Reklama

Na klasický polliter ZABUDNITE! Podniky zavádzajú pri pive novú mierku: Dôvodom sú pokuty

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Súťaž v čapovaní vyhral Bratislavčan René: Za koľko stihol načapovať dve pivá?
    Zdroj: mh
    Reklama

    Pivná kultúra je v Česku a na Slovensku zakorenená už po stáročia. Čapovanie piva je jej neodmysliteľnou súčasťou. V poslednom čase mnohých hostí pohoršil pohľad do nápojového lístka, kde pri pive našli menšie miery, než na aké sú zvyknutí. Prečo niektoré prevádzky uvádzajú nižší objem piva? Môžu za to pokuty.

    Pri objednávaní piva sa spoliehame na dve miery veľké, ktoré by malo mať obejm pol litra a malé s objemom troch decilitrov. Toto nepísané pravidlo však neplatí všade. S čapovaním piva v menšom množstve, konkrétne 0,47 litra, začala pražská krčma U Pinkasů, obľúbená turistická destinácia, už pred viac ako desiatimi rokmi. „Uvádzame skutočnú minimálnu sadzbu, nikoho nezavádzame,“ odpovedal portálu iDnes.cz manažér reštaurácie František Novotný.

    Tento zlepšovák” sa naučili aj niektoré podniky na Slovensku, čo neuniklo ani zrakom pivárov. “Čo to je za vymýšľance, veľké pivo má byť veľké pivo,” vyjadril sa na sociálnej sieti milovník piva.

    Anketa

    Stretli ste sa s tým už aj vy?

    • Áno a prekvapilo ma to 0%
    • Áno a je mi to jedno 0%
    • Nie 0%

    Hlasovanie bolo ukončené

    Dôvod, pre ktorý to však podniky robia je celkom jednoduchý. “Ak máte štandardný "polliter", teda sklenený pohár s riskou na označenie objemu 0,5 litra, a chcete riadne načapovať pivo v tomto pohári, môže sa stať, že reálne nedosiahnete objem piva bez peny s objemom 0,5 litra, lebo časť správne načapovaného piva by mala tvoriť pena. Väčší objem piva sa načapovať nepodarí, lebo ten sa do štandardného pohára nezmestí,” vysvetľuje generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Martin Novotný.

    Podnik má na uvádzanie miery teda podľa Novotného tri hlavné dôvody:

    1. Aby bol spotrebiteľ správne informovaný o ponúknutom objeme čapovaného piva.
    2. Aby pri kontrole štátnym orgánom nedošlo k nezrovnalosti v predávanom objeme nápoja.
    3. Aby sa prevádzka odlíšila a marketingovo posilnila svoje postavenie profesionála v čapovaní piva.

    Najmä druhý dôvod mnohé podniky presvedčí o prepísaní nápojového lístka. “Prevádzka môže byť pokutovaná za nezrovnalosť v predanom objeme nápoja oproti ponúkanému v nápojovom lístku. Výška pokuty sa odvíja do závažnosti rozdielu a prípadných ďalších zisteniach podľa zápisu zo samotného kontrolného nákupu. Pokuty môžu byť v stovkách eur,” dodal Martin Novotný.

    Ako prebiehajú kontroly SOI v podnikoch a majú na objem vplyv aj pivovary? Dozviete sa na ďalšej strane »»»

    “Zákon o ochrane spotrebiteľa ukladá obchodníkovi povinnosť poskytovať produkt za dohodnutú cenu a preto v prípade, že informuje (nápojový lístok, informačná tabuľa...) spotrebiteľa, že 0,48 l nápoja je za príslušnú konkrétnu cenu, nemôže ísť o porušenie uvedeného ustanovenia. Obchodník povinný umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si hmotnosť alebo množstvo tovaru (vrátane objemu),” upresnila Slovenská obchodná inšpekcia.

    “Kontroly prevádzok, v ktorých sa predávajú nápoje sa vykonávali v minulosti a vykonávajú sa reaktívne aj proaktívne priebežne aj v súčasnosti, pričom inšpektori pri týchto kontrolách používajú vlastné originálne ciachované odmerné valce,” dodala SOI. Zákon pripúšťa za porušenia uložiť pokutu, no sumu inšpektori nespresnili.

    Pivovary ponúkajú podnikom rôzne veľkosti pohárov, môžu im aj poradiť, no konečné slovo má samotná prevádzka. „Trendom posledných rokov je diverzifikácia ponuky, kedy sa pivovary a prevádzky snažia uspokojiť rôzne chute zákazníkov a ponúkajú širší výber štýlov a veľkostí balení. V našich prevádzkach sú stále najobľúbenejšie a najpoužívanejšie poháre s objemom 0,3 alebo 0,5l. V ponuke máme aj 0,4l poháre, ktoré sa využívajú zväčša na eventy alebo v prémiových podnikoch. Našim cieľom je vyhovieť čo najširšiemu spektru požiadaviek zákazníkov a spotrebiteľov a prispôsobovať sa trendom v konzumácii piva. Prevádzkam poskytujeme školenia a odporúčania formou Horeca Academy, ale konečné rozhodnutie a prevedenie je vždy na majiteľovi prevádzky,“ povedal nám Róbert Fegyveres  - Country sales manažér pre tradičný trh zo spoločnosti HEINEKEN Slovensko.

    Autor článku

    Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.