Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Petra Arslan Šinková: Deti a mobily – Kedy sú technológie pomocníkom a kedy hrozbou?
Technológie sú súčasťou nášho života, avšak je veľmi dôležité, aby sme ich používali správne a aby sme to naučili najmä deti. Ak trávia väčšinu času na mobiloch alebo iných obrazovkách, prichádzajú o zážitky, kamarátov. „Ak pri obrazovkách trávia veľa času, ovplyvňuje to ich kognitívne schopnosti. Majú problém s pozornosťou, výdržou, pamäťou, ale aj so stavmi úzkosti, pretože online svet nezodpovedá úplne reálnemu životu a deti sa porovnávajú, majú pocit, že niekto vyzerá lepšie, je múdrejší,“ hovorí o rizikách Arslan Šinková.
Podľa jej slov nie je vhodné, ak deti trávia pred učením čas na obrazovke. „Pred učením by mali mať od digitálnych technológií pauzu, pretože mozog, ak je neustále dráždený vizuálnymi podnetmi a modrým svetlom z obrazovky a prísunom informácií, tak dochádza k jeho preťaženiu a deťom sa ťažšie učí a sústreďuje,“ vysvetľuje možné problémy psychologička a dodáva, že ak majú deti prístup k mobilom pred spánkom, majú problémy zaspať, lebo mozog sa nastaví na bdenie napriek tomu, že je preťažený.
Psychologička upozorňuje, že deti v mladšom školskom veku by nemali využívať digitálne technológie dlhšie ako hodinu, staršie deti dve hodiny. „Do tohto času sa však počítajú všetky obrazovky, teda aj televízia, telefón, videohra,“ dodáva.