Letenky sú oveľa lacnejšie ako vlaky! Expert vysvetlil, čo je za tým: Poznali ste TENTO TRIK?
15. 11. 2021, 6:00 (aktualizované: 15. 11. 2021, 7:50)

Zdroj: mh
Už asi každý z nás aspoň raz v živote lietal lowcostom. Teda, že mal v lietadle síce málo muziky, ale za nízku cenu. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, ako je však možné, že sa na druhý koniec Európy prepravíte za 10 eur a na druhý koniec Slovenska za 20 eur? Existuje pre to jednoduché vysvetlenie.
Zdroj: Youtube/Ekonómia ľudskou rečou
Zdroj: Tupungato/Shutterstock
Zdroj: Shutterstock
Galéria k článku
V poslednom období na nás lacné letenky vyskakujú z každej strany. S blížiacim sa nákupným sviatkom s názvom Black Friday prišli s extrémnymi zľavami aj letecké spoločnosti. Dnes nie je ničím výnimočným kúpiť letenky do Ríma či Berlína za 10 eur, pričom paradoxne cesta vlakom z Bratislavy do Košíc vás vyjde pri štandardnom lístku dvojnásobne viac. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že aerolinky nepostupujú ekonomicky, ale nie je to tak. Dopravca nezarába len na cene letenky, ale na všetkom, čo dokáže speňažiť.
Pred 60 rokmi bolo komerčné lietanie luxusom pre bohatých. V tom čase by ste za let z New Yorku do Londýna zaplatili približne 2 600 dolárov. V súčasnosti stojí rovnaký let len desatinu. „Celý proces zlacňovania leteniek spustila deregulácia, ktorá sa začala v roku 1978 pod menom Airline Deregulation Act. Dovtedy boli aerolínie v USA regulované a trasy mali fixne stanovené ceny leteniek. Vďaka deregulácii narástla konkurencia v tomto biznise, čo viedlo k poklesu cien,“ vysvetlil Martin Lindák, ktorý na internete vysvetľuje ekonomické témy ľudskou rečou.
Podobný avšak pomalší proces deregulácie začal v Európe v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. Výsledky boli rovnaké – lietanie sa stalo dostupnejším. Konkurencii a znižovaniu cien prospel aj rozvoj internetu a webov, vďaka ktorým si ľudia vedeli ľahšie vyhľadávať najvýhodnejšie ponuky. Cena samotnej letenky neodráža zisk dopravcu. Preto mnohí prevádzkujú aj také lety, ktoré samé o sebe ziskové nie sú. Je však na šikovnosti dopravcu, ako peniaze z cestujúcich vytiahne.
Anketa
Leteli ste už niekam za 10 eur?
V cene letenky máte započítané:
- 30 % - poplatky za pasažierov (každé letisko ho má nastavené v inej výške, napr. letisko v Bratislave ho má stanovené vo výške 16,27 eur za pasažiera, viedenské letisko až 35 eur za osobu)
- 25 % - palivo
- 18 % - náklady na posádku a údržbu
- 9 % - poplatok za pozemné služby
- 7 % - poplatky za riadenie leteckej prevádzky
- 4 % - poplatky za pristátie
- 3 % - približovacie poplatky (poplatok za približovanie sa k letisku, európsky štandard je od 200 do 300 eur napr. bratislavské letisko ho má stanovené vo výške 490 eur za každé lietadlo)
- 3 % - občerstvenie
- 1 % - diéty pre zamestnancov
Na čom všetkom nízkonákladové aerolínie ŠETRIA a na čom ZARÁBAJÚ? Čítajte na ďalšej strane »»»
Nízkonákladové letecké spoločnosti sú veľmi vynaliezavé. Poplatky vám naúčtujú takmer za všetko. Chcete viac miesta na nohy? Chcete sedieť s rodinou? Chcete batožinu so sebou na palubu? Za všetko si zaplatíte. Jedlo a pitie na palube, tiež nie sú v cene. Takže 10-eurová letenka sa môže v konečnom dôsledku prostredníctvom poplatkov predražiť. Ak by si každý pasažier objednal občerstvenie, či iné služby len za 10 eur, pri plnej obsadenosti letu je to 1 680 eur.
„Napríklad spoločnosť Ryanair používa výhradne lietadlá typu Boeing 737, v ktorých má toľko sedadiel, koľko sa len dosť zmestí. Nie sú teda veľmi komfortné, ale zmestí sa tam viac pasažierov. Takisto vďaka tomu nemusia preškoľovať personál na iné typy lietadiel. Personál navyše vykonáva viacero činností, napríklad letušky vám pred odletom na letisku ešte aj kontrolujú letenky,“ hovorí Lindák.
Ďalším dôvodom je to, že nízkonákladové aerolínie využívajú prevažne okrajové letiská. Napríklad v Londýne sa dostanete na letisko Stansted, ktoré je od centra vzdialené asi 55 kilometrov. V Paríži pristávajú na letisko Beauvois, ktoré je zase 75 kilometrov od centra Paríža. Poplatky za okrajové letiská sú totoiž niekoľkonásobne nižšie. Navyše, tieto lety často lietajú v nezvyčajných časoch - veľmi skoro ráno alebo neskoro večer či v noci. Dôvodom sú tiež nižšie letiskové poplatky. „Okrem toho, na letiskách stoja lietadlá veľmi krátko. Len doplnia zásoby, vezmú ďalších ľudí, ktorí idú väčšinou k lietadlu autobusom a používajú schody, a opäť odletia,“ dodáva Lindák. Bežné sú aj dotácie od podceňovaného regiónu, kam na svojej palube dopravca prevezie stovky pasažierov a prispeje k rozvoju lokálneho turizmu.
Čo z toho vyplýva?
„Treba to brať ako celok. Síce to takto vyzerá, že sú v strate, ale množstvo ľudí si priplatí za batožinu a ostatné možnosti, ktoré niečo stoja. Samozrejme, letenka nie je vždy za 10 eur, je to len na niektorých letoch, ktoré sú menej obsadené a sú v nezmyselných časoch. Ako celok im môže byť takáto politika zisková," uzatvára Lindák. Napríklad spoločnosť Ryanair je v tomto biznispláne úspešná. „Z pohľadu počtu liniek je celosvetovo na prvom mieste. Z pohľadu počtu prepravených pasažierov je v top 10. A tržbami okolo 7 miliárd eur v roku 2018 je na 20. mieste. Čo je z pohľadu čistého zisku, ktorý sa pohyboval okolo 1 miliardy, na 7. mieste,“ informoval Lindák.
Zhrnutie:
- Vďaka nízkym cenám je o letenky veľký záujem - zaplnia sa všetky miesta v lietadle.
- Letecké spoločnosti dostávajú dotácie od niektorých cieľových destinácií, ktoré sa tešia tisíckam turistov.
- Ak chcete inú ako príručnú batožinu, viac miesta na nohy, sedadlo vedľa osoby, s ktorou cestujete, jedlo či pitie na palube, priplaťte si.
- Dopravia vás väčšinou na malé letisko na okraji mesta, kde platia nižšie poplatky. Na letisku sa dlho nezdržia.
- Používajú väčšinou jeden typ lietadiel, v ktorých víťazí viac sedadiel nad komfortom. Piloti, palubný personál, technici sú vyškolení len na tento jeden typ lietadla.