Reklama

Nová dopravná značka pobavila šoférov: Viete, čo znamená? Ak nie, hrozí vám mastná pokuta

Reklama

Nová dopravná značka pobavila šoférov. Ide o obrys bieleho diamantu na modrom pozadí. Čo však táto značka znamená? Za porušenie hrozí mastná pokuta.

Značka je zatiaľ zavedená len v rámci niektorých ciest v zahraničí. Jej povinnosť nie je daná európskym zákonom, a teda nemožno s istotou povedať, či sa objaví aj v iných krajinách.

Táto nová značka označuje jazdné pruhy, ktoré sú vyhradené pre carsharing a určité typy vozidiel. Vyplýva to z oficiálneho titulu zverejneného 24. augusta 2020. Značka sa zvyčajne nachádza v jazdnom pruhu najviac vľavo, aby neprekážala autám, ktoré sa pripájajú alebo opúšťajú diaľnicu. V niektorých prípadoch to platí len v určitých hodinách. Cieľom je znížiť emisie uhlíka tým, že v každom vozidle bude viac cestujúcich.

Značka už "zdobí" stále viac ciest vo Francúzsku. V okolí Lyonu, Grenoblu a Štrasburgu sú už osadené a v platnosti. Do západného Francúzska, do Rennes a Nantes, majú doraziť v septembri.

Ktoré autá a vozidlá môžu používať jazdné pruhy pokryté touto značkou?

  • Vozidlá s najmenej dvoma cestujúcimi (pár, rodič a dieťa, dvaja spolupracovníci, dvaja ľudia - zdieľanie áut).
  • Vozidlá s veľmi nízkymi emisiami s nálepkou Crit’Air, ktorá ukazuje, že vozidlo je 100 % elektrické alebo jazdí 100 % na vodík, bez ohľadu na počet cestujúcich.
  • Taxíky aj bez pasažierov.
  • Motorky, pokiaľ sú na palube dvaja ľudia.
  • Hybridné nabíjateľné vozidlá nesmú používať tento jazdný pruh, ak majú iba jedného cestujúceho.

Čo hrozí za porušenie tejto dopravnej značky a príde značka aj na Slovensko? DOZVIETE SA NA ĎALŠEJ STRANE »»»

Čo hrozí za porušenie značky?

Ak vás pristihnú pri jazde v jazdnom pruhu s touto značkou a nespĺňate podmienky, môžete očakávať pokutu 135 eur. Francúzsky štát používa carpooling radar, ktorý dokáže zistiť, koľko ľudí je vo vozidle, na kontrolu áut v týchto jazdných pruhoch, kde je obmedzená rýchlosť.

Príde značka aj na Slovensko?

Značka je zatiaľ zavedená len v rámci niektorých francúzskych ciest. Jej povinnosť nie je daná európskym zákonom, a teda nemožno s istotou povedať, či sa objaví aj v iných krajinách. "Vylúčiť to však nemožno," píše stránka na sociálnej sieti špecializovaná na motorizmus HAKA-Hľadá sa auto krádeže automobilov.

So špecializovanými pruhmi sa môžeme stretávať aj na Slovensku, predovšetkým vo väčších mestách, kde sú vyhradené napríklad pre vozidlá MHD alebo cyklistov. "V minulosti sa spomínala aj možnosť využívania týchto pruhov elektromobilmi, no doposiaľ sa tak nestalo," píše motoristická skupina.

Francúzsko svojou novou značkou dokazuje, že je ochotné čo najviac prispieť k redukcii uhlíkovej stopy v rámci dopravy. Sčasti sa tak môže pripravovať na nové nariadenie Európskej únie (EÚ), podľa ktorého bude na území bloku od roku 2035 zakázaný predaj emisných vozidiel.

Čo sa týka Slovenska, u nás bude adaptácia na novú éru dopravy podstatne komplikovanejšia. "Poukázať možno predovšetkým na nízku priemernú mzdu, ktorá naznačuje, že len máloktorý Slovák si môže dovoliť kúpu elektromobilu. Nepomáha ani skutočnosť, že Slovensko je jednou z mála krajín EÚ, ktorá ponúka prakticky nulové stimuly na nákup elektrických vozidiel. Rovnako možno spomenúť relatívne slabú nabíjaciu infraštruktúru v niektorých regiónoch (najmä na juhu Slovenska)," dodáva motoristická skupina.

Prečítajte si tiež:

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.