Po natankovaní prišiel ŠOK: Za liter benzínu si vypýtali vyše 2 eurá!
28. 5. 2022, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 12:39)
Na maďarských pumpách platia odvčera nové pravidlá. Benzín za cenu, ktorú maďarská vláda umelo „drží na uzde“ už niekoľko mesiacov, po novom predajú len domácim. Hoci si maďarská vláda týmto krokom koleduje o problém zo strany Európskej únie, chce takto skoncovať s tankovacou turistikou, ktorú vo veľkom využívali aj Slováci. Boli sme sa pozrieť, či sú maďarskí pumpári skutočne neoblomní. Suma, ktorú nám naúčtovali, nás nepotešila!
Zdroj: IG/zomriofficial
Zdroj: dk
Zdroj: dk
Galéria k článku
Maďarsko vyhlásilo vojnu nájazdom cudzincov len pár hodín predtým, ako nové pravidlá vstúpili do platnosti. V zmysle nariadenia maďarskej vlády môžu odvčera v Maďarsku tankovať pohonné látky za regulované ceny už iba vozidlá s maďarským evidenčným číslom. Výnimkou sú zahraničné autá z krajín, v ktorých sú ceny pohonných látok tiež regulované, pričom zoznam takýchto krajín zverejní minister zahraničných vecí.
Tankovacia turistika z okolitých štátov spôsobovala Maďarom obrovské problémy. Cesty v prihraničných obciach boli vo dne v noci upchaté. Na pumpách kolabovali dodávky pohonných látok. „Zneužívajú situáciu, v ktorej je maďarská cena 480 forintov (1,23 eura) za liter oproti 700- až 900-forintovej cene v iných krajinách Európy,“ povedal o cudzincoch na maďarských pumpách šéf tamojšieho úradu vlády Gergely Gulyás. Dodal, že s vozidlami zahraničných evidenčných čísiel bude možné tankovať pohonné látky iba za trhovú cenu, tá je aktuálne v prípade základného druhu benzínu 661 forintov (približne 1,68 eura) a v prípade nafty 679 forintov (približne 1,73 eura).
Anketa
Patríte aj vy k ľuďom, ktorí pre nižšie ceny tankujú v zahraničí?
Do predvčerajšej polnoci sa v prihraničných obciach a mestách tlačili stovky áut Slovákov, ktorí chceli využiť poslednú možnosť natankovať benzín či naftu za regulované ceny. V Győri bol podľa statusov zverejnených na Facebooku ešte polhodinu pred polnocou pred jedným z čerpadiel dlhý rad slovenských vozidiel, podobná situácia bola aj v Komárome či v Mosonmagyaróváre. Fotografiu z posledného menovaného mesta zverejnil včera na facebookovej stránke Nekŕmte nás odpadom aj nahnevaný Slovák. „Slováci sa pokúšajú posledný raz natankovať za zastropované ceny, keďže od zajtra už môžu tankovať iba Maďari. Je choré, že sa za to nehanbí naša vláda, ktorá nespravila nič, aby dotlačila nenažraný Slovnaft k zníženiu cien na Slovensku,“ napísal v príspevku.
Prvý deň nových pravidiel sme sa boli na vlastnej koži presvedčiť, ako aktuálne funguje tankovanie v Maďarsku. Slováci z Bratislavy zvykli za lacným tankovaním chodiť na prvú pumpu za hranicami, asi 20 km vzdialenej Rajke. V obci už žiadne kolóny neboli. Na tankujúce zahraničné autá dohliada špeciálny pracovník, ktorý vyzerá ako esbéeskár. Hneď na stojane s tankovacími pištoľami bol vylepený oznam, ktorý uvádza, že cena 480 forintov (1,23 eura) za liter platí len pre maďarské autá. Po natankovaní pri platení sa nám to potvrdilo.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Za 7 litrov benzínu sme zaplatili NEHORÁZNU SUMU »»»
Vyzerá to tak, že Maďari odvčera tankovanie Slovákom zrátajú aj s úrokmi. Za každý natankovaný liter nám naúčtovali 718 forintov (1,83 eura) za liter, čo je ešte cena porovnateľná so slovenskými pumpami, výslednú sumu však navýšila platba v hotovosti eurami, pri ktorej nám na benzínke dali nevýhodný výmenný kurz.
Za 7 litrov benzínu sme tak zaplatili 15,33 eura, čo je v prepočte až vyše 2 eurá za liter! Keď platíte eurami v hotovosti, vydajú vám len vo forintoch. Pri platbe kartou by síce bola výsledná suma o niečo nižšia, no záver je jednoznačný. K našim južným susedom sa už po benzín či naftu dochádzať neoplatí.
V piatok už bolo na pumpe v Rajke len pár Slovákov, ktorí ešte skúšali šťastie. „Zobralo to viac, nedal som plnú. Pri takýchto cenách je to už jedno..." povedal nám jeden z vodičov.
Smolu majú aj Slováci žijúci v Maďarsku. V štvortisícovej Rajke ich je viac ako polovica a väčšina z nich má slovenské EČV. „Tu bývame, a predsa drahšie tankujeme,“ sťažovali sa miestni.
Hoci bude benzín drahší, Majka (29) sa teší aspoň z toho, že na dedinskej pumpe nebudú rady. „Posledné dva mesiace sa tu pre dlhé rady nedalo tankovať, takže sme chodili buď na Slovensko, alebo do Mosonmagyaróvaru,“ vysvetľovala.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Znížia sa ceny benzínu na Slovensku? Odpoveď ministra financií Igora Matoviča »»»
Maďarská vláda si novým nariadením koleduje o problém zo strany Európskej únie. Podľa pravidiel Únie vám ako občanovi Európskej únie obchodník nemôže účtovať viac, keď si kúpite produkt alebo službu, len pre vašu národnosť alebo krajinu pobytu. „Takéto opatrenie automaticky posúdi Európska komisia z hľadiska súladu s pravidlami vnútorného trhu,“ potvrdil hovorca ministerstva zahraničných vecí Juraj Tomaga.
Mnohí slovenskí motoristi by si želali podobnú reguláciu cien ako v Maďarsku, tú však ministerstvo financií nechystá. „Cenu pohonných látok stanovuje trh. Ovplyvnená je najmä cenou surovej ropy a rafinérskych produktov, konkurenciou na trhu či prevádzkovými nákladmi. Faktory ovplyvňujúce ceny surovej ropy a rafinérskeho produktu sú najmä bezpečnosť dodávky ropy, nepredvídateľné sezónne výkyvy, špekulácie na trhu, vývoj kurzov mien ako i konkurencia na miestnych trhoch. V prípade akýchkoľvek návrhov ide v prvom rade o politické rozhodnutia,“ informovali z tlačového oddelenia rezortu financií.
Šéf rezortu Igor Matovič (OĽaNO) pred časom vyhlásil, že predpisy Európskej únie neumožňujú zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) na motorové palivá. „Môžete hľadať sprava doľava, žiadna možnosť na zníženie sadzieb DPH na pohonné látky tam nie je,“ povedal Matovič.
Prečítajte si tiež: