Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Pomáhajú nám všetkým! Lidl sa stará o včely, vďaka ktorým máme na stole čerstvú zeleninu

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
 
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions and subtitles off, selected
    Reklama

    Väčšina z nás sa im vyhýba a vedia byť aj poriadne otravné. Ľudia včely často odháňajú, pretože sa boja uštipnutia. Tieto neúnavné malé opeľovače sú však pre našu prírodu veľmi dôležité. Lietajú z kvetu na kvet a prinášajú úrodu. Možno si to ani neuvedomujeme, no práve vďaka nim je naše okolie v rovnováhe – zdravé a fungujúce. Lidl ponúka svojim zákazníkom kvalitné a čerstvé potraviny, ktorých neodmysliteľnou súčasťou procesu sú práve spomínané včely.

    Lidl nadviazal v uplynulom roku spoluprácu s projektom Včelí kRaj z Liešnice, ktorý je zároveň garantom pre túto tematickú oblasť. S kRajom sa mu podarilo umiestniť k trom logistickým centrám včelnice. Tie sú novým domovom včiel medonosných v Seredi, Nemšovej a v Záborskom. Najnovšie k nim pribudla jedna i pri centrále Lidla v Ružinove.

    Zdroj: lidl

    Včelnice sú novým domovom včiel medonosných v Seredi, Nemšovej a v Záborskom. Najnovšie k nim pribudla jedna i pri centrále Lidla v Ružinove.

    O včelstvá sa starajú priamo zamestnanci Lidla. V prípade bratislavskej centrály má 180 000 neúnavných pracovníčok na starosti regionálny manažér Roman Geleta. „Včely, ako hovorí aj jeden názov knihy o nich, sú fenomenálne. Odkedy som spoznal tieto neúnavne stvorenia, úplne som im prepadol. Z ich organizovanosti a pracovitosti by si mohli brať príklad aj ľudia. Som rád, že aj u nás vo firme Lidl sme sa rozhodli chovať včely a môžem mojimi skúsenosťami pomôcť pri starostlivosti o ne aj v mestskom prostredí, kde tiež určite patria a môžu byť užitočné,“ hovorí manažér.

    Dôležitosť tohto hmyzu potvrdil aj včelár David Turčáni, ktorý je zároveň zakladateľ projektu Včelí kRaj. „Včely sú úzko prepojené so životom človeka. Nie je to med, ktorý nám napadne ako prvý. Ale ich opeľovacia činnosť, ktorá prispieva k pestrej skladbe nášho jedálnička. Opeľovanie výrazne zvyšuje úrodu, a tak sa včely podieľajú na pestrom jedálničku každého z nás,“ vysvetľuje včelár.

    Zdroj: lidl

    Včelnice sú novým domovom včiel medonosných v Seredi, Nemšovej a v Záborskom. Najnovšie k nim pribudla jedna i pri centrále Lidla v Ružinove.

    Ich úbytok predstavuje nemalý problém, čo si uvedomuje aj Lidl. Turčáni priblížil, v čom spočíva. „V posledných rokoch zaznamenávame úbytky hlavne u prirodzených opeľovačov, teda aj u samotárskych včiel. Ich úbytkom klesá opeľovacia činnosť. Ak by sme výrazne ohrozili našich hmyzích pomocníkov, ohrozujeme tým aj dostatok potravy pre nás. Základnej, ako aj doplnkovej,“ pripomína.

    Pssst, nerušiť! Tu bývame my

    Keďže prosperujúca príroda ide ruka v ruke s hmyzom, ktorý opeľuje ako kvety okrasné, tak aj kvety budúcej zeleniny či ovocných stromov, sa diskontný reťazec Lidl rozhodol umiestniť pri svojich predajniach po celom Slovensku 37 hmyzích domčekov. Tie nie sú iba domovom pre včely, ale aj iný užitočný hmyz. Navyše, vďaka informačným tabuliam sa dozviete viac o téme biodiverzity.

    Vedeli ste, že včelám samotárkam, ktoré sú pre zachovanie biodiverzity rovnako kľúčové ako ich známejšie príbuzné, čoraz viac chýba ich prirodzené prostredie? Aj vďaka tomu, že pre ne reťazec zabezpečil malé hotely, pozitívne prispieva k boju proti zmene klímy a znižuje vplyv prírodných nebezpečenstiev.

    Včelí kRaj a Lidl sa zaoberajú problematikou ochrany opeľovačov koncepčne. „Postupne prichádzajú prvé výsledky, ako napríklad včelnice v troch logistických centrách a centrále spoločnosti Lidl. Ďalej je to edukačný program pre základné školy a čoskoro pribudnú ďalšie výsledky spolupráce. Veľmi si ju vážime hlavne z dôvodu, že v spoločnosti sú ochotní počúvať naše odborné rady. Cítime sa teda ako plnohodnotný partner spolupráce. Teší nás, že si vybrali práve environmentálnu tému, na ktorej riešenie je ten najvyšší čas,“ uzatvoril Turčáni. Výber hmyzích hotelov nájdete aj v eshope Lidla.

    O ďalších prvenstvách Lidla si prečítate a druhej strane >>>

    Vyzbierali vyše 1 600 ton odpadu

    Projekt s tematickým názvom Nenechajme to plávať rozbehol reťazec ešte v roku 2020.
    Tri roky po spustení sa spoločnými silami podarilo vyzbierať vyše 1 600 ton odpadu zo slovenských riek a nádrží. Na lepšiu predstavu, koľko plastových fliaš to vlastne je, si predstavte jednu dlhú líniu poukladaných fliaš za sebou, ktorá je dlhšia ako 5 000 kilometrov. Je to zhruba taká dlhá línia, akoby ste sa vybrali z Bratislavy na severný pól (4 700 km).

    K vyšším platom dáva aj benefity

    Lidl je NAJ zamestnávateľom roka vďaka prístupu k zamestnancom.
    V Lidli pracuje viac ako 6 500 ľudí v 163 predajniach, troch logistických centrách, dvoch outletoch a v centrále. V tomto roku vyčlení na platy viac ako 12 miliónov eur. Od januára 2023 zvýšil zamestnancom predajní a skladov mzdy v priemere o 9 %. Viac dostali aj ľudia v administratíve.

    Rovnosť medzi mužmi a ženami

    Lidl vlani predstavil unikátnu pozíciu, pričom zohľadnil rovnoprávnosť pohlaví.
    Každý má právo cítiť sa v práci príjemne, bez ohľadu na vek, pohlavie či sexuálnu orientáciu. Lidl preto ako historicky prvá firma v oblasti retailu na Slovensku zriadila pozíciu ambasádora pre diverzitu. Navyše v spoločnosti majú zamestnanci na rovnakých pozíciách rovnaký plat bez ohľadu na pohlavie.

    Šetrí aj peniaze, šetrí najmä lesy

    Obchodný reťazec Lidl chce prispieť k ekológii a ochrane životného prostredia.
    S Lesmi SR vysadila spoločnosť vo Vysokých a Nízkych Tatrách vyše 1 600 000 drevín na ploche 640 hektárov. Teraz znížil Lidl náklad tlačeného letáku a do vybraných denníkov a týždenníkov ho nevkladá. Ušetrí tak 6 000 ton nerecyklovaného papiera, na ktoré treba približne 100 000 dospelých stromov.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS