Reklama

REVOLÚCIA V NAKUPOVANÍ Zaobídete sa aj bez predavačov? Ide o nástup robotizácie, alebo...

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Investičných podvodov pribúda. Ako sa brániť? Tu sú rady odborníkov
    Reklama

    Kým pred niekoľkými rokmi sme si nevedeli predstaviť, že si v obchodoch budeme blokovať tovar sami, dnes je to už rutina. Inováciám a technologickým novinkám sa však nevyhneme. Prichádza totiž ďalšia zmena: samoobslužné predajne!

    Podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martina Krajčoviča sa touto myšlienkou zaoberajú viacerí obchodníci. „Ide však o špecifický model, ktorý nie je univerzálne použiteľný, napríklad pre menšie predajne, ktoré sú typické pre menšie mestá alebo vidiek. V rámci väčších prevádzok prostredníctvom ktorých sa predá drvivá väčšina potravín, nie je možné prevádzkovať obchod bez personálu,“ myslí si Krajčovič. „Preto sa obchodníci zameriavajú najmä na postupnú digitalizáciu a automatizáciu, kde už dnes vďaka použitým technológiám nepotrebuje spotrebiteľ na nákup obslužný personál. Avšak na plynulý chod prevádzky je nutné ho mať, inak by sme museli hovoriť už o plnej robotizácii,“ uvádza Martin Krajčovič.

    Prvou lastovičkou na Slovensku, pokiaľ ide o reťazce, ktorá zavádza projekt samoobslužných pokladní, je COOP Jednota. Realitou by mali byť už o niekoľko týždňov. Podobné koncepty už fungujú v zahraničí, dokonca aj v susednom Česku.

    Podľa dostupných informácií ju otvoria v Trnavskom kraji a do roka by ich malo byť približne sedem. Predajne by mali fungovať v klasickom režime, avšak po skončení otváracích hodín sa automaticky pretransformujú na samoobslužné.

    Na to, aby sa zákazník do takejto predajne dostal, bude potrebovať aplikáciu, ktorú si stiahne do telefónu, bude sa musieť zaregistrovať a uviesť aj nejaké osobné údaje. Pred vstupom do predajne si nechá vygenerovať QR kód, ktorý mu umožní vstup do predajne. Tam si potom nakúpi, zaplatí rovnako ako pri samoobslužnej predajni, avšak v tomto prípade len platobnou kartou. Následne sa mu po naskenovaní QR kódu z aplikácie otvoria dvere a pustia ho z obchodu.

    Bližšie informácie, kde a kedy konkrétne začne fungovať nová predajňa, nie sú známe. „Pripravujeme tlačovú konferenciu, na ktorej budeme novinárov informovať o novom koncepte predajní, pričom o jej termíne budeme informovať,“ uviedla v odpovedi hovorkyňa COOP JEDNOTA Slovensko Jana Kuklová.

    Plánujú podobný koncept aj iné reťazce? „Tesco ako prvé v roku 2016 zaviedlo službu Scan&Shop a Scan&Shop Mobile, ktorá má už veľmi blízko k samoobslužnému obchodu. Zákazníci môžu tovar naskenovať a zabaliť priamo do svojej tašky v nákupnom vozíku. Ušetria tak čas venovaný vykladaniu tovaru pri pokladniciach a opätovné balenie tovaru do tašiek,“ informovala Mária Zerzanová, PR manažérka Tesca. „Naše kolegyne a kolegovia vďaka svojim skúsenostiam a znalostiam však v obchodoch zohrávajú kľúčovú úlohu, a to aj pri každodennej interakcii so zákazníkmi. Dokážu im pomôcť, poradiť, vysvetliť a poskytnúť všetky odborné informácie,“ dodala.

    Ako uviedla hovorkyňa spoločnosti Kaufland Lucia Vargová, momentálne samoobslužné predajne neplánujú. Odpoveď v podobnom zmysle poslal aj hovorca Lidla Tomáš Bezák. Rovnako tak BILLA prostredníctvom svojho hovorcu Mareka Kraviara oznámila, že svoju pozornosť zameriava na otváranie nových predajní s personálom, rekonštrukciu a modernizáciu starších.

    A ako vidí predseda aliancie moderného obchodu budúcnosť takéhoto nakupovania? „Obchod dlhodobo čelí nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily napriek tomu, že mzdy za posledné roky rastú v tomto odvetví najrýchlejšie. Postupná automatizácia na jednej strane dokáže čiastočne kompenzovať tento nedostatok, na druhej strane vytvára nové pracovné pozície s vyššou pridanou hodnotou, čomu zodpovedajú aj rýchlorastúce mzdy,“ dodal Krajčovič.

    V obchodoch pribudnú kontrolné brány. O čo ide, dozviete sa na ďalšej strane...

    Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Samoobslužné pokladne nám uľahčujú život pri nakupovaní a vďaka nim nemusíme stáť často v dlhých radoch. Avšak prinášajú aj problémy. A to najmä reťazcom.
    Tie sú po novom nútené zavádzať novinky. Sú nimi kontrolné brány. Tie sa otvoria len v prípade, že máte v ruke bloček, ktorým vás po zaplatení v samoobslužnej pokladni skontrolujú. Zákazník bude musieť naskenovať čiarový kód z pokladničného bločku.

    Prečo? Pretože sa množia prípady, keď ľudia odchádzajú bez zaplatenia. Či je to skutočným dôvodom, neuviedol ani jeden reťazec. Hovoria len o bezpečnostnom opatrení. „Zavedenie systému brán v samoobslužných zónach našich predajní je v súčasnosti predmetom diskusie, pričom zvažujeme možné riešenia,“ uviedla Mária Zerzanová z Tesca. „BILLA už pracuje na zavedení skenovania bločkov pri samoobslužných pokladniach. Postupne budú aplikované do všetkých predajní. Momentálne je projekt v príprave,“ priblížil situáciu v BILLE jej hovorca Marek Kravjar.

    Tomáš Bezák z Lidla uviedol, že spomenuté brány sú súčasťou zóny so samoobslužnými pokladnicami, ktorá ako celok umožňuje zákazníkom rýchlo nablokovať nákup a nášmu personálu zároveň vytvára priestor venovať sa intenzívnejšie obsluhe ostatných zákazníkov.

    Mohlo by vás zaujímať: