiestnenie bodov musí zodpovedať predlohe. Možno prekonať vychýlenie až troch bodov, ale len o trochu.
3 body: Celok sa obrysom podobá predlohe. Nie je dvojnásobne väčší. Nemusí mať 10 bodiek, ale nie viac ako 20 a menej ako 7.
4 body: Obrazec sa už nepodobá predlohe, ale ešte sa skladá z bodiek. Nezáleží na počte ani ich tvare.
5 bodov: čmáraniny
Pozrite si vyhodnotenie na ďalšej strane:
Zdroj: Shutterstock
Dieťa, ktoré nie je na školu pripravené, bude demotivované a po čase nebude chcieť chodiť do školy.
Vyhodnotenie
3 až 6 bodov: Predstavuje nadpriemer a zároveň vysokú pravdepodobnosť úspechu v škole.
7 až 11 bodov: Priemerný výsledok. Dieťa síce môže ísť do školy, ale treba sa mu ešte venovať.
12 až 15 bodov: Test treba po 3 mesiacoch zopakovať. Ak je výsledok stále podpriemerný, odporúča sa vyšetrenie u lekára a psychológa.
Ďalšie úlohy nájdete na nasledujúcej strane:
Zdroj: archív
Dieťa by už malo poznať geometrické tvary a farby.
1. Ako sa voláš, kde bývaš, ako sa volajú tvoji rodičia, súrodenci, koľko máš rokov?
2. Povedz krátku básničku/pesničku.
3. Ukáž na obrázku trojuholník, štvorec, kruh, obdĺžnik, hviezdičku.
4. Je na obrázku niečo nesprávne? Čo? Dokresli obrázok .
5. Ktorú ruku máš pravú, ľavú? Chyť si pravou rukou ľavé oko. Ľavou rukou pravé uško. Ktoré okná na domčeku sú hore? Ktoré sú dole? Ktoré okno je vľavo dole? Ktoré je vpravo hore?
6. Vymaľuj okná v domčeku červenou, dvere modrou, hviezdy žltou a kruh zelenou farbou.
Podarilo sa? Pozrite sa, čo ešte dieťa musí vedieť
Toto už musí dieťa vedieť:
- Názvy častí svojho tela.
- Osobné informácie – meno, bydlisko, vek
- Určenie miesta – vedľa, za, v,…
- Určenie smeru – hore, dole, neskôr – doľava, doprava.
- Rozpoznanie a zapísanie niektorých písmen veľkej tlačenej abecedy (vie sa podpísať).
- Základné farby.
- Názvy základných geometrických tvarov pomenovať(štvorec, trojuholník, kruh) a bez výrazných disproporcií a nerovnomerností nakresliť.
- Nakresliť dvojdimenzionálne postavu človeka, ktorá bude obsahovať základné časti tela a niektoré obsažné prvky (časti tváre, gombičky a iné doplnky oblečenia).
- Ako vyjadriť svoje potreby a myšlienky.
- Skupiny slov, ktoré si treba zapamätať – dni v týždni, ročné obdobia,…";i:10;s:47:"Mechanické ovládanie číselného radu do 10.";i:11;s:190:"Vytlieskať slová po slabikách, vytvoriť rýmovanie, určiť prvú hlásku v slove, určiť poslednú hlásku v slove, rozdeliť jednoslabičné slovo na hlásky (pes: p-e-s, dom: d-o-m).