Budú potraviny vďaka nižšej DPH drahšie či lacnejšie. Či ceny porastú, zistíte na kalkulačke
2. 10. 2024, 14:20 (aktualizované: 2. 10. 2024, 14:21)

Zdroj: FB/Úrad vlády Slovenskej republiky
Vláda predstavila konsolidačný balíček na zlepšenie verejných financií, v rámci ktorého zvyšuje DPH na 23 percent. Avšak pokiaľ ide o potraviny, tam ide opačným smerom a DPH znižuje na 5 %. Budú vďaka tomu potraviny lacnejšie?
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: MARTIN DOMOK
Zdroj: MARTIN DOMOK
Galéria k článku
Na základné potraviny síce po novom bude sadzba DPH vo výške 5 percent namiesto súčasných desiatich a na ostatné potraviny bude DPH na úrovni 19 percent, no keďže vláda počíta s tým, že po zmenách DPH príde do rozpočtu o jednu miliardu eur viac, znamená to, že v súhrne si väčšina ľudí priplatí.
Portál Finsider pripravil jednoduchú kalkulačku, do ktorej stačí zadať pôvodnú cenu tovaru či služby s DPH a vybrať novú výšku DPH. Kalkulačka potom vyráta, koľko bude daný tovar alebo služba stáť po zmene DPH – to za predpokladu, že obchodník či poskytovateľ služieb premietne novú výšku DPH v plnej miere do cien.
Na väčšinu tovarov a služieb sa po novom bude uplatňovať daň z pridanej hodnoty vo výške 23 percent. Ak napríklad dnes chladnička stojí 500 eur, znamená to, že po zvýšení DPH jej cena stúpne na 512,50 eura. Mobilný paušál, ktorý dnes stojí 20 eur, by mal po zvýšení DPH stáť 20,50 eura.
Naopak, ak by niekto nakúpil základné potraviny, ktoré majú sadzbu DPH vo výške 10 percent za 30 eur, po poklese DPH na 5 percent by ho mal rovnaký nákup vyjsť na 28,64 eura. A nákup ostatných potravín v hodnote 30 eur, na ktoré sa nevzťahuje nižšia DPH, po znížení dane na 19 percent zlacnie na 29,75 eura.
Vládnemu balíčku sa venuje aj Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS). "Sadzba pre vybrané potraviny má klesnúť z 10% na 5% a sadzba ostatných potravín z 20% na 19%. V súvislosti s tým sa množia otázky verejnosti, aký to bude mať vplyv na ceny potravín. Podobnú otázku sme riešili aj v roku 2019, kedy bolo schválené rozšírenie skupiny vybraných potravín s 10%-nou sadzbou," píše INESS. Dáta odvtedy zostarli, ale logika ich použitia nie.
Anketa
Máte obavy, že po zvýšení DPH vzrastú aj ceny potravín napriek tomu, že DPH na ne bude nižšia?
- áno, samozrejme91%
- nie4%
- neviem to posúdiť3%
Hlasovanie bolo ukončené
1. Zníženie o 5 nie je zníženie o 5!
Nie všetci poznajú spôsob, akým sa účtuje DPH. To vedie k mylnému výpočtu zmeny ceny. Ak tovar s 10% DPH stojí 100, zníženie sadby na 5 % neznamená, že nová cena má byť 95, ale 95,5. Postup je 100/110 * 105 (cena na pulte je cena tovaru bez dane + DPH, teda najskôr 110 %, po znížení 105 % ceny bez dane).
2. Cenu ovplyvňujú aj iné vstupy
"S využitím účtovných závierok spracovaných spoločnosťou FinStat pre 4 najväčšie maloobchodné potravinové reťazce na Slovensku za rok 2023 sme zistili, že náklady na nákup tovaru predstavujú 76 % nákladov. Osobné náklady predstavujú 10 % tržieb. Náklady na energie sú v rozpätí okolo 1-2 % z tržieb. Zvyšok, teda zhruba 12% nákladov, tvoria iné položky (odpisy, služby, úrokové náklady a pod)," uvádza INESS.
Z týchto položiek hrá najdôležitejšiu úlohu nákup samotných potravín od výrobcov. Je to zároveň „najdivokejšia“ položka. Podľa Štatistického úradu bol index cien výrobcov potravín 103 v septembri 2021, ale už 131 o rok neskôr, aby klesol na 103 v roku 2023. Aktuálna hodnota z júla 2024 hovorí o hodnote 97. To znamená, že ceny výrobcov dokážu počas jedného roka narásť o 30% a následne zase o 30 % spadnúť.
Podľa analytikov INESS do tlaku na rast cien potravín sa premietnu aj nové dane mimo DPH – najmä transakčná daň a zvýšenie dane z príjmu. Predikcia rastu cien potravín na Slovensku je 4 % v roku 2025, pričom v Českej republike je to výrazne menej ako 2 %. Je preto očividné, že k rastu cien potravín prispejú aj lokálne faktory.
3. Ceny ovplyvňujú marketingové stratégie
Ak nakupujete potraviny, tak viete, že cena rovnakej potraviny v rovnakom obchode sa môže behom krátkeho času významne zmeniť. Obchody nasadzujú rôzne marketingové stratégie – niekedy cielia na sezónne výrobky (Vianoce, Veľká noc, leto), niekedy prichádzajú s cenovými akciami na konkrétny tovar a podobne. Vzhľadom na to, že sa budú meniť sadzby DPH komplexne a neprichádza len ku zníženiu sadzieb, ale aj k zvýšeniu (na 23%), môže byť stratégiou aj zmena pomeru marží.
"Napríklad obchodník prenesie časť marže z drogistického tovaru (nová DPH 23%) na niektoré potraviny, aby získal výhodu pred špecializovanými drogériami. Voľnosť v cenových stratégiách je nevyhnutnou podmienkou maximalizácie úžitku spotrebiteľa," vysvetľuje INESS.
4. Aké sú doterajšie skúsenosti?
DPH sa vo svete mení pomerne často. Slovenský príklad pochádza z roku 2016, kedy prišlo k vzniku zníženej sadzby 10%. Zníženie sadzby DPH na niektoré potraviny sa prakticky kompletne prenieslo do ich cien, ako konštatoval vo svojej štúdii ekonóm Martin Hudcovský z EUBA. „Výsledky hovoria, že intenzita prenosu poklesu dane z pridanej hodnoty na potraviny sa prejavila takmer v plnej sile. Vážený pokles cien vybraných potravín dosiahol úrovne -7,9 %, čo je bezprecedentný prenos redukcie sadzby, aký pri predchádzajúcich zmenách sadzby nenastal.“