Reklama

NOVÝ ZÁKON začal platiť dnes. Toto zmení všetkým Slovákom! Túto vec by ste mali vedieť, inak...

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Erik Tomáš: Zvyšujeme príspevok pre ďalšiu skupinu ľudí
    Reklama

    Nový zákon, ktorý začal platiť dnes, prináša pre spotrebiteľov viacero noviniek. Toto všetko bude inak!

    Nový zákon prináša od 1. júla zvýšenú ochranu spotrebiteľov v online svete. "Nakupovanie cez internet je dnes bežnou súčasťou života mnohých Slovákov. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša zásadné zmeny v oblasti online nakupovania," uviedla Katarína Kováčová z advokátskej kancelárie RUŽIČKA AND PARTNERS.

    Allegro či Vinted, ale aj iní musia fungovať inak. Ako, čítajte...

    Online trh je služba umožňujúca spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s viacerými obchodníkmi alebo inými spotrebiteľmi prostredníctvom webovej stránky alebo aplikácie. "Nejde teda o e-shop, na ktorom predajca ponúka len vlastné výrobky, resp. uzatvára zmluvy so spotrebiteľmi vo svojom mene. Online trhom sú len webstránky, ktoré ponúkajú predaj viacerým iným obchodníkom alebo fyzickým osobám. Príkladmi sú Kaufland Online trhovisko, Allegro či populárny Vinted," uvádzajú advokáti Katarína Kováčová a Matej Škultéty.

    Prevádzkovatelia online trhov budú musieť zabezpečiť informovanie spotrebiteľa tom, či osoba, ktorá ponúka produkt na online trhu je obchodník alebo fyzická osoba. V prípade, že ide o fyzickú osobu, musia poskytnúť spotrebiteľovi poučenie, že sa na zmluvu nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa. Tie sa vzťahujú len na predaj a dodanie tovarov a služieb obchodníkom spotrebiteľovi.

    "Okrem toho musia spotrebiteľov informovať o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a jasne označiť platenú reklamu, ak ponúkajú zvýhodnenú pozíciu vo vyhľadávaní za poplatok. Ak napríklad online trh umožňuje zaplatiť si „zvýhodnenú“ pozíciu v rámci výsledkov vyhľadávania, musí byť táto platená reklama pre spotrebiteľa zrejmá, napr. označená ako „Premium“ alebo „Sponzoring“ a podobne,"
    uviedli.

    Koniec klamania zákazníka. Takto to bude...

    Nový zákon sa zameriava aj na spotrebiteľské recenzie. Obchodníci musia po novom uviesť, akým spôsobom zabezpečujú, že hodnotenia produktov pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí produkt skutočne kúpili alebo použili. Týmto sa má zamedziť klamaniu spotrebiteľa o kvalite ponúkaných produktov „falošnou“ recenziou, ktorá nepochádza z reálnej skúsenosti, ale je len „nálepkou“ pre zvýšenie šancí na predaj produktu bez reálneho obsahu.

    Obchodníci, ktorí v rámci svojich e-shopov poskytujú možnosť uviesť recenzie, budú po novom musieť uviesť spôsob, akým zabezpečujú, že tieto recenzie naozaj pochádzajú od ostatných spotrebiteľov, prípadne musia uviesť, že takúto kontrolu nerobia.

    "Nepravdivé tvrdenia o overovaní recenzií, manipulácia s hodnoteniami či poskytovanie falošných recenzií, vrátane skresľovania spotrebiteľského hodnotenia alebo odporúčania na sociálnych sieťach s cieľom propagovať produkty, sa budú považovať za nekalú obchodnú praktiku, ktorú bude sankcionovať Slovenská obchodná inšpekcia,"
    vysvetľujú advokáti.

    Pokuty od 66- do 166-tisíc eur. Kto ich môže dostať? Čítajte...

    Za nedodržanie nových pravidiel hrozia obchodníkom väčšie pokuty. Maximálna výška sa bude odvíjať od obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie.

    Napríklad v prípade porušenia rôznych informačných povinností obchodníka už nebude pokuta v maximálnej výške 66 400 eur, za opakované porušenie – 166 000 eur, ale vo výške od 200 EUR do 2 % obratu, najviac 200 000 eur.

    Osobitná zmluva pre digitálne služby

    Zákon zavádza aj nový zmluvný typ - spotrebiteľskú zmluvu s digitálnym plnením. Pôjde o osobitné zmluvy, ktorých predmetom bude dodanie digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, napr. rôzny software, on-demand streamovacie platformy a pod.

    Digitálne plnenie bude musieť spĺňať všeobecné a dohodnuté požiadavky, medzi ktoré patria napríklad zákonom novodefinované: funkčnosť, kompatibilita a interoperabilita. Obchodník zároveň musí spotrebiteľa upovedomiť o aktualizáciách digitálneho plnenia, vrátane bezpečnostných aktualizácií, a zabezpečiť ich dodanie.