Nové pravidlá pre šoférov: Starší budú musieť častejšie k lekárovi, mladým zakážu jazdiť v noci
19. 11. 2023, 10:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:35)
Európska únia sa chystá "pricviknúť krídelká" začiatočníkom za volantom, ale aj dôchodcom. Balík nových prísnych nariadení obsahuje nové pravidlá, ktoré vyvolali medzi dopravnými expertmi vášnivé debaty. Niektoré opatrenia sú podľa nich zbytočné, prísne, ďalšie dokonca označili ako diskriminačné.
Zdroj: https://www.instagram.com/p/CglqNB2KiCP/
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: SHUTTERSTOCK
Galéria k článku
Európska komisia predložila návrh na celkom zásadné zmeny v zákone o vodičákoch. Cieľom je znížiť počet dopravných nehôd a najmä počet úmrtí na cestách. Veľká časť návrhu sa zaoberá vekom šoférov, návrh vyzdvihuje, že „vek je kľúčovým faktorom pri určovaní mentálnej a fyzickej zdatnosti osoby na vedenie vozidla a jej rizika účasti na autonehode“.
Aj preto si europoslanci myslia, že dôchodcovia, ktorí chcú sadnúť za volant, by mali chodiť častejšie na lekárske prehliadky. Namiesto piatich rokov majú ich vodičáky platiť iba dva roky. Vydanie alebo obnovenie všetkých vodičských preukazov by po novom malo byť spojené s povinnými lekárskymi prehliadkami fyzickej a psychickej spôsobilosti na vedenie vozidla.

Zdroj: FB/Polícia Slovenskej republiky
„Čoraz hustejšia doprava je náročná na vnemy a reakcie, ktoré po sedemdesiatke chabnú. Je pravda, že skrátenie intervalu zdravotnej prehliadky u seniorov môže lepšie reagovať na zmeny schopností fyzických a psychických, ktoré sa u starých ľudí menia z roka na rok prudko. Dokonca za mesiac môžeme pozorovať u svojich rodičov zhoršenie. Navyše seniori sú po sedemdesiatke vo veľmi citlivom veku, ak by im príbuzní - vidiac ich zhoršenú schopnosť - chceli odoprieť šoférovanie. Od lekára to zoberú skôr ako od rodiny, ktorá im chce siahnuť na slobodu,“ okomentoval motoristický novinár Rasťo Chvála, podľa ktorého je dôležité správne nastaviť lekárske kritériá, keďže šoférovanie nie je iba otázkou dobrého zraku.
Prezident Autoklubu Slovenskej republiky však so zvýšením frekvencie prehliadok nesúhlasí. „Takýto návrh berieme skôr ako diskrimináciu určitej skupiny obyvateľstva,“ uviedol Štefan Mihálik. Jednoznačne sa domnieva, že skupina „starších“ vodičov, či už je to nad 60, alebo nad 70 rokov, nepredstavuje zvlášť akútne nebezpečenstvo pre bezpečnosť cestnej premávky. „Väčšinou sú to vodiči s bohatými skúsenosťami a s množstvom najazdených kilometrov. Áno, nájdu sa aj medzi staršími vodičmi tí, ktorí vozidlo neovládajú dokonale, alebo nemajú dosť zručností. Sú to hlavne vodiči, ktorí si sadnú za volant len vo výnimočných prípadoch, napr. ako boli nedávno sviatky Všetkých svätých a Pamiatka zosnulých. Ale tí jazdia omnoho opatrnejšie a možno sa preto stávajú terčom atakov od mladých vodičov, ktorí sú väčšinou netrpezliví,“ uviedol Mihálik.
Podľa výskumov autoklubu je omnoho nebezpečnejšia skupina vodičov, ktorí získali vodičský preukaz a majú menej ako dva roky praxe. „Takáto skupina vodičov predstavuje len 7 % zo všetkých vydaných vodičských oprávnení, ale ich podiel na všetkých dopravných nehodách predstavuje až 20 %. Čiže malá skupina vodičov predstavuje potenciálne veľké nebezpečenstvo na cestách,“ podotkol Mihálik.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Mladým chcú zakázať šoférovať v noci + ďalšie sprísnenia, no aj dobré správy! »»»
Práve pre túto skupinu, mladých a neskúsených šoférov, chystá Únia tiež novinku. A to obmedzenie ich času za volantom. Po zotmení by už zaň sadnúť nesmeli. Takéto nariadenie je však podľa Mihálika nezmyselné: „S tým, aby mladí vodiči nesmeli šoférovať potme, nesúhlasíme. Absolútne to nedáva zmysel. Ako majú získať skúsenosti a prehľad o dopravných situáciách v noci, keď im to zakazujeme. Samozrejme, je dôležité, aby mladí vodiči pri nočných jazdách (aspoň prvých jazdách) mali pri sebe skúseného vodiča (rodiča, známeho alebo aj inštruktora), aby im poradil a aby mladý vodič získal zručnosť. V tom vidím aj nedostatočnú prípravu v autoškolách a následné doškolenie mladých vodičov v kritickom období dvoch rokov po získaní vodičského oprávnenia.“
S tým, že pri mladých šoféroch treba zaostriť na proces výchovy v autoškolách, súhlasí aj Chvála. „Koľkokrát jazdia študenti autoškôl v tme? Testy na skúškach v autoškole sú náročné, teórie veľa, ale prax zaostáva. V koľkých autoškolách si žiaci skúsia krízové brzdenie? Venujeme sa brutálne tomu, aby nešuchli auto pri parkovaní, ale nikoho už netrápi, ako zvládajú zákrutu v 90-ke. Sústredíme sa na “chyták” v dopravnom značení v meste, ale ako zvláda žiak auto v rýchlosti, ktorá je viac nebezpečná a následky nehody ťažšie, to ostáva bokom,“ hromží dopravný expert.
Zákaz šoférovania v noci podľa neho zrejme vychádza zo štatistiky “diskotékových alebo párty nehôd”, ktoré majú najťažšie následky. „Tu sa stretávajú neskúsenosť s jazdou v tme s emočným vyburcovaním, rozruchom v aute. Pri ťažkých nehodách mládeže býva viac osôb v aute, prítomné omamné látky a alkohol. Podľa mňa zákaz jazdy v tme nič nevyrieši. Sprísnil by som však výrazne kontroly a sankcie za drogy a alkohol za volantom. Kameňom úrazu je fakt, že mnohí mladí vodiči sa dostávajú málo za volant aj v priebehu dňa, ale navečer dostanú rodičovské auto “do mesta”. Potom sa stretne neskúsenosť s emóciou. Zásadne by mal niekto mladých vodičov naučiť, ako jazdiť v tme, naučiť ich správne a lepšie jazdiť,“ opisuje Chvála.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Aké pozitívne novinky novela obsahuje a kedy o nej budú europoslanci rokovať? »»»
Zákaz jazdy v tme považuje za hlúposť a populizmus. „To nebudú môcť ráno 19-roční jazdiť do práce, lebo je tma? Kto stanoví, odkedy je tma? Takýto zákaz je rukolapným dôkazom zbavovania sa zodpovednosti za výučbu a vzdelanie zákazom. Cesta k bezpečnosti je v zlepšení praktických skúseností za volantom a trebárs aj vo zvýšení náročnosti na získanie oprávnenia - nemám na mysli milión otázok v testoch, ale v praktickom vedení vozidla v rýchlosti. V parkovaní na cvičisku sme majstri sveta, ale v zákrute dostávame z autoškôl polotovar. A čo je horší následok nehody? Blatník na parkovisku alebo strom mimo obce? Kto sa rozpráva so začínajúcimi vodičmi o rizikách a o nástrahách nesprávnej jazdy v tme. Namiesto miliónov otázok v testoch by bolo vhodné praktické školenie so záchranármi a s políciou, ukážka následkov nehody a rozobratie príčin smrteľnej nehody,“ rozohnil sa Chvála.
Medzi ďalšími je aj návrh, aby vodičský preukaz B platil len do hmotnosti 1,8 tony a na zvýšenie hmotnosti do 3,5 tony by sa čakalo ďalšie dva roky praxe a nové skúšky. To isté pre motorky. Je aj návrh, aby vodiči z kratšou praxou mali obmedzenú maximálnu povolenú rýchlosť.
„Nie všetko sa sprísňuje. Napríklad vodičský C bude možné získať už od 17 rokov, ale s podmienkou jazdy so sprievodcom. Za nulovú toleranciu alkoholu pre vodičov začiatočníkov bude braná hodnota 0,099 gramu na mililiter krvi, pre vodičov s praxou si to určí každý štát samostatne. Veľa sa necháva na jednotlivé krajiny, napríklad vek na získanie oprávnenia na malý motocykel, môžu si zadefinovať od 14 do 18 rokov a podobne. V sumáre ide o rozsiahly materiál s veľa možnosťami, aj keď sa schvália, tak nie všetky budú predstavovať zmenu na Slovensku,“ doplnil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Zatiaľ ide teda len o návrhy. Či sa a kedy pretavia do reality na európskych a slovenských cestách, ukáže až hlasovanie europarlamentu. Novela sa na rokovanie dostane na prelome rokov.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Na kolobežke si už bez vodičáku nezajazdíte! »»»
Novela európskej legislatívy počíta aj so zavedením vodičských preukazov na elektrické kolobežky.
Podľa prezidenta autoklubu je to jednoznačné. „Dnes, keď sa pozriete, kto, ako, v akom stave jazdí na elektrických kolobežkách, tak je to len zázrak, že bolo len tak “málo" nehôd alebo úrazov. A to nielen preto, že je jazdec sám na kolobežke, ale často sú tam dvaja, a ten, ktorý kolobežku šoféruje, nemá ani len predstavu, akú zodpovednosť na seba preberá. Rovnako sa domnievame, že by sa malo na kolobežky uplatňovať PZP. Možno by sa dalo trochu „zľaviť“ z rozsahu potrebných vedomostí na získanie takéhoto vodičského oprávnenia,“ uviedol Štefan Mihálik.
Rasťo Chvála zdôrazňuje, že nie je kolobežka ako kolobežka. „Môže byť taká, ktorá ide sotva rýchlosťou bicykla, avšak sú také, čo sa výkonom a rýchlosťou vyrovnajú skútru. Je nefér, ak na malý skúter, čo ledva kýcha 70 km/h, potrebujete vodičák a na kolobežku, ktorá má za pár sekúnd 70 km/h, nepotrebujete nič. Čiže rozhodne kolobežkám, ktoré sú čiernou dierou, chýba legislatívny rámec,“ ozrejmil.
Bojí sa však, že pôjdeme z extrému do extrému. „Kolobežky s nejakými rýchlostnými a výkonovými vlastnosťami by mali mať potrebný vodičák. A tie slabšie postavené na roveň bicyklu. Treba spraviť jasný návod, ako šoférovať kolobežku, ako dávať znamenia - tie sú na bicykli jasné, avšak púšťať malé rajdy na kolobežke a ukazovať rukou, je riziko. Mám ukazovať nohou smer odbočovania? A hlavne, kto, kedy a kde kontroluje prilby. Povinnosť používať prilbu na kolobežke, by som zaviedol bez výnimky,“ dodal Chvála.
Prečítajte si tiež: