POZOR Podvodné e-shopy sa rozrástli ako huby po daždi: Tieto stránky sa vás snažia ošklbať!
8. 5. 2020, 18:00 (aktualizované: 11. 9. 2024, 16:06)

Zdroj: Shutterstock
Kamenné obchody sú pozatvárané už takmer mesiac, a preto stále viac Slovákov nakupuje cez internet. Objednanie tovaru z pohodila domova sa zdá byť v súčasnej situácii bezpečné, najmä z hľadiska hygieny. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) však vyzýva verejnosť, aby boli opatrní. Falošných e-shopov stále pribúda.
Zdroj: Vladimír Kampf
Zdroj: Vladimír Kampf
Zdroj: ILUSTRAČNÉ-Matej Kalina, Plus JEDEN DEŇ
Galéria k článku
Cez internet v dnešnej dobe nakupujeme od oblečenia, cez potraviny až po elektroniku. Vo virtuálnom svete zoženieme takmer všetko. Obrovskému nárastu nakupujúcich cez e-shopy sa tešia aj podvodníci. Práve v týchto dňoch vzniká stále viac falošných e-shopov.
Jedným z posledných odhalených je slovinský e-shop shopolo.sk. Prevádzkovateľom internetového obchodu je spoločnosť Mi sport, trgovina in storitve d.o.o. Spodnje Stranje 33, 1242 Stahovica, Slovinsko. „Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje spotrebiteľov na praktiky prevádzkovateľa internetového obchodu www.shopolo.sk. Ako vyplýva z doručených spotrebiteľských podaní, po objednaní dezinfekčného prostriedku na ruky bolo spotrebiteľom doručené balenie obsahujúce vodu, prípadne inú tekutinu,“ uviedla SOI. V prípade, ak sa spotrebiteľ cíti konaním predávajúceho poškodený, môže sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR.
Ďalším obchodom, ktorého praktiky nie sú v súlade so zákonom je www.lunzo.sk. prevádzkovateľom internetovej stránky je spoločnosť Lunzo s.r.o. so sídlom Houškova 21, 326 00 Plzeň, Česká republika, ktorá predmetnú stránku označuje ako internetovú galériu, prostredníctvom ktorej predávajú výrobky zahraniční predávajúci, so sídlom v Číne alebo v Singapure.
„Z obsahu spotrebiteľských podaní vyplýva, že po uskutočnení objednávky a jej následnom zaplatení, nie je tovar spotrebiteľovi doručený. Viacero spotrebiteľov si taktiež uplatnilo právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu, predávajúci odstúpenie akceptoval, avšak peniaze im nevrátil,“ Navyše, po uskutočnení nákupu a realizácii platby, s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke internetového obchodu.
Najnovšie SOI varuje pred prevádzkovateľom internetovej stránky www.zozu.sk. Ide o ďalšiu z internetových stránok, pred ktorými SOI už dlhšiu dobu varuje spotrebiteľov. „Hlavný dôvod je, že z obsahu týchto stránok nie je jednoznačne zrejmé, kto je predávajúci, teda s kým spotrebiteľ uzatvára zmluvu a voči komu môže uplatňovať svoje práva,“ informuje SOI.
Anketa
Mali ste aj vy už skúsenosť s falošným e-shopom?
Zoznam podvodných obchodov nájdete na ďalšej strane »
Slovenská obchodná inšpekcia zverejňuje na svojom webovom sídle informácie o internetových stránkach, ktoré považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov.
Prehľad rizikových e-shopov z pohľadu SOI nájdete TU .
V nadväznosti na vyššie uvedené a vzhľadom na intenzitu podnetov spotrebiteľov s poukazom na to, že Slovenská obchodná inšpekcia nie je oprávnená vymáhať platby za nedodaný tovar, odporúča SOI spotrebiteľom dôkladne zvážiť všetky spotrebiteľské rozhodnutia , týkajúce sa zakúpenia produktov prostredníctvom vyššie uvedených webových stránok.
Zdroj: SHUTTERSTOCK
Pred nákupom z neznámeho e-shopu si radšej prezrite zoznam podozrivých obchodov na stránke SOI. Ak sa v ňom daný obchod nachádza, radšej nakúpte niekde inde.
SOI zoznam pravidelne aktualizuje. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov. Fakt, že internetový obchod nie je v zozname zaradený preto automaticky neznamená, že nákup v takomto obchode je bezpečný.
Kedy je e-shop rizikový?
Konkrétne webové stránky môžu byť podľa SOI zaradené medzi rizikové e-shopy z nasledujúcich dôvodov:
- chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu/predávajúcom: z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva,
- chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, komu a kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar,
- nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu,
- obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom,
- zvýšené množstvo spotrebiteľských podaní, ktoré SOI v súvislosti s e-shopom eviduje,
- upozornenia na rizikovosť e-shopu dozornými orgánmi iných členských štátov EÚ,
- e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa/predávajúceho, je ale prevádzkovaný subjektom z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napr. odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, reklamácia....),
- prevádzkovateľ e-shopu/predávajúci sa nachádza v konkurznom konaní a je potrebné, aby si spotrebitelia uplatnili svoje nároky príslušnou formou (napr. u správcu konkurznej podstaty).
Mohlo by vás zaujímať: