Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Ročné vyúčtovanie nákladov: Takto si preverte platby za byt

Pozorne si skontrolujte všetky položky vyúčtovania. Nedoplatok môžete reklamovať.

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Majitelia bytov v týchto dňoch už študujú niekoľkostranové vyúčtovania za minulý rok. Ak vám v poslednom riadku svieti preplatok, neznamená to, že je všetko ideálne.

Možno máte len nesprávne nastavené zálohové platby a každý mesiac posielate správcovi bytov zbytočne vysoké sumy! Pozrite si, ktoré dôležité údaje treba preveriť. Hoci vaše vyúčtovanie môže vyzerať inak ako náš príklad, obsahovať musí všetky nasledujúce položky.


Foto: Plus JEDEN DEŇ/Monika Toporcerová

Studená voda

Keďže svoju spotrebu pri odpočtoch vodomerov poznáte, ľahko si skontrolujete, či číslo z odpočtov sedí s údajom vo vyúčtovaní.

Teplo na kúrenie

Je to najdrahšia služba v byte, no spotrebu si neviete vypočítať. Rozratúva sa totiž zložito podľa pomerových meračov a ďalších koeficientov. Ak máte pochybností, zájdite za správcom.

Teplá voda

Jej spotrebu si viete skontrolovať podľa stavu na vodomere.

Teplo na ohrev vody

V prílohe vyúčtovania nájdete aj údaj o cene tepla na ohrev kubíka vody. Vynásobte ho spotrebovanými kubíkmi a dostanete výslednú sumu.

Predpísaná zálohová platba

V tomto stĺpci vidíte sumy, ktoré ste vlani zaplatili za jednotlivé služby, dole je celková zaplatená suma.

Náklad

Tu sú uvedené vaše skutočné náklady za rok 2015: v našom prípade sú nižšie ako záloha.

(+) Preplatok/(-) nedoplatok

V tomto stĺpci nájdete rozdiel medzi zaplatenými a skutočnými sumami, teda výslednú sumu, ktorá sa vám buď vráti (ak ste v pluse), alebo musíte platiť vy (ak ste v mínuse). Nám vychádza preplatok 31,86 €.

Upratovanie spoločných priestorov

Porovnajte si skutočné náklady a zálohu: ak sú výrazne vyššie ako záloha, spýtajte sa správcu, prečo. V našom prípade sú náklady viac ako trikrát vyššie!

Náklady na bývanie spolu

Toto číslo hovorí, či máte za vlaňajšok preplatok (peniaze vám do 15 dní vrátia) alebo nedoplatok (musíte ho vyrovnať do 15 dní).

Ako vyriešiť nezrovnalosti vo vyúčtovaní
Nepozdávajú sa vám sumy na vyúčtovaní? Reklamujte ho. Reklamáciu treba podať písomne u správcu alebo predsedu spoločenstva. „Reklamácie sa obvykle vybavujú obratom alebo v termíne do 30 dní od podanej reklamácie,“ vysvetľuje Petra Jurčáková, prezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku.

Čo v prípade, že váš podnet ignorujú
Ak správca nebude na vašu reklamáciu reagovať, obráťte sa na inšpekciu. Správca musí na váš podnet reagovať v lehote najneskôr do 30 dní. „Ak to neurobí alebo sa po vybavení reklamácie budete cítiť poškodení, môžete požiadať o kontrolu správnosti reklamovaného vyúčtovania priamo príslušný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie,“ odporúča hovorkyňa inšpekcie Dana Krkošová. Reklamovať môžete aj staršie vyúčtovania za posledné tri roky.

Pozor, dlžná suma môže poriadne narásť
Ignorovať nedoplatok sa nevypláca. Narátajú vám totiž sankčné úroky navyše. Ak nedoplatok do 15 dní neuhradíte, prirátajú vám k dlžnej sume aj úroky z omeškania. Najčastejšou príčinou nedoplatku je podľa Jurčákovej zvyčajne vysoká spotreba týkajúca sa kúrenia alebo teplej vody. Druhým častým dôvodom je zle nastavený zálohový predpis, ktorý nepostačuje na vykrytie nákladov bytu za celý rok. Stačí, ak sa k vám prisťahuje ďalší člen domácnosti a zabudnete zvýšiť mesačnú zálohovú platbu. V takom prípade rátajte s nedoplatkom minimálne za vodu.

Vyberáme pre vás niečo PLUS