Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

POŽIARE či iné katastrofy na dovolenke? Čo robiť ak musíte "utiecť"? Toto MUSÍTE MAŤ!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Mne osobne dali na ulici ľudia zo Slovenska tričko," priblížil nám Peter z Martina
    Reklama

    Obľúbené dovolenkové destinácie Slovákov sú v plameňoch. Mnohí dovolenkári museli z hotelov či apartmánov doslova utiecť. Môžu sa nejako brániť? Majú nárok na nejakú kompenzáciu? Toto odkazujú poisťovne!

    Vzhľadom na nestabilné počasie a hroziace živelné udalosti v obľúbených dovolenkových destináciách poisťovne odporúčajú uzatvárať si cestovné poistenie s komplexným krytím, ktoré nahradí nielen liečebné náklady pri úraze či chorobe, ale kryje aj zachraňovacie a vyslobodzovacie náklady na horách či vo vode, stratu či poškodenie batožiny.

    Odporúčajú tiež poistiť si storno poplatkov, ktoré môže pomôcť práve pri prírodných katastrofách v turistickej destinácii.

    Na poistenie storno poplatku myslite, ak dávate prednosť skorému objednaniu dovolenky či letenky. Poistenie storna je zahrnuté vo vyšších balíkoch s prednastavenými limitmi, storno je však možné uzatvoriť aj samostatne.

    Poisťovňa vám preplatí vopred uhradené náklady na cestu, ubytovanie a  nespotrebované služby v prípade, že máte poistené storno poplatky. Požičanie auta, karavanu či motorky však do poistenia storna nespadá.

    „V poslednom čase zaznamenávame výrazný nárast poistných udalostí z rizika storna zájazdov najmä pri rodinách s deťmi, kde sa môže stať viacero nepredvídateľných udalostí, kvôli ktorým nemožno odcestovať. Odporúčame preto, aby si rodina s deťmi storno pripoistila,“ radí manažérka poisťovne UNIQA Ľubomíra Hricová.

    Ale pozor! Dôvody na uplatnenie storna sú jasne špecifikované v poistných podmienkach a cestu nemôžete stornovať z akýchkoľvek dôvodov. Napríklad, ak sa rodina bojí odcestovať do Egypta, kde pred časom útočil žralok, takýto prípad poistenie nekryje. Naopak, živelná pohroma, akou sú aktuálne požiare v letoviskách Chorvátska a Grécka, je poistením krytá.

    "V súvislosti s požiarmi v Grécku majú klienti v rámci cestovného poistenia a pripoistenia batožiny nárok na odškodnenie batožiny zničenej požiarom do výšky dojednaného poistného limitu," približuje podmienky Helena Kanderková z Allianz - Slovenskej poisťovne. "Kompenzácia neuskutočnenej alebo prerušenej dovolenky z dôvodu evakuácie je skôr otázka na cestovné kancelárie a ich zmluvné podmienky. Poistenie storno špeciál kryje náklady za neuskutočnený zájazd z dôvodu živelných udalostí v mieste konania zájazdu v prípade, že ministerstvo zahraničných vecí vydá odporúčanie necestovať do danej lokality, čo nie je momentálna situácia," dodala Kanderková.

    Ak ide o dovolenku dojednanú cez cestovnú kanceláriu, v prvom rade je dôležité obrátiť sa na svojho delegáta, ktorý by mal pre klientov cestovnej kancelárie v hoteli poskytnúť všetky relevantné informácie, informuje Juraj Štefanovič z Československej obchodnej banky.

    "Klienti sa v rámci svojho cestovného poistenia však môžu obrátiť aj na asistenčnú službu, ktorá im poskytne potrebnú pomoc a informácie v rozsahu, ktorý aktuálna situácia umožňuje,"
    uvádza. "Čo sa týka náhrady škody, záleží, o krytie čoho konkrétne pôjde. Vo väčšine prípadov sa spomína zničená batožina v hoteli. Vo Všeobecných poistných podmienkach je uvedené, že predmet a rozsah poistenia batožiny, je batožina poisteného, ktorú si vzal so sebou na cestu alebo ktorú si zakúpil počas cesty," dodal Štefanovič.

    Poistenie batožiny sa dojednáva pre prípad poškodenia alebo zničenia poistených vecí živelnou udalosťou. Výška náhrady škody závisí aj od výšky limitu poistnej sumy dojednaného v zmluve.

    V prípade, ak má klient dojednané cestovné poistenie obsahujúce poistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb alebo špeciálne pripoistenie mimoriadnej situácie, má nárok na preplatenie cestovných nákladov spojených s predčasným návratom na Slovensko a preplatenie nečerpaných služieb (ubytovanie, strava), ak takýto nárok vznikne a ak kompenzácia týchto nákladov nevyplýva z povinností cestovnej kancelárie, píše poisťovňa Union.

    "Poisťovňa rieši udalosti z poistenia predčasného návratu a nečerpaných služieb až po návrate na Slovensko. Vždy je potrebná súčinnosť cestovnej kancelárie, ktorá poskytne klientom doklady preukazujúce výšku vzniknutých nárokov," vraví Kristína Baluchová z poisťovne Union. "V rámci poistenia storna zájazdu je akceptovaným dôvodom pre stornovanie oficiálne vyhlásenie ministerstva zahraničných vecí, že v mieste zájazdu je zvýšené nebezpečenstvo pobytu z dôvodu živelnej udalosti a z uvedeného dôvodu neodporúča do konkrétneho miesta vycestovať," uviedla Baluchová.

    "Klientom odporúčame kontaktovať delegátov nachádzajúcich sa na Rodose a postupovať podľa ich pokynov," dodala.

    V prípade dovolenkárov, ktorí si zabezpečili zájazd cez cestovnú kanceláriu je potrebné komunikovať priamo s cestovnou kanceláriou a ich delegátom priamo na mieste. Cestovka by mala zastrešiť a zabezpečiť či už návrat späť domov alebo náhradné ubytovanie a zmenu lokality.

    "Cestovatelia, ktorí nie sú klientmi cestovných kancelárií by mali kontaktovať zastupiteľský úrad veľvyslanectva v Aténach. Pre prípady núdze ponúka rezort zahraničných vecí na svojej stránke bezplatnú službu, cez ktorú poskytuje registrovaným občanom dôležité informácie o situácii v krajine, v ktorej sa nachádzajú a v prípade krízovej situácie umožniť lepšiu organizáciu pomoci v núdzi. Naši klienti môžu taktiež prípadne kontaktovať naše asistenčné služby, ktoré poradia ako postupovať alebo pomôžu zorganizovať návrat späť," hovorí Monika Majerčíková z Generali.

    Cestovné poistenie kryje prerušenie cesty klienta v zmysle poistných podmienok, teda ak je konkrétne ohrozená telesná bezpečnosť poisteného a zároveň ministerstvo zahraničných vecí vyhlási varovanie pred cestou do zasiahnutej oblasti. V takomto prípade má klient nárok na preplatenie dodatočných cestovných nákladov vyvolaných predčasnou spätnou cestou, zaplatených a nevyužitých služieb.
    "Do tejto chvíle ale takéto varovanie pred cestou do zasiahnutých oblastí vydané ale nebolo," konštatovala Majerčíková.

    Preplatia vám zničenú batožinu? Odpoveď nájdete na ďalšej strane...

    V prípade, ak má klient ako súčasť cestovného poistenia dojednané poistenie batožiny, je týmto poistením kryté aj poškodenie, zničenie poistenej veci a cestovných dokladov v dôsledku živelnej udalosti akou je požiar. Ak teda klienti v dôsledku požiaru o svoju batožinu prídu, vzniká im nárok na uplatnenie škody z cestovného poistenia a to do výšky limitu podľa uzavretej poistnej zmluvy.

    Nárok by mal byť preukázaný potvrdením ubytovacieho zariadenia o vzniku a rozsahu škody. S ohľadom na okolnosti bude potrebné uvedené riešiť v súčinnosti s cestovnou kanceláriou, ktorá od ubytovacieho zariadenia môže takéto potvrdenie vyžiadať alebo takéto potvrdenie vydať.

    Poistený klient si škodu môže uplatniť na príslušnom formulári, pripraviť si zoznam vecí, ktoré si vzal ako batožinu a spolu s príslušnými nadobúdacími dokladmi ich predložiť poisťovni.

    Poistka platí už na Slovensku. Čítajte na ďalšej strane...

    Nezabudnite, že cestovné poistenie kryje poistné udalosti už na Slovensku od momentu, ako opustíte miesto svojho bydliska či pracoviska a končí sa návratom do miesta vášho bydliska či pracoviska.

    „Spolu s poistením storna poplatkov má u nás klient poistené aj prerušenie cesty, čo znamená, že ak je napr. z dôvodu živelnej pohromy v mieste dovolenky alebo náhleho ťažkého ochorenia alebo úmrtia rodinného príslušníka nutný skorší návrat z dovolenky, poisťovňa uhradí nečerpané služby a spiatočnú cestu,“ hovorí Hricová.

    Storno a prerušenie cesty z rovnakej príčiny si môže uplatniť až 6 ľudí, ktorí sú poistení na jednej zmluve.

    Storno treba uzatvoriť v deň úhrady splátky za zájazd. Prečo? Tu je odpoveď...

    Poisťovne upozorňujú, že poistenie storno poplatkov je potrebné uzatvoriť najneskôr v deň úhrady prvej splátky sumy za zájazd/ubytovanie/cestovný lístok. V opačnom prípade, pokiaľ si klienti uzatvoria storno až po zakúpení resp. dovolenky, platnosť poistenia storna sa o niekoľko dní posunie.

    „Najčastejšou chybou je, že si klienti uzatvárajú poistenie storna neskoro. Odporúčame klientom uzatvoriť si poistenie storna v deň kúpy/rezervácie zájazdu/ubytovania/cestovného lístka, v tomto prípade platnosť krytia začína hneď od nasledujúceho dňa. Umožňujeme síce uzatvoriť si storno aj po zakúpení cesty, avšak treba rátať s ochrannou lehotou 15 dní. Znamená to, že ak poistná udalosť nastane počas tejto lehoty, klient nemá nárok na poistné plnenie. Je preto dôležité uzatvárať si v tomto prípade poistenie storna v dostatočnom predstihu pred cestou do zahraničia,“ dodala Hricová.

    Prečítajte si tiež:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS