Najprv sa vraj musíme preprogramovať. „Nastavte sa tak, aby jedlo nebolo stredobodom vašich myšlienok. Hoci sú lahodné pochúťky potešením, skúste im občas odolať,“ radí Zdena Havettová. „Ušetríte si veľa ťažkostí, akým je sťažené trávenie či nafukovanie,“ dodáva.

Nákupy plánujte, nedonesiete tak domov zbytočné potraviny.

Uprednostnite zdravšie suroviny

Aj zemiakový šalát má i diétnejšie formy.
Zdroj: archív

Chia, quinoa aj goji, traste sa! Naše ovocie a zelenina vám šliapu na päty

Test kvasenej kapusty: Odborníci hodnotili 5 balíčkov zo supermarketu

Sladeným nápojom sa vyhýbajte, alkohol obmedzte na minimum. Na zemiakový šalát použite sojanézu či tofunézu, ktoré sú v porovnaní s klasickou majonézou bohatšie na vlákninu, ale majú menej tukov.

VIDEO trik: Vajíčko natvrdo už za 1 minútu! Ušetríte čas aj peniaze

Maškrťte sušené ovocie a orechy

Orechy sú chutná a najmä zdravá maškrta.
Zdroj: pixabay

Zelenina vás zasýti a nevrhnete sa na nezdravé jedlá. Koláče pripravte zo sušeného ovocia a z orechov, prípadne použite vhodnejšie sladidlá.

Nie je cukor ako cukor

Cukor nahraďte zdravším sladidlom.

Javorový sirup: Čisté prírodné sladidlo, zahustená šťava z kmeňa cukrového javora.

Ryžový, jačmenný, kukuričný či špaldový sirup: Prírodné sladidlá na priamu spotrebu bez riedenia aj na prípravu sladkostí.

Slivkový sirup: Je dobre stráviteľný a vyrobený bez akýchkoľvek pridaných látok.

Trstinová melasa: Tmavá sirupovitá hmota vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru. Obsahuje stopové prvky a minerály ako chróm, zinok, selén, mangán, molybdén, meď, horčík, fosfor, ale aj vápnik, železo, sodík a draslík. 

Ryžový slad: Prírodné sladidlo z klíčkov ryže, konzistenciou podobné medu. Neobsahuje žiadne pridané chemické látky.

Javorový sirup patrí k zdravším a menej kalorickým sladidlám.
Zdroj: archív

Sladké nemusíte vynechať

Len pamätajte na jednoduchú rovnicu, že príjem a výdaj energie musí byť rovnaký. Takže ak si dáte koláčiky, vydajte sa na výlet do hôr, urobte si dlhšiu prechádzku, zalyžujte si alebo sa choďte korčuľovať.

Sladké si odoprieť nemusíte, len si po ňom netreba sadnúť na gauč.
Zdroj: pixabay

Zdravé recepty na vianočnú večeru

Zemiakový šalát

Potrebujete: 250 g zemiakov, 100 g cibule, 100 g petržlenu, 100 g mrkvy, 100 g zeleru, bobkový list, 1 nové korenie, 2 ks čierneho korenia, 100 g mrazeného hrášku, 100 g nakladaných uhoriek, horčicu, soľ, petržlenovú vňať.

Postup: Zemiaky uvaríme v šupke. Vychladnuté ošúpeme a nakrájame na kocky. Mrkvu, zeler, petržlen očistíme a uvaríme v slanej vode s bobkovým listom a korením do mäkka. Vychladnuté tiež nakrájame na kocky spolu s uhorkami. Mrazený hrášok vložíme na chvíľu do horúceho vývaru, aby sa rozmrazil. Všetko zmiešame s majonézou z Hrašky a s horčicou, osolíme, okoreníme a zmiešame s petržlenovou vňaťou.

Majonéza z Hrašky

Potrebujete: 350 ml vody, 60 g Hrašky, 75 ml oleja, štipku soli, 50 g nakladaných uhoriek, 25 g horčice, čierne korenie.

Postup: Hrašku zmiešame s vodou a so soľou, privedieme do varu, plameň uberieme a zvoľna varíme 20 min. Po vychladnutí vyšľaháme s olejom, nastrúhanými uhorkami a horčicou. Vyprážaná ryba Zmiešame 80 g Hrašky so 120 ml vody a urobíme cestíčko, ktoré je o niečo redšie ako horčica. V ňom namáčame porcie ryby a vyprážame ich v rozpálenom oleji.