Zákazníka nahnevali ceny známeho obchodu: Predtým 130 eur, v akcii za 170 eur! Ako je to možné?
28. 12. 2021, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 6:54)

Po Vianociach prichádza čas zliav a výpredajov. Predajcovia sa snažia vyprázdniť sklady plné minuloročného tovaru, ktorý nestihli predať pred sviatkami. Lákavé ceny však nemusia byť vždy naozaj výhodné. Internetom koluje fotka rovnakého výrobku s oveľa nižšou cenou na začiatku decembra než vo „výhodnej povianočnej akcii“. Ako sa k incidentu vyjadril samotný e-shop a čo radí analytik obchodu?
Zdroj: TASR
Zdroj: https://www.facebook.com/nekrmtenasodpadom/photos/pcb.4658883650874212/4658883567540887/
Zdroj: https://www.facebook.com/nekrmtenasodpadom/photos/pcb.4658883650874212/4658883564207554
Galéria k článku
Na stránkach e-shopov aj v kamenných prevádzkach svietia už pár dní oznamy o povianočných zľavách. Nie je však zľava ako zľava a za niektorými sa môže schovávať prefíkaný predajca. Na sociálnej sieti sa šíri fotka inteligentných hodiniek, ktoré e-shop ponúkal na začiatku decembra o desiatky eur lacnejšie než vo výpredaji po Vianociach. „Myslia si, že ľudia sú naozaj sprostí alebo čo. Prvé foto, cena začiatkom decembra (132,90 €). Druhé foto 25. 12. (173,56 €, ešte dokonca zľavnené z 219 €). Úplný hnoj,“ napísal rozhorčený zákazník na facebookovej stránke Nekŕmte nás odpadom.
FOTKY, ktoré spravil nahnevaný zákazník SI POZRITE V »GALÉRII«
Ako povianočné výpredaje fungujú, nám vysvetlil analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský: „Správanie obchodníkov je logické. Oni potrebujú svoj tovar predať, aby mohli zaskladniť svoje priestory novým tovarom. Je všeobecne známe, že mnohí obchodníci pred vianočnými výpredajmi jemne zdvihnú ceny, aby potom mohli o tých 20 – 30 % v povianočných akciách ukázať, že je to lacnejšie. Pritom výrobky zostanú na svojej pôvodnej cene, ktorá bola v septembri, októbri.“ Dodal, že ide o nesprávne kroky, ktoré by sa diať nemali, no ide o súčasť marketingu obchodníkov, ktorým sa tento krok osvedčil. „Je to taká vzťahová hra medzi ponukou a dopytom,“ tvrdí analytik.
Anketa
Stretli ste sa s podobným prípadom aj vy?
K prípadu sme oslovili aj samotný internetový obchod. „Alza dlhodobo presadzuje skutočné zľavy a ich férovú komunikáciu zákazníkov, preto nám podobné príspevky mrzia,“ uviedla hovorkyňa Alzy Daniela Chovancová. V tomto konkrétnom prípade podľa nej ide totiž o dve spolu nesúvisiace situácie. „Prvý screenshot je s cenou zo zľavovej akcie Vianočné trháky, ktorá bola platná v termíne 2. – 16. 12., a následne sa tovar predával za bežnú predajnú cenu. Druhý screenshot je rozbalený tovar, ktorý nie je zaradený do vianočného výpredaja. Rozbalené produkty podliehajú inému vzorcu naceňovania a ich cena sa počíta z bežných predajných cien, preto sa môže stať, že je cena vyššia než pri zľavových akciách pred Vianocami,“ vysvetlila.
Obchodný analytik Ľubomír Drahovský má pre kupujúcich jednu dôležitú radu. „Nakupujúci nesmie podľahnúť svojej vnútornej emócii a musí nakupovať s rozumom. Ak mu cena vyhovuje a povie si, že za toľko a toľko eur mu ten tovar stojí, spraví mu radosť a bude mu užitočný, mal by ho kúpiť a potom už by nemal mať voči sebe ani okoliu výčitky,“ radí odborník.
Čo v takýchto prípadoch radí Slovenská obchodná inšpekcia? Čítajte na ďalšej strane »»»
SOI: Pomôže len porovnať ceny
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) upozorňuje, že zákon ceny zliav neupravuje. „Súčasná legislatíva konkrétne neupravuje predaj tovaru v zľavách a neustanovuje, vo vzťahu ku ktorej z cien tovaru je povinné uvádzať zľavu,“ uviedli z Ústredného inšpektorátu SOI.
Obchodníci majú preto v cenotvorbe voľnosť. „Predávajúci môže konkrétne percento zľavy vyčísliť z akejkoľvek ceny, za ktorú výrobok v minulosti predával, nemusí to byť z poslednej akcie. „Odporúčame spotrebiteľom pre výhodnosť kúpy i v rámci predajných akcií, porovnávať ceny tovarov, načo slúžia napr. tzv. cenové porovnávače na určité kategórie tovarov (Heureka, Najnakup, Pricemania, Glami, Favi),“ radia inšpektori.