Prečo mladí dostávajú výpoveď len čo nastúpia? Pracujúci v TOMTO veku môžu žiadať vyšší plat
4. 11. 2024, 5:45

Zdroj: tasr
Nedávna správa ukázala, že spoločnosti sú nespokojné s novými zamestnancami z generácie Z a v budúcnosti sa môžu vyhýbať zamestnávaniu čerstvých absolventov. Firmy na Slovensku si však nemôžu veľmi vyberať, keďže nezamestnaných v produktívnom veku je u nás ako šafranu. Radšej však uprednostňujú seniorov.
Zdroj: archiv
Zdroj: archiv
Zdroj: archiv
Galéria k článku
Viac 60-nikov odchádza do dôchodku ako 20-nikov vstupuje na trh práce. Pripustil to makroekonóm VÚB Banky Michal Lehuta, zároveň dodal, že Slovensku ubúda obyvateľstvo v produktívnom veku. Podľa údajov od Štatistického úradu SR ekonomicky aktívnych Slovákov vo veku od 20 do 24 rokov bolo v roku 2022 dokopy 128,5 tisíca, zatiaľ čo seniorov od 60 do 64 rokov bolo v tomto istom roku viac ako 341-tisíc. Približne 275 800 mladých od 25 do 29 rokov bolo v roku 2022 ekonomicky aktívnych, počet seniorov vo veku 65 až 69 rokov bolo viac ako 339-tisíc, kde je opäť nadmerný presah u seniorov.
„To samo o sebe znižuje produkčnú kapacitu slovenskej ekonomiky a firmy čoraz ťažšie nachádzajú nových vhodných pracovníkov na neobsadené pozície, strácajú zákazníkov a potom napríklad následne neinvestujú do rozširovania výroby toľko, koľko by mohli,” uvádza Michal Lehuta.
Štát zároveň podľa jeho slov prichádza o najdôležitejších daňových poplatníkov a Sociálna poisťovňa o platcov odvodov, pričom výdavky na dôchodky sa jej len zvyšujú. Už v tomto roku musí štát Sociálnu poisťovňu z rozpočtu dofinancovávať sumou viac ako 1,6 miliardy eur, a tento deficit sa s ďalším starnutím populácie bude podľa odborníka len prehlbovať.
Súčasný dôchodkový systém je tak bez čoraz väčšieho dotovania z daní alebo bez zníženia dôchodkových nárokov dlhodobo neudržateľný. „A to pritom už počíta s predlžovaním veku odchodu do dôchodku podľa zvyšujúcej sa dĺžky života, ako aj s pomerne nízkou inflačnou valorizáciou priznaných dôchodkov,” pokračuje Lehuta.
Odpoveďou pre firmy by mohla byť čerstvá pracovná sila – generácia Z, ktorá začína nastupovať do pracovného procesu. Ten však na ňu podľa štúdie nie je úplne pripravený. Ako to?
Prečo firmy vyhadzujú mladých hneď ako ich zamestnajú? Dozviete sa na ďalšej strane »»»
Podľa nedávnej správy vzdelávacej a kariérnej poradenskej platformy Intelligent sa mnohí absolventi stretávajú so sťažnosťami na to, ako sa začlenia do pracovného prostredia, a zamestnávatelia čoraz viac váhajú pri ich prijímaní. V správe, ktorá vychádza z prieskumu medzi takmer 1 000 manažérmi pre nábor zamestnancov, sa uvádza, že každý šiesty zamestnávateľ sa zdráha zamestnať pracovníkov z generácie Z najmä pre ich povesť ľahko urážlivých.
Okrem toho viac ako polovica uviedla, že táto generácia, ktorá sa vzťahuje na ľudí narodených od roku 1997 do začiatku roka 2010, nemá silnú pracovnú morálku, má problémy s komunikáciou, nezvláda dobre spätnú väzbu a vo všeobecnosti nie je pripravená na požiadavky pracovnej sily.
„Oni (generácia Z) neovládajú základné zručnosti sociálnej interakcie so zákazníkmi, klientmi a spolupracovníkmi, ani etiketu na pracovisku,“ uviedla docentka na Haas School of Business na Kalifornskej univerzite v Berkeley Holly Schroth pre Euronews Next.
Približne šesť z desiatich spoločností zahrnutých do prieskumu uviedlo, že tento rok prepustilo absolventa vysokej školy, ktorého prijali. Medzi uvádzanými dôvodmi týchto rozhodnutí boli okrem iného nedostatočná motivácia zamestnancov, nedostatok profesionality a slabé komunikačné zručnosti. Náboroví manažéri, ktorí sa zúčastnili na prieskume, tiež uviedli, že niektorí z ich pracovníkov z generácie Z majú problém zvládnuť svoju pracovnú záťaž, často meškajú a nevhodne sa obliekajú alebo rozprávajú.
Platí to aj vo firmách na Slovensku? Čítajte na ďalšej strane »»»
„Čo sa slovenských firiem týka, určite sa nevyhýbajú zamestnávaniu ľudí z generácie Z a to preto, že na slovenskom pracovnom trhu je akútny nedostatok pracovníkov. Firmy sa sústreďujú na to, aby prilákali a udržali si talentovaných ľudí,” prezradila nám Jitka Kouba, marketingová riaditeľka personálnej agentúry Grafton.
„Je pravdou, že generácia Z kladie veľký dôraz na rovnováhu medzi prácou a súkromným životom, flexibilitu a hodnotovú orientáciu firmy. Nie sú ochotní pracovať za minimálnu mzdu, za svoj pracovný výkon chcú byť aj patrične ohodnotení, čo by si mali uvedomiť aj ich budúci zamestnávatelia – ak si chcú udržať kvalitných ľudí, musia ich dokázať aj patrične odmeniť. Je pre nich dôležité, aby ich práca mala zmysel. Ak firma nedokáže tieto faktory ponúknuť tejto generácii, môže mať problémy so získaním či udržaním mladých zamestnancov,” dodala.