Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Minister Lengvarský rieši obrovský PROBLÉM: Pozrite, ako chce spracovať 2 MILIÓNY Slovákov!

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Začala sa veľká kampaň: Takto štát presviedča Slovákov, aby sa prišli dať zaočkovať
    Reklama

    Vchádzame do najťažšej fázy očkovania. Hoci do Čakárne sa už môžu hlásiť všetky vekové skupiny okrem detí, žiadne masové prihlasovanie sa nekoná. Slováci s postupným uvoľnením opatrení ako keby stratili záujem o očkovanie. Ak to takto pôjde ďalej, o tri týždne môžeme zatvárať očkovacie centrá. Ministerstvo zdravotníctva sa všemožne snaží tomuto scenáru zabrániť. Pozrite sa, ako chce štát presvedčiť vyše 2 milióny Slovákov, aby si dali pichnúť vakcínu.

    Aktuálne je zaočkovaných aspoň prvou dávkou 1,1 milióna obyvateľov Slovenska. Na dosiahnutie kolektívnej imunity (60 percent populácie) by sme potrebovali zaočkovať ešte asi 2,2 milióna ľudí, no v Čakárni bolo v utorok „len“ 276-tisíc Slovákov.

    Pri súčasnom tempe očkovania tak o pár týždňov nebudeme mať koho očkovať. „Motivácia ľudí vôbec sa registrovať je veľmi nízka. Pokiaľ sa niečo nezmení za tri – štyri týždne, môžeme zatvárať očkovacie centrá,“ povedal ešte v pondelok na mimoriadnom brífingu poverený šéf Národného centra zdravotníckych informácií Róbert Suja. Vo funkcii ho včera vystriedal Pavol Capek.

    Suja dodal, že nezáujem Slovákov o očkovanie začína byť veľký problém. Podľa neho sa Slovensko v zaočkovanosti nedostane cez hranicu 1,8 milióna ľudí. Pri najlepšom scenári budeme mať v auguste zaočkovaných 48 percent a to nie preto, že by neboli vakcíny, ale preto, že nebude koho očkovať.

    Šéf NCZI dokonca skritizoval medializované informácie a chaos okolo rušenia termínov pre 16– a 17-ročných. Podľa neho žiadna chyba v systéme nebola. Naopak chybou bolo, že ministerstvo zdravotníctva im napokon zrušilo termíny. „Mali legitímne právo byť očkovaní. Keď nadšencov odstavíme hneď na začiatku, myšlienka sa nebude šíriť ďalej," uviedol Suja.

    Analytik vidí tri hlavné príčiny, prečo záujem o očkovanie rapídne klesá. Prvou je neskorá a slabá marketingová kampaň. Druhá vec je, že nie každému vyhovuje nemocnica alebo veľkokapacitné centrum. Veľa ľudí by si dalo pichnúť vakcínu jedine u svojho všeobecného lekára, no na Slovensku to zatiaľ nie je možné. Tretí problém je paradoxne zlepšovanie epidemickej situácie. „Ako sa zlepšujú čísla a uvoľňujú opatrenia, tak ľudia necítia strach a my máme tendenciu zabúdať. Veľa ľudí sa chcelo zaočkovať, lebo chceli mať nejaké výnimky, ale keďže sa uvoľňujú opatrenia, tak ten vedľajší benefit je pre nich marginálny,“ zhodnotil Martin Smatana.

    Čítajte na ďalšej strane: Čo sa stane ak nedosiahneme kolektívnu imunitu >>

    Štát sa snaží oživiť záujem o očkovanie masívnou kampaňou, ktorú spustili tento víkend. „Ministerstvo zdravotníctva plánuje zintenzívniť kampaň a ľudí presvedčiť, že očkovanie je skutočne účinnou prevenciou, ktorá nás chráni pred vážnym priebehom ochorenia a pred smrťou,“ reagovala hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová.

    Od soboty je možné so seniormi nad 70 rokov zaočkovať aj ich mladší sprievod vakcínou od Pfizer alebo Moderna – ak ide na prvú dávku. Penzisti v máji spolu s dôchodkom dostanú informačný leták o očkovaní. Ministerstvo zároveň spúšťa mediálne kampane – televízne spoty so známymi odborníkmi ako Zuzana Krištúfková, Vladimír Krčméry, Boris Klempa či Peter Sabaka. Cez rozhlas chce cieliť hlavne na seniorov a v online priestore má pripravené video - spoty o najčastejších otázkach súvisiacich s očkovaním.

    Rezort zatiaľ na kampaň minul „iba“ 93 599 eur. „MZ SR plánuje v mesiaci máj výberové konanie na kreatívnu full servisovú agentúru, čo bude predstavovať ďalšie náklady financované v kombinácii aj z eurofondov,“ dodala k výdavkom na kampaň Eliášová.

    Analytik Smatana však upozorňuje, že ministerstvo bude mať čo robiť, aby ľudí presvedčilo. Stačiť nám totiž nemusí ani zaočkovanosť na úrovni 60 percent, keďže toto číslo platí pri ideálnom scenári – že všetky okolité krajiny budú mať podobné percento zaočkovaných a neráta s britskou mutáciou, ktorá je u nás dominantná a zvyšuje reprodukčné číslo. „Potrebujeme mať zaočkovaných 75 až 80 percent populácie, aby bola nejaká kolektívna imunita,“ varuje Smatana.

    V prípade, že sa to nepodarí, budeme mať naďalej problém s lokálnymi ohniskami, ktoré v slabšie zaočkovaných regiónoch môžu prerásť do regionálnych vĺn. „Hrozí, že budeme mať také vlnky, ktoré budú nepredvídateľné a do istej miery budú paralyzovať normálne fungovanie v celej krajine. Nie tak, ako sme zažili v zime, ale bude to nepríjemné,“ uzavrel Smatana.

    Čítajte ďalej: Čo hovorí o kampani marketingový expert >>

    Marketingový expert: Ľuďom treba „naliať čistého vína“

    Každá vakcinačná kampaň musí byť v prvom rade postavená na dôvere, lenže práve tá aktuálne vláde chýba, domnieva sa odborník na marketing. „Nie je vôbec jednoduché robiť takúto kampaň v atmosfére všadeprítomnej nedôvery,” povedal nám creative director Vlado Slivka.

    „Ľudia by mali byť v kampani viac motivovaní na toto rozhodnutie. Mali by vedieť aj o prípadných dôsledkoch toho, ak sa nepodarí zaočkovať kritickú masu ľudí. Je to o to dôležitejšie, že po lockdowne dochádza k uvoľneniu a mnohí opäť veria, že je definitívne po pandémii. Z okolitých krajín vidíme, že tomu tak nie je a minuloročný scenár na Slovensku ukazuje, že to môže byť tragický omyl. Treba spojiť sily a hovoriť o tom oveľa viac najmä u nepresvedčených ľudí,” dodal.

    Prečítajte si tiež:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS