Reklama

Odhalili sme triky ruského diskontu: Vďaka TOMUTO dokáže predávať za bezkonkurenčne nízke ceny!

Reklama

Slováci budú môcť už onedlho okúsiť tvrdý ruský diskont na vlastnej koži. Ruský reťazec Mere plánuje otvoriť prvú predajňu na Slovensku v najbližších mesiacoch. Na čo sa treba pripraviť a ako je možné, že predávajú za také nízke ceny?

Lákadlom pre mnohých Slovákov budú po otvorení predajne najmä bezkonkurenčne nízke ceny. Ako je však možné, že Mere dokáže nastaviť ceny tak nízko a stále z toho profitovať? Stratégia ruského diskontu je na prvý pohľad jednoduchá. Šetria na všetkom, aby ich náklady boli čo najnižšie. Predávajú tovar za extrémne nízke ceny, vystavený vo veľkých hangároch a uskladnený na paletách. Aké sú jeho ďalšie triky?

Potenciál možných zákazníkov je na Slovensku pomerne široký. Najmä tých, ktorí majú hlboko do vrecka a nevyužívajú cezhraničné nákupy v susedných krajinách. Niet sa čo diviť, finančná situácia rodinný rozpočet jednoducho nepustí, a tak hľadajú rôzne možnosti, ako si pomôcť a kde lacno nakúpiť. Európska únia vlani zisťovala, čo si môžu Slováci dopriať a na čo ľudia nemajú peniaze. Chudobou trpí až 12,6 percenta obyvateľov, čo predstavuje 677–tisíc ľudí. Čoraz  viac domácností je nútených nakupovať lacné potraviny a šetriť, kde sa len dá.  

Príchod nového reťazca na Slovensko síce veľmi nezatrasie trhom, ale môže osloviť istých zákazníkov, najmä v ekonomicky slabších oblastiach Slovenska. Najmä takých, ktorí sú menej nároční na kvalitu, ale sú nároční na cenu, tvrdí analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský. „Je to ústup zo smerovania moderného obchodu. Toto sme tu mali v 90. rokoch. Tovar sa predával z palety a vo veľkých množstvách v zaprášených skladoch. Išlo o prechodnú etapu, prechádzali sme z centrálne riadeného obchodu na voľné podnikanie. Súčasní spotrebitelia už majú iné nároky na obchod, vizuál predajne i ponuku tovaru,“ objasňuje analytik.

Podobný názor má aj Adrián Ďurček, člen predstavenstva Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Pripúšťa, že niektorých ľudí môže tento typ nákupu zaujať. „Predaj z paliet má Slovensko už za sebou, no nedá sa vylúčiť, že v týchto ekonomicky náročných a ťažko vypočítateľných časoch, keď rastú ceny energií a je tu vysoká inflácia,  si nájde svoj okruh zákazníkov,“ myslí si.

Článok pokračuje na ďalšej strane: Stratégia obchodu odhalená, vďaka 6 TRIKOM môže predávať za extrémne nízke ceny »»»

1. Inflácia tlačí ceny potavín stále nahor

Zdroj: Mere De

Obchodný reťazec láka na nákupy stovky zákazníkov. Ich cieľ je jasný, kúpiť lacno a veľké množstvá.

Rekordná inflácia priniesla rekordné zdražovanie potravín. Ročná inflácia v roku 2021 dosiahla najvyššiu hodnotu za posledných deväť rokov, a to 3,2 percenta, informoval Štatistický úrad SR. „V decembri si Slováci za potraviny a nealkoholické nápoje priplácali medziročne až 5,8 percenta,“ uviedla analytička WOOD & Company Eva Sadovská. Rast cien bude pokračovať aj v najbližších mesiacoch. Ľuďom sa však nepáči nechávať v obchodoch čoraz viac peňazí, preto sa snažia na potravinách šetriť.

A presne títo ľudia sú cieľoví zákazníci ruského reťazca Mere. Ľudia, ktorí majú nízky rozpočet a potrebujú šetriť, rodiny, ktoré starostlivo plánujú nákupy vo väčšom rozsahu a navštívia obchod len raz týždenne, a tiež tí, ktorí si nechcú priplácať za značky obchodných reťazcov. Potraviny im totiž ukrajujú z nákladov približne pätinu. Spolu s bývaním ide o najväčšie položky.

Aj to je dôvod, prečo v aktuálnom internetovom prieskume denníka Plus JEDEN DEŇ na otázku, čo hovoríte na príchod superlacného reťazca na Slovensko, v čase písania tohto článku, táto možnosť zaujala až 88 percent oslovených. 

Anketa

Čo hovoríte na príchod superlacného ruského reťazca na Slovensko?

Z nich až 66 percent uviedlo, že tam určite budú nakupovať a 22 percent, že sa tam pôjde pozrieť a možno tam raz za čas nakúpiť. V situácii, keď zhruba 70 percent Slovákov môže využívať široké cezhraničné možnosti so susedným Českom, Poľskom či Maďarskom (kde majú dokonca nižšiu DPH), je to zaujímavé zistenie. 

2. Ruský reťazec sa stále rozširuje do nových krajín

Zdroj: Mere

Obchodný reťazec Mere funguje aj v Nemecku, nízke ceny tovarov lákajú aj tam.

Reťazec Mere je súčasťou skupiny Svetofor, ktorá patrí medzi najväčších maloobchodných prevádzkovateľov v diskontnom sektore v Rusku. Založili ho v roku 2009. V Rusku, Bielorusku a Strednej Ázii má celkovo viac ako 2 500 predajní.

Obchody má dnes už napríklad v Rumunsku, Rusku, Bielorusku, Litve, na Ukrajine a tiež v Španielsku, Grécku, Lotyšsku, Srbsku, Spojenom kráľovstve, Nemecku či Poľsku. Koľko prevádzok chce spoločnosť otvoriť na Slovensku, nie je zatiaľ známe. Tento rok by mohlo ísť o dve či tri prevádzky.

Na porovnanie, reťazce Billa, Tesco či Lidl majú na Slovensku v súčasnosti otvorených viac ako 150 predajní, Kaufland viac ako 70 prevádzok, Terno a Kraj 140 obchodov a Coop Jednota prevádzkuje viac ako 2 000 supermarketov a potravín, uvádza portál tvnoviny.sk.

U susedov v Česku majú skúsenosť s ruským reťazcom od minulého roka. Do konca roka 2022 chcú na českom trhu otvoriť tretiu prevádzku a do dvoch rokov by mal ich počet stúpnuť až na 50.

3. Majú o 30 percent nižšie ceny ako konkurencia

Zdroj: Shutterstock

Reťazec ponúka sortiment porovnateľný s ostatnými diskontnými reťazcami, ale za výrazne nižšie ceny, a to minimálne o 20 až 30 percent. Ľudia vraj chcú lacno nakupovať, na drahšie nákupy nemajú.

Obchodný zámer Mere je jasný - predávať tovar čo najlacnejšie. Predajca na svojom webe uvádza, že ponúka sortiment porovnateľný s ostatnými diskontnými reťazcami, ale za výrazne nižšie ceny, a to minimálne o 20 až 30 percent.

„Naša stratégia je ponúknuť zákazníkovi čo najnižšiu cenu. Dávame si na tovar prirážku od 15 do 18 percent, čo je náš jediný príjem. Naša marža môže klesať, aby cena bola naozaj dostupná," povedala manažérka nákupu Natalie Sinkina. 

Jeho sortiment tvorí zhruba 400 položiek potravinárskeho a nepotravinárskeho tovaru, čiže ľudia si majú z čoho vyberať. Ponúka tuzemské aj zahraničné produkty. Od cukroviniek, konzerv, morských plodov, údenín až po rôzne ruské špeciality. Sortiment dopĺňa drogéria, kozmetika, potreby pre domácnosť a ďalšie nepotravinárske výrobky, čo si zákazníci na sociálnych sieťach pochvaľujú. 

4. Žiadne výpredajové akcie či letáky

Zdroj: Matej Kalina

Stratégiou reťazca sú žiadne služby a žiadny marketing, teda ani žiadne výpredaje. Pritiahnuť majú zákazníkov len nízke ceny.

Zaujímavosťou je, že reťazec Mere neponúka žiadne akčné výpredaje, ako je to na Slovensku zvykom. „Máme stále rovnaké ceny, takzvané akčné ponuky nerobíme," povedala manažérka nákupu Natalie Sinkina. Rovnako nemá vo svojej stratégii žiadne letáky či iné tlačené vizuály na zaujatie zákazníkov. Nízka cena má byť pre ľudí dostatočným lákadlom. Buď to zafunguje, alebo nie.  

„Sme medzerou na trhu. Nemáme žiadnych konkurentov. Naším modelom sú žiadne služby a žiadny marketing,“ povedal šéf nákupu Mere v Spojenom kráľovstve Pavels Antonovs pre portál cnn.iprima.cz. 

5. Ľudí zaujme viac cena ako kvalita

Zdroj: FB/Mere Most

Takto vyzerá predajňa Mere v Česku. Vlády jednotlivých krajín, kde reťazec pôsobí, majú kontrolné „páky“ na to, ako dohliadnuť na sortiment.

Tovar, ktorý ponúka Mere, pochádza prevažne z Pobaltia a Ruska, ale aj z iných krajín sveta. Každý produkt uvedený na trh však musí splniť požadované kritériá nastavené danou krajinou. „Spĺňať pri takomto štandarde a pri takých objemoch balení, ktoré sa tam predávajú, to, čo sa požaduje od normálneho maloobchodu u nás, tie prísne pravidlá hygieny, dodržiavania kvality, to bude ťažké splniť," dodal analytik trhu Drahovský. Slovákov však zaujíma viac cena.

Diskusie ľudí na sociálnych sieťach skôr hovoria o nízkych cenách, za ktoré sa tam oplatí nakupovať, a kvalita tovarov sa im zdá primeraná. Navyše, každý má možnosť si prečítať  zloženie tovarov, ktoré kupuje a sám sa rozhodnúť, čomu dá prednosť, aj s ohľadom na svoju peňaženku. 

6. Predaj z paliet veľa nestojí

Zdroj: FB/MERE Příbram

Takto vyzerá ruský diskont v Česku. Konkrétne predajňa Mere - Příbram.

Tovar v obchodoch Mere je v predajniach vystavený vo veľkej hale priamo na paletách a v kartónových škatuliach, väčšinou bez regálov. „Šetríme na všetkom tak, aby naše náklady boli čo možno najnižšie. To znamená prevažne paletový predaj bez krásnych regálov,“ prezradila manažérka nákupu Natalie Sinkina. Reťazec šetrí teda na nákladoch, ktoré by ho čakali s vykladaním tovarov a ich rozmiestňovaním do regálov. To znamená aj nižšie náklady na pracovnú silu. 

Pripomína to začiatok 90. rokov, keď bolo podobné usporiadanie sortimentu v Lidli alebo v českom Penny markete, ktorý si získal u Čechov obľubu. Obchody sú teda súčasne aj skladmi, pričom predajne majú rozlohu od 800 do 1 200 štvorcových metrov.

Otázkou zostáva, ako bude reťazec dohliadať na čas spotreby jednotlivých tovarov a ako splní ďalšie podmienky kontroly na našom trhu. 

Mohlo by vás zaujímať:

 

 

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.