Zverejnili zoznam 10 najhorších áut za posledných 20 rokov: Je medzi nimi aj to vaše?
13. 5. 2023, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 15:01)

Zdroj: Volkswagen
Motoristickí novinári zverejnili zoznam najhorších áut za posledných 20 rokov. Prakticky každý výrobca má verzie s vysokým rizikom poruchy. Jazdíte na jednom z nich aj vy?
Zoznam pripravili poľskí motoristickí novinári z portálu onet.pl. Mnohé rizikové motory sú moderné turbodiesely. Aj v nových autách nájdeme verzie, ktorým sa oplatí vyhnúť, uvádzajú motoristi. Rebríček tohto typu vždy vyvoláva určité emócie. „Ale prečo je moje auto tu“ – budú niektorí kričať – „Ja som na takom jazdil už dlho a nič sa nepokazilo!“. Preto treba brať tento zoznam s rezervou, ide čisto o štatistické údaje, výnimky určite existujú. Pozrite si zoznam 20 najporuchovejších áut.
- 20. Audi A4 1,8/2,0 TFSI (B8)
- 19. Nissan Navara 2,5 TD (D40)
- 18. Volkswagen Phaeton 5.0 TDI
- 17. Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed
- 16. Volkswagen Golf 2.0 TDI (V)
- 15. Volvo XC90 T8 (II)
- 14. Volkswagen Touareg 2,5/5,0 TDI (I)
- 13. KIA Carnival 2.9 CRDi (II)
- 12. Mazda 6 2.0 CD (I)
- 11. Peugeot 307 1.6
ZOZNAM POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE »»»
Zdroj: Porsche
10. Porsche Cayenne 4.5 V8 (I)
Toto je vysoko riziková verzia! Cayenne s benzínom V8 (najprv 4,5 l a po facelifte 4,8 l) má tendenciu sa rozmazávať (najmä 4,5) a náklady na generálku sú astronomické. Slabá je aj elektronika, pohon a odpruženie.
Zdroj: redakcia AUTO BILD
9. Mercedes E 400 CDI (W211)
Po hrdzavejúcich „okuliach“ mal nástupca zakryť zlú povesť svojho predchodcu. Medzitým sa nedostatky, ktorým čelil Mercedes triedy E W211 (2002-09), mohli pripísať aj niekoľkým ďalším modelom. Kópia bez korózie je vzácny exemplár a okrem toho sa ako vážny problém ukazuje núdzová elektronika (často si žije vlastným životom). Chybné sú aj motory a automatické prevodovky. Spomedzi pohonných jednotiek je lepšie vsadiť na benzínové motory, pretože diesely majú väčšinou veľmi vysoký kilometrový nájazd a budú si vyžadovať väčší finančný príspevok (pozor najmä na „V8“).
Ak na W211 veľmi trváte, tak sa poobzerajte po faceliftových kúskoch. Tie tiež nie sú bez chýb, no aspoň už nemajú chybný a drahý brzdový systém SBC. Mechanici už síce obsluhu tohto prvku zvládli, no vyhliadky na poruchu bŕzd nevyzerajú optimisticky (boli aj také prípady končiace zrážkou). Je ťažké odporučiť tento model s čistým svedomím.
Zdroj: AUTO BILD
8. Audi A4 2.0 TDI (B7)
Sen mnohých Slovákov! Audi A4 II (B6 z rokov 2000-04 a B7 - 2004-08) asi pred desiatimi rokmi bolo najkupovanejším naftovým autom pod kapotou. Ibaže naftové motory VW Group z toho obdobia bojovali s mnohými poruchami a kombinácia s prevodovkou Multitronic je zárukou problémov a vysokých nákladov. Týka sa to dieselu 2,5 V6 TDI (v B6; vrátane nestabilných vačkových hriadeľov, vstrekovacích čerpadiel a pohonu olejového čerpadla) a 2,0 TDI s PD (v B7; poruchy hláv, vstrekovacích čerpadiel, elektroniky). Dnes je spektrum neúspechov ešte väčšie!
Zdroj: Auto BILD
7. Mercedes ML 400 CDI (W163)
Korózia, korózia a... ďalšia korózia! Tí štipľavejší vtipkovali, že tento Mercedes bol hrdzavý v očiach. A musím uznať, že dnes už len ťažko hľadať ML I z rokov 1997-2005, ktoré nie je prehnité. Pozor na turbodiesel 4.0 CDI! Je bezporuchový a nákladný na opravu a s ním spolupracujúca automatická prevodovka si nevie poradiť s prenosom vysokého krútiaceho momentu a rýchlo sa rozpadá (drahá oprava). Interiér je navyše často v dezolátnom stave, zlyháva elektronika, klepe pruženie.
Zdroj: Auto BILD
6. Renault Laguna 1.9 dCi (II)
Je pravda, že s problémami Laguny II sme žili už dávnejšie, no ich potenciál a množstvo sú stále pôsobivé! Preto najvyššie miesto v našom zozname. Najväčší trapas mali exempláre z prvých rokov výroby s dieselom 1,9 dCi. Turbodúchadlá sa rozpadávajú po 20-30 tis. km (v extrémnych prípadoch sa nasal olej, motor začal bežať a zničil sa), rotujúce ložiská pred 100 000 km. km, nestály vstrekovací systém, rýchlo hlučná dvojhmota - tieto problémy riešili mnohí používatelia modelu. Problémom je elektronika. Rizikový je aj benzínový motor 2.0 s priamym vstrekovaním (označenie „IDE“; 2001-04). Pochvalu si naopak zaslúži ochrana proti korózii - beznehodové kópie držia skvele aj dnes!
Zdroj: Auto Bild
5. Volkswagen Passat 2.0 TDI (B6)
Pred asi tuctom rokov sa tento model a v tejto verzii predávali ako teplé rožky. „Vždy sa nájde kupec pre Passat s dieselom 2,0 TDI“ – počuli sme od predajcov. A skutočne, Passat 2.0 TDI čakal na nového majiteľa krátko. Žiaľ, radosť mnohých kupujúcich netrvala dlho. Okrem zlého stavu mnohých áut (vtedy bolo vynulovanie počítadla kilometrov na dennom poriadku, na sekundárnom trhu sa predávali najmä havarijné autá) bola celá škála potenciálnych problémov.
Riziková bola (a stále je) najmä kombinácia dieselu 2,0 TDI s prevodovkou DSG. 8V aj 16V verzia zápasí s vážnymi poruchami, pri ktorých je typickým problémom poškodenie hlavy. K tomu treba prirátať nedokonalosti pohonu olejového čerpadla (točil sa „imbusík“), poškodenie agregátových vstrekovačov (opravná akcia) a poruchy zariadení (turbíny, dvojhmoty).
Nemalé náklady generuje aj prevodovka DSG (verzia s „mokrými spojkami“), v ktorej zlyhala najmä mechatronika. Ku kúpe Passatu B6 by ste mali pristupovať s veľkou rezervou aj pre koróziu (veko kufra v kombi, hrany dverí a blatníky), závady modulu zámku riadenia, klimatizácie, elektrickej parkovacej brzdy, xenónov a komfortného modulu.
Zdroj: Auto BILD
4. BMW 520i (E60)
„Päťke“ z rokov 2003-10 (E60 - sedan; E61 - kombi) sa darilo lepšie ako v našom staršom rebríčku, čo by mohlo naznačovať zlepšenie. A hoci poruchovosť stále nie je ružová, o niečo vyššie umiestnenie je výsledkom toho, že ceny opráv v dobrom nezávislom servise bavorskej značky nie sú až také šokujúce. Problémy s elektronikou sa však nezmenšili, rovnako ako zanedbané kópie, vyžadujúce si „dobré ráno“ nemalé finančné výdavky.
Pod označením „520i“ sa ukrývajú dva motory: starší M54 (R6!) s objemom 2,2 l a novší N43 (R4) s objemom 2,0 l. Verzia M54, hoci rada hltá olej, je považovaný za relatívne úspešný, kým N43 je môj: poruchy vstrekovačov, čerpadiel HPFP, prípady problémov s rozvodovým pohonom, karbónové usadeniny na ventiloch a v sacom systéme, plus - v ťažkej chovateľskej stanici nemôžete počítať so senzačným výkonom . Medzi ďalšie vysoko rizikové motory v E60/1 patrí turbodiesel N47 (2,0).
Zdroj: Marek Pokrývka
3. VW TOURAN 2.0 TDI (I)
"Výťah je jeho život!" – to je náš titul spred niekoľkých rokov, ktorý sa objavil v diaľkovom teste Touranu 2.0 TDI s prevodovkou DSG. Auto bolo na neplánovanej návšteve autorizovaného predajcu 18-krát, získalo až 77 trestných bodov (čo bol nový rekord) a dostalo palicu s výkričníkom. Ako sa časom ukázalo, nešlo o ojedinelý žart. Od používateľov Touranu I 2.0 TDI s DSG sme mali množstvo hlásení o veľmi častých poruchách – okrem porúch motora a prevodovky bola často pokazená aj elektronika.
Zdroj: Auto BILD
2. BMW 745i (E65)
Vlajková loď limuzíny BMW aj napriek odstupu rokov nevyzerá vôbec zle, zle však vyzerajú problémy poruchovosti a prevádzkových nákladov predfaceliftovej verzie. Súčiastky sú drahé a palubná elektronika môže byť a rada je hlúpa. Pokiaľ ide o motory, medzi inými vynikajú tie negatívne: benzín V8 (N62) – napr. časté úniky oleja, riziko problémov s napínačmi a rozvodovými reťazami, ako aj tesneniami ventilov, nestabilné potrubie v chladiacom systéme (riziko prehriatia). Núdzový je aj diesel 4,0 V8.
Zdroj: redakcia AUTO BILD
1. Mercedes S 400 CDI (W220)
Víťaz neslávne známeho rebríčka. Mercedes triedy S W220 z rokov 1998-2005 si mohol už čoskoro po kúpe v showroome zahrať a dnes je z neho potenciálna baňa na kolesách! Každopádne túto generáciu považujeme za najhoršie „S“ v histórii. Spektrum potenciálnych porúch je veľmi široké - problémy s koróziou sú takmer denný chlieb, rovnako je to aj s elektronikou (komplikované, nestabilné), zlyháva vzduchové pruženie, kazia sa prevodovky. Poruchy trápia aj drvivú väčšinu motorov, pričom jedným z najproblematickejších a najdrahších na opravu je vlajkový diesel 4,0 V8 CDI.