Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Opäť zatvoria obchody? Krajčí povedal, čo nás čaká v druhej vlne: 5 vecí, na ktoré sa pripravte

Ako to bude vyzerať v obchodoch počas druhej vlny?

Zdroj: archív

Reklama

Vyhradené hodiny pre seniorov, obmedzené počty zákazníkov v predajniach či zatvorené obchody v nedeľu. Aj takto vyzerali nákupy počas nástupu pandémie koronavírusu na jar. Obchodníci teraz bilancujú, ako sa im podarilo zvládnuť úlohu zásobovania krajiny v neľahkých časoch a povedali tiež, na čo sa máme pripraviť počas druhej vlny.

V čase prepuknutia koronakrízy boli jednými z mála prevádzok, ktoré zostali otvorené, na ich pleciach bolo zásobovanie krajiny. Napriek tomu, že zákazy a obmedzenia prichádzali ako na bežiacom páse a obchodníci museli reagovať okamžite, tvrdia, že svoju úlohu zvládli. Prázdne miesta na ich pultoch v prvých týždňoch šírenia nákazy boli spôsobené až panickým vykupovaním niektorých výrobkov nielen na Slovensku, ale v celej Európe. „Napríklad spotreba droždia stúpla na Slovensku v jarných mesiacoch o 300 až 400 percent,“ priblížil Martin Krajčovič, šéf Slovenskej asociácie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje reťazce Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco, dm drogerie markt a Terno.

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Čo nás čaká v druhej vlne: Reťazce chystajú vlastné opatrenia

     

    O druhých Vianociach, ako sa v súvislosti s ich ziskami vyjadrovali niektorí analytici, podľa Krajčoviča nemôže byť ani reč. Je pravdou, že v prvých troch marcových týždňoch ich tržby rástli najmä vďaka počiatočným hromadným nákupom do zásoby až o 18,9 %, no už v priebehu nasledujúcich štyroch týždňov na prelome marca a apríla zaznamenali dokonca pokles oproti vlaňajšku až o -4,3 %. V máji sa situácia ustálila a júnové tržby vykázali iba minimálny medziročný rast na úrovni 1 %. „Nehovoríme o kríze v obchode, ale určite nehovoríme ani o druhých Vianociach,“ zdôraznil šéf SAMO.

    Opatrenia na zabránenie šírenia nákazy ich vyšli na 27 miliónov eur, no vyplatilo sa. „Nedošlo k žiadnemu prenosu nákazy na pracovisku. Jedna zamestnankyňa obchodu bola síce pozitívne testovaná, ale nakazila sa od mamy pracujúcej v nemocnici,“ priblížil Krajčovič.

    Obchodníci veľmi vítajú prijatie nového pandemického plánu, ktorý medzi rizikové skupiny obyvateľstva radí aj pracovníkov ich odvetvia. V praxi to bude znamenať, že v prípade ochorenia majú zamestnanci v potravinárskom priemysle prednostné právo na vyšetrenie či nárok na používanie ochranných osobných pracovných prostriedkov. „Nestane sa napríklad, ako sa stalo pri prvej vlne, že nám štát zabavil niektoré ochranné prostriedky, ktoré sme nakúpili v zahraničí,“ posťažoval sa Krajčovič. Privítali by, keby bol ich zástupca prizývaný na krízový štáb. Minister zdravotníctva im odkázal, že s nimi ráta. „Chceme diskutovať s každým, koho sa to bude týkať v druhej vlne,“ povedal Marek Krajčí.

    V tom, či by im mal štát vyplatiť mimoriadne odmeny za prácu v prvej línii, podobne ako policajtom, hasičom, lekárom či sestrám, nie sú obchodníci jednotní. Zväz obchodu SR (ZO SR) mrzí, že sa zabudlo na predavačky, predavačov, pokladníkov a ďalších pracovníkov. „Oni všetci tiež stáli v prvej línii boja proti epidémii, padala na nich únava, stres a strach zo zvýšeného rizika prenosu nákazy,“ povedal prezident ZO SR Martin Katriak. Reťazce združené v SAMO o štátne peniaze žiadať nebudú. Zamestnancom podľa Krajčoviča vyplácali rizikové príplatky a odmeny z vlastných zdrojov.

    Čítajte na ďalšej strane: Aké opatrenia budú v obchodoch >>

    A ako to bude vyzerať v obchodoch počas druhej vlny? Okrem povinnosti nosenia rúšok v interiéri nie sú v platnosti ďalšie obmedzenia Úradu verejného zdravotníctva. Reťazce však aj naďalej budú pokračovať v preventívnych hygienických a organizačných opatreniach. „Ponechajú ochranné plexisklá na pokladniach, vyznačené budú odstupové znaky medzi zákazníkmi. Vykonávajú tiež zvýšenú dezinfekciu predajní a distribučných skladov, obmedzujú kontakt medzi rôznymi pracovnými zmenami, navyšujú množstvo bezkontaktných technológií a posilňujú kapacity, resp. rozširujú dostupnosť online nákupov pre viac domácností,“ uzavrel Krajčovič.

    Tvrdé obmedzenia z prvej vlny ako vyhradené hodiny pre seniorov, regulovaný počet ľudí v obchodoch či zatvorené prevádzky štát nateraz nechystá. „Budeme sa snažiť minimalizovať ekonomické škody. Budeme robiť čo najšetrnejšie všetky opatrenia. Tie, ktoré sa budú dať urobiť lokálne, urobíme lokálne,“ povedal minister zdravotníctva Marek Krajčí.

    5 vecí, ktoré budú platiť v obchodoch

    Pokladne
    Plexisklá chránia zákazníkov aj predavačky. Nie sú povinné, no reťazce ich vo väčšine prevádzok nainštalovali a pri pokladniach ich ponechajú aj počas druhej vlny.

    Rúška
    Mnohí na to možno už zabudli, no rúška sú stále v interiéroch, kde sa hromadí veľa ľudí, a teda aj v obchodoch, povinné.

    Dezinfekcia
    Obchody sa budú naďalej dezinfikovať vo zvýšenej miere, rovnako aj distribučné sklady. Dezinfekčné prostriedky budú pre zákazníkov pri vstupoch do prevádzok.

    Rozostupy
    Hygienici odporúčajú odstup 2 m medzi osobami. Vyznačené odstupové znaky v obchodoch nás budú sprevádzať aj v nasledujúcich mesiacoch.

    Nákupy z domu
    Donášky sa stali počas koronakrízy veľmi populárne. Reťazce posilňujú kapacity a rozširujú dostupnosť online nákupov pre viac domácností.

    Prečítajte si tiež:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS