Reklama

Vláda TVRDO zakročila proti opitým vodičom:Zisťovali sme, či dostane prísnejší trest aj Dědeček

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
 
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions and subtitles off, selected
    Reklama

    Až 15 rokov v chládku za jazdu pod vplyvom alkoholu! Vláda tento týždeň schválila novelu trestného zákona, ktorá sprísňuje tresty za jazdu v opitosti. Zavádza tzv. stav ťažkej opitosti nad 2 promile, za ktorý bude prísna sadzba zákazu činnosti, ako aj vysoký trest odňatia slobody. Tvrdšie tresty budú aj za smrteľné následky v dôsledku jazdy pod vplyvom alkoholu.

    O prísnejších trestoch pre opitých vodičov sa začalo hovoriť po tragédii z 2. októbra minulého roka, ktorá sa stala na Zochovej ulici v Bratislave. Dušan Dědeček vletel svojím autom v rýchlosti 130 km/h na zastávku plnú čakajúcich študentov a usmrtil piatich mladých ľudí. V osudný deň si Dědeček vypil viackrát a v krvi mal vyše dvoch promile. Po nehode ho obmedzili na osobnej slobode a eskortovali na policajné oddelenie. Najskôr ho súd pustil a rozhodol o tom, že bude stíhaný na slobode. Až 14. októbra vyhovel krajský súd sťažnosti prokurátora a Dědeček skončil vo väzbe.

    V prípade nastal posun včera. Vyšetrovanie vlaňajšej tragickej dopravnej nehody v centre Bratislavy ukončili. Potvrdil to hovorca bratislavskej krajskej prokuratúry Juraj Chylo. „V trestnej veci obvineného D. D. bolo umožnené oprávneným osobám podľa paragrafu 208 Trestného poriadku preštudovať vyšetrovací spis a podať návrhy na doplnenie vyšetrovania,“ uviedol.

    Tragédia, ktorá otriasla Slovenskom, rozprúdila vášne aj v parlamente. Iba niekoľko dní po nehode vláda sľubovala prísnejšie tresty pre vodičov pod vplyvom alkoholu. Vtedajší minister financií Igor Matovič (OĽaNO) dokonca navrhol zabaviť auto opitému vodičovi a nezaujímalo ho ani to, či ho má vo vlastníctve alebo si ho iba požičal. Ani 4 mesiace po tragédii sa však ľady nepohli. Prípad Dědečka pritom nie je jediný a nehody, pri ktorých je hlavným aktérom alkohol, sú na Slovensku takmer denne.
    Prísnejšie tresty pre opitých vodičov schválila vláda päť mesiacov po tragédii na Zochovej.

    Novela trestného zákona z dielne ministerstva spravodlivosti sprísňuje postihy za jazdu pod vplyvom alkoholu a udeľuje vyššie tresty pri smrteľných nehodách. „Zavádza sa stav ťažkej opitosti nad dve promile s prísnou sadzbou zákazu činnosti, ako aj trestu odňatia slobody a zavádza sa aj sprísnenie sadzieb pri smrteľných následkoch v dôsledku jazdy pod vplyvom,“ uviedlo ministerstvo. Ak návrh schváli parlament, po novom bude platiť, že ak vodič v stave ťažkej opitosti spôsobí ťažkú ujmu na zdraví dvom alebo viacerým osobám, hrozí mu väzenie na 5 až 12 rokov. Ak však zapríčiní smrť dvoch alebo viacerých osôb, hrozí mu trest odňatia slobody na 7 až 15 rokov, čo je 3 roky viac ako v súčasnosti. Hrozí teda prísnejší trest aj Dušanovi Dědečkovi?

    Hrozí prísnejší trest aj Dušanovi Dědečkovi? Článok pokračuje na druhej strane >>>

    „Ak sú medzi spáchaním trestného činu a právoplatným odsúdením prijaté viaceré zákony, tak sa postupuje podľa toho, ktorý je pre páchateľa priaznivejší. To je stará trestnoprávna zásada, vždy to tak bolo. To znamená, že v prípade, ak je nový zákon, nemôžete dať prísnejší trest podľa toho prísnejšieho. Ak by nový zákon prinášal miernejší trest, čo v tomto prípade nie je, tak by sa trest dával podľa toho miernejšieho zákona,“ vysvetlil pre denník Plus JEDEN DEŇ dekan Právnickej fakulty UK v Bratislave Eduard Burda.

    Tvrdšie tresty sa týkajú aj vodičov pri výkone zamestnania, napríklad vodičov MHD či vodičov kamiónov. V prípade, že tento vodič v stave ťažkej opitosti alebo pod vplyvom návykovej látky spôsobí značnú škodu na majetku pri výkone zamestnania alebo pod vplyvom alkoholu ohrozí zdravie ľudí, hrozí mu trest odňatia slobody na 2 – 5 rokov.

    Zavádza sa aj krátkodobý trest odňatia slobody a uložiť ho bude možné v dvoch variantoch. Pri prvom ide o krátkodobý trest v trvaní dvoch až štyroch týždňov. Pri druhej možnosti súd uloží trojmesačný trest odňatia slobody, ktorého povinnou súčasťou bude aj špeciálny resocializačný program. Ten sa bude vykonávať v troch vybraných zariadeniach, kde na to vytvoria podmienky.
    Tieto zmeny nepochybne vychádzajú aj zo smutnej štatistiky našej krajiny. Vlaňajšok totiž priniesol vyše 10-tisíc prípadov vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu. Takmer polovica z nich, zhruba 4,5-tisíca kontrolovaných, mala hladinu alkoholu v krvi rovnú alebo vyššiu ako jedno promile.

    Článok pokračuje na druhej strane >>>

    Na problematiku sme sa opýtali aj dopravného analytika Jána Bazovského. Odpovedal, že je zástancom sprísnenia trestov už vyše 10 rokov, pričom upozornil na to, že trest má mať aj výchovný účinok. „Trest nemá byť odplatou, má zasiahnuť vinníkovi do života,“ vysvetlil. Je však žiaduce, aby bol trest spravodlivý a odzrkadľoval súčasný stav rozvoja, sociálneho postavenia ľudí či ekonomiku. A aby taký bol, je potrebné upraviť trestné sadzby aj zaviesť nové tresty. Analytik privítal zavedenie ťažkého stavu opitosti s obsahom alkoholu v krvi nad dve promile, pretože sa tým pre sudcu zmení aj rozmedzie trestov, v ktorých môže pri rozhodovaní operovať.

    Čo sa týka štatistík, je potrebné si podľa Bazovského uvedomiť, že do nich logicky nevstupujú všetci požívatelia alkoholu za volantom. Tieto čísla sú teda do veľkej miery irelevantné a spoločnosť by si na základe alarmujúcich štatistík mala uvedomiť, že by boli ešte oveľa horšie. Zároveň podotkol, že významným nástrojom okrem trestu v boji proti alkoholu za volantom by mala byť prevencia, ktorá „u nás momentálne neexistuje“. Je potrebné nastaviť spoločenské vedomie ľudí, aby určité konanie bolo pre široké masy jednoducho neprijateľné. P

    Mohlo by vás zaujímať: