Reklama

Namiesto 37 eur sme za jedlo zaplatili iba 18,50 eur! Ako sa nám to podarilo? Vďaka TOMUTO

Reklama

Jedlo do koša nepatrí. Slováci však stále plytvajú potravinami vo veľkom. Až 37 % ľudí vyhadzuje jedlo aspoň raz týždenne a viac než polovica aspoň raz mesačne. Tieto alarmujúce čísla poukazujú nielen na ekonomické straty v domácnostiach, ale aj na rastúce environmentálne dôsledky. Dôležité je na to myslieť najmä teraz pred sviatkami a nenakupovať zbytočne veľké zásoby.

Hlavným dôvodom vyhadzovania potravín takmer pre 40 % Slovákov je uplynutý dátum spotreby. Okrem toho, viac ako 51 % respondentov potraviny vyhadzuje preto, že sa im pokazia. Tieto údaje, kde 37 % ľudí vyhadzuje jedlo aspoň raz týždenne a 63,8 % to robí minimálne raz do mesiaca, poukazujú na systematický problém v nákupnom a spotrebiteľskom správaní. Vyplynulo to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre spoločnosť Munch realizovala agentúra IPSOS.

„Tieto výsledky poukazujú nielen na obrovský objem plytvania potravinami, ale aj na neefektívne a neekonomické nakupovanie, ktoré má tiež negatívny vplyv na životné prostredie. Je nevyhnutné, aby si spotrebitelia uvedomili hodnotu potravín a prispôsobili tomu svoje nákupné návyky,“ komentuje výsledky prieskumu Adriana Samek, country sales lead spoločnosti Munch.

Prieskum odhalil aj ďalšie alarmujúce aspekty. 26,3 % respondentov priznalo, že potraviny vyhadzuje z dôvodu nadmerného nákupu, ktorého následkom je, že ich nestihnú spotrebovať. 15 % ľudí vyhodí jedlo jednoducho len preto, že im nechutí. „Tieto čísla podčiarkujú, že problém plytvania potravinami siaha aj do samotného finančného rozpočtu domácností, keďže takmer 22 % domácností minie mesačne sumu do 200 eur na potravinové nákupy a celkovú sumu do 400 eur dosiahne 69,3 % ľudí. Okrem toho 67,8 % Slovákov ,zbytočne‘ míňa na jedlo sumu do 20 eur mesačne, čo len umocňuje ekonomické aj environmentálne straty,“ dopĺňa Samek.

Ľudia stále kupujú viac jedla, než skutočne potrebujú. Čo s ním spravia? „Odložia ho do chladničky a často ho tam nechajú doslova ,zomrieť‘. Potom sa ho zbavia – a takto zahodia asi 25 % jedla,“ uvádza reťazec Tesco. Prišiel preto s niekoľkými radami, ako tomu predchádzať. „Najprv poriadne rozmýšľajte, čo kupujete, koľko toho potrebujete a čo naozaj potrebujete. Rozlišujte medzi dátumom spotreby a dátumom minimálnej trvanlivosti. Kým potraviny po dátume spotreby už neodporúčam konzumovať, tie po dátume minimálnej trvanlivosti sú stále bezpečné na konzumáciu,“ radí reťazec.

Ešte dôležitejšie je na to myslieť teraz pred blížiacou sa Veľkou nocou. Obchody síce budú pár dní zatvorené, no to neznamená, že by sme mali nakúpiť zbytočne plný nákupný vozík jedla, ktoré reálne nemáme šancu skonzumovať.

Okrem dôkladného plánovania nákupov či varenia zo zvyškov však vďaka dnešným technológiám vieme spraviť ešte viac. „Munch je inovatívna aplikácia, ktorá pomáha redistribuovať nadbytočné jedlo a potraviny pred uplynutím dátumu spotreby. Týmto spôsobom nielen znižuje ekonomické straty domácností, ale prispieva aj k znižovaniu zaťaženia životného prostredia,“ opisuje Samek.

AKO SME POMOCOU APLIKÁCIE UŠETRILI 18,50€ a čo všetko sme si objednali? Dali nám oschnuté zvyšky alebo čerstvé potraviny? Dozviete sa na ďalšej strane »»»

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.