Reklama

Neviete, kam s prázdnym nápojovým kartónom? Nie ste sami! Poradíme vám

Je dôležité správne separovať odpad. Potom sa aj nápojové obaly dajú ďalej využiť.

Zdroj: Tetra Pak

Reklama

Triedenie odpadu je dnes často diskutovaná téma. Hoci sa mnohí snažia k nemu pristupovať zodpovedne, aj s dobrým úmyslom sa stane, že sa nápojový kartón dostane do nesprávneho kontajnera a jeho cesta sa skončí na skládke.

Nápojový kartón pritom už dávno nie je len obyčajný odpad. Vďaka recyklácii sa môže premeniť na nové užitočné produkty, napríklad na kvetináč, stavebné dosky a mnoho iného.

Každodenná výzva

Nápojové kartóny sa nachádzajú prakticky v každej domácnosti, stačí si kúpiť mlieko, džús alebo ďalšie nápoje. Tieto obaly zabezpečujú potravinám potrebnú trvanlivosť, zachovávajú si tak svoje vlastnosti a kvalitu dlhší čas.

Nápojový obal sa skladá z viacerých materiálov: obsahuje 70 % papierovej lepenky, 25 % plastu a 5 % hliníka na ochranu obalu. Všetky tieto časti sa dajú recyklovať, vďaka čomu vznikne surovina na ďalšie využitie. Na to je však potrebné správne separovať.

Zdroj: SHUTTERSTOCK

Je dobré triediť odpad už doma.

Ako na to?

1. Príprava: Nápojový kartón najprv dôkladne vyprázdnite, netreba ho umývať, ale je potrebné z neho vyliať všetky zvyšky nápoja. Potom z neho vytlačte vzduch, aby sa čo najviac zmenšil jeho objem kvôli šetreniu miesta v kontajneroch.

2. Správna nádoba: Na Slovensku nie je triedenie nápojových kartónov jednotné. Preto je potrebné si overiť ich systém triedenia vo vašej obci. Najčastejšie nájdete túto informáciu na webovej stránke obce alebo priamo na etikete na kontajneri.

Zdroj: Tetra Pak

Dôležité je nápojové kartóny vhodiť do správnej nádoby s odpadom.

Najčastejšie sa nápojové kartóny triedia:

o Spoločne s plastami do žltého kontajnera
o Do červeného kontajnera spolu s kovmi
o Samostatne do oranžových nádob

Nábytok aj stavebný materiál

Správnym triedením nápojových kartónov vieme ovplyvniť zníženie množstva odpadu na skládkach a v spaľovniach. Podpore separácie odpadu sa na Slovensku venuje aj Tetra Pak. Táto spoločnosť spolupracuje so spoločnosťou Stora Enso v Poľsku, ktorá nápojové kartóny rozvlákňuje, vďaka čomu vzniká kartónový materiál. Ten sa ďalej využíva na výrobu papierových obalov.

Zdroj: Tetra Pak

Spoločnosť Tetra Pak spolupracuje s firmou Stora Enso v Poľsku, ktorá nápojové kartóny rozvlákňuje, vďaka čomu vzniká kartónový materiál.

Recyklácia nápojových kartónov sa však nekončí pri papierových produktoch, ako sú kartónové krabice či vreckovky. Materiály z týchto obalov majú oveľa širšie využitie. Z plastových vrstiev sa dajú vyrobiť napríklad prepravné debničky, hračky jojo alebo búdky pre vtáčikov, ale využívajú sa tiež na výrobu nábytku a interiérových doplnkov, napríklad kvetináčov či taburetiek. Materiál z nápojových kartónov pritom našiel svoje využitie aj v stavebníctve v podobe izolačných a obkladových dosiek.

Obaly z mlieka alebo džúsov však výborne poslúžia tiež na domáce tvorenie. S trochou šikovnosti si z nich môžete vyrobiť peňaženku alebo univerzálny pohár, ktorý využijete ako stojan na perá alebo ako originálny kvetináč pre rastlinku. Viac informácií o tom, čo všetko sa z nápojových produktov vyrába, si prečítate na stránke spoločnosti Tetra Pak.

Anketa

Triedite nápojové kartóny?

  • Áno, už dávno.0%
  • Áno, ale nevedel/-a som správny postup.100%
  • Nie, ale plánujem začať.0%
  • Nie, nezaujíma ma to.0%

Hlasovanie bolo ukončené

Edukácia je kľúčom k úspechu

Zdroj: Tetra Pak

Spoločnosť Tetra Pak sa pri edukácii v oblasti recyklovania nápojových obalov spojila s obchodným reťazcom Tesco.

Slovensko v separovaní nápojových kartónov značne zaostáva za ostatnými európskymi krajinami. Práve preto sa spoločnosť Tetra Pak rozhodla spojiť sily s Tescom a vytvoriť edukačnú kampaň zameranú na správne separovanie nápojových kartónov. Kampaň prebieha od konca apríla a jej cieľom je šíriť povedomie o správnom triedení nápojových kartónov aj prostredníctvom známych slovenských influencerov, ale je viditeľná aj priamo v predajniach Tesco vďaka špeciálne označeným policiam či rádiovému spotu. Týmto spojením chcú obe spoločnosti ukázať ľuďom, ako jednoducho a správne triediť nápojové kartóny, aby sa dali recyklovať a opätovne využiť pri výrobe nových produktov.