Slováci pokorili historickú hranicu. Naše pôžičky prvýkrát prekročili sumu 26 miliárd eur. Život na dlh sa stáva naším bežným životným štýlom.

Veľký súboj Bratislavčanov a východniarov: Kto má vyššie výdavky na život a kto viac ušetrí?

Za požičané peniaze chodíme na dovolenky, kupujeme si chladničky aj počítače. „Celkový objem úverov obyvateľstvu dosiahol ku koncu prvého polroka 2016 výšku 26,29 miliárd eur. Medziročne vzrástol o  13 %. Štatistiky potvrdzujú, že úvery si najčastejšie a  v  najväčších objemoch berieme na financovanie bývania,“ uvádza najnovšia analýza Poštovej banky.

Viac než tri štvrtiny z požičaných peňazí predstavujú úvery na bývanie, či už hypotekárne úvery, úvery na nehnuteľnosti, stavebné úvery a  medziúvery od stavebných sporiteľní.

Požičiavame si aj na autá, dovolenky či zariadenie domácnosti. Vo forme spotrebných úverov dlhujeme bankám viac ako 4 miliardy eur.

Mladomanželia, pozor! Po 1. júli už nemusíte získať lacnú hypotéku!

10 faktov o našich dlhoch

Pravda o miliardách v slovenských bankách: Tieto čísla vás ohromia!

Zdroj: Poštová banka, NBS

Výsledkom horúčkovitého zadlžovania sú alarmujúce čísla: Na konci júna 2016 mal každý dospelý Slovák z  banky požičaných v  priemere 5 938 eur. Splatíme to niekedy?

Vieme, kde zarobíte najviac: Najnovší prehľad platov na Slovensku

Odborníci upokojujú. „Hoci stav úverov obyvateľstva narastá rýchlejším tempom ako stav vkladov, v  bankách máme stále viac peňazí uložených ako z nich požičaných. Priemerná výška vkladu na jedného dospelého Slováka na konci prvého polroka predstavovala 6 861 eur. Na 100 eur vložených v  banke teda pripadá požičaných 87 eur. Na základe oboch uvedených ukazovateľov patríme v  EÚ medzi menej zadlžené národy," tvrdia analytici.

Dočkáme sa nulových úrokov?

Úroky na bankových úveroch sú dnes na rekordných minimách. Pri hypotékach sú najnižšie sadzby 1,49 %, pri spotrebných úveroch začínajú od 4,90 %. „Očakávame, že trend nižších sadzieb bude zachovaný aj v  nasledujúcich mesiacoch," predpovedajú bankoví analytici.

Faktom je, že nie každý získa najnižší úrok z reklamy. „Významnú rolu tu zohráva napríklad bonita klienta a  riziková prirážka, konkurenčný boj o  zákazníka medzi bankami, marketingová politika či rôzne produktové kampane," uzatvára analýza.