Nevhodný darček? Pozrite, dokedy ho môžete vrátiť či vymeniť! Tieto dátumy si zapíšte
28. 12. 2023, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:39)

Zdroj: mh
Príliš úzke, mimo vášho vkusu alebo rovnaké, aké už máte? Aj také darčeky na vás možno čakali pod vianočným stromčekom. V horšom prípade ste dostali darček, po ktorom ste túžili, no ukázalo sa, že nefunguje. Čo všetko potrebujete, aby vám ho vymenili alebo vrátili peniaze?
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Zdroj: Alza
Zdroj: Martinus
Galéria k článku
Vybrať správny darček, a to aj pre najbližších, môže byť tvrdý oriešok. Nie vždy sa podarí presne trafiť do vkusu, preto by ste si pri vianočných nákupoch vždy mali odkladať bločky, ktoré sú najlepšou poistkou.
Ak je dôvodom, že sa vám darček skrátka nepáči, najjednoduchšou možnosťou je vrátenie. Výmena tovaru je logická, keď vám nesedí veľkosť alebo sa vám nepáči farba. V oboch prípadoch však veľmi záleží na tom, či bol váš darček kúpený cez internet alebo v kamennom obchode.
Darček kúpený v kamennej predajni obchodník nemusí vždy vziať späť. „Ak to predávajúci spotrebiteľovi ponúka, robí tak nad rámec svojich povinností. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný. Zaplatením za tovar v kamennom obchode sa spotrebiteľ stáva jeho vlastníkom,“ hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).
Ak ste teda kúpili nevhodný či duplicitný vianočný darček v kamennom obchode, je možné, že sa budete musieť spoľahnúť na ochotu obchodníkov. SOI upozorňuje, že ak spotrebiteľ počíta s tým, že tovar bude vracať, tak by sa mal s predávajúcim dohodnúť vopred, predtým než tovar zakúpi.
Jednoznačnejšie pravidlá platia pri nákupe cez internet. Podľa zákona máte pri tovare kúpenom v e-shope možnosť vrátenia do 14 dní od prevzatia, a to aj bez udania dôvodu. Toto obdobie sa niekedy označuje ako lehota na zváženie alebo lehota na odstúpenie od zmluvy. Obchodník vám do dvoch týždňov musí poslať peniaze. Rátať však treba s tým, že náklady na poslanie tovaru zacvakáte vy. Presné podmienky vrátenia tovaru musí mať každý e-shop zverejnený na internetovej stránke.
AKO TOVAR REKLAMOVAŤ? MUSÍTE MAŤ ODLOŽENÚ KRABICU? Dozviete sa na ďalšej strane »»»
Stať sa môže aj to, že rádio, ktoré ste podarovali babke, po rozbalení nefunguje alebo že šaty pre vašu ženu nevyzerajú vôbec tak dobre ako na obrázku. Poškodený tovar alebo ten, ktorý nezodpovedá opisu, môžete reklamovať a máte na to až 2 roky. Na reklamovanie tovaru vždy potrebujete doklad o kúpe.
Najmä pri drahších položkách je dobré vždy si účet starostlivo odložiť. Mnohí si odkladajú aj škatuľu, no tá pri reklamácii nie je podmienkou. „Podmienkou uplatnenia reklamácie je predloženie dokladu o kúpe. To platí v kamenných obchodoch aj v e-shopoch,“ vysvetľuje SOI. Dvojročná záručná lehota, najmä pri elektronike, môže byť aj dlhšia. Počas tohto obdobia môžete chybný tovar vrátiť na ktorejkoľvek pobočke predajne.
Predávajúci môže reklamáciu zamietnuť iba na základe odborného posúdenia, ktoré dá sám spraviť na vlastné náklady. Obchodník vás o vybavení reklamácie musí informovať do 30 dní. Ak lehotu prešvihne, nárokujte si plnú sumu alebo nový výrobok.