Mäso bez vaničky? Zákazníci si musia zvyknúť. Na aké ďalšie eko obaly sa máme pripraviť?
11. 12. 2024, 5:45

Zdroj: tasr
Aj trendy v obaloch sa výrazne menia! V tomto priemysle, rovnako ako v iných odvetviach, sú dôležité inovácia a prispôsobenie sa novým trhovým podmienkam. Veď aj vianočné obaly na darčeky už vyzerajú inak ako pred pár rokmi. Heslom súčasnosti je: Ekológia a udržateľnosť. Dokonca s revolučnou novinkou pri balení mäsa prišiel aj známy reťazec.
Zdroj: Tesco
Zdroj: istock
Zdroj: Shutterstock
Galéria k článku
Výrazné zmeny a smerovanie si uvedomujú aj firmy. Investujú preto do vývoja takých obalov, ktoré spĺňajú nielen funkčné a estetické požiadavky spotrebiteľov, ale aj prísne ekologické kritériá. Inovácie v obalovom dizajne sa zameriavajú na riešenia, ktoré sú šetrné k prírode a podporujú udržateľnosť. A kto by dokázal lepšie prepojiť ekodizajn s marketingom, a teda osloviť čo najlepšie zákazníka, ak nie mladí? Dokázala to napríklad i súťaž pre študentov vysokých škôl s názvom Ekoobal budúcnosti.
„Inovatívne prístupy v obalovom dizajne ponúkajú nielen ekologické, ale aj ekonomické výhody vrátane nižších nákladov a pozitívneho vplyvu na reputáciu značky. Tento trend preto bude pravdepodobne pokračovať aj v nasledujúcich rokoch,“ uvádza Hana Nováková, generálna riaditeľka OZV ENVI – PAK, organizátora študentskej súťaže.
Ekologické obaly sú pre firmy výzvou, ale aj príležitosťou, ako naplniť rastúce očakávania spotrebiteľov, ktorí vyžadujú zodpovedné kroky smerom k udržateľnosti. Potvrdzuje to aj prieskum agentúry Ipsos, podľa ktorého je až pre 50 percent ľudí dôležité, aby bol obal ekologický, čiže aby bol vyrobený z materiálov, ktoré sú recyklovateľné alebo rozložiteľné. Takéto obaly zároveň podporujú efektívnejšie využitie zdrojov, čím pomáhajú znižovať množstvo odpadu a podporujú prechod na cirkulárnu ekonomiku.
Revolúcia v balení mäsa
S obmedzením plastov a novými spôsobmi balenia prichádzajú pomaly aj obchodné reťazce. Napríklad mleté mäso vo viacerých obchodných reťazcoch v Českej republike už balia namiesto do plastovej vaničky iba do plastovej fólie s kúskom materiálu, ktorý vstrebáva vlhkosť. Spotreba plastov sa tak podľa nich zníži až o 84 percent.
Predseda Českého zväzu spracovateľov mäsa Jaromír Kloud pre idnes.cz uvádza, že napríklad pri údeninách sa tzv. obal flow-pack používa dlhé roky. V kategórii mletého mäsa naň prešiel pred štyrmi rokmi nemecký reťazec Feneberg. Už vtedy pritom tvrdil, že sa takto dajú baliť aj citlivé výrobky, akým je čerstvé mäso. Je vhodný aj pre syry alebo čerstvé cestoviny.
Agrárny analytik Petr Havel predpokladá, že pokiaľ sa komfort spotrebiteľa pre nový obal príliš nezníži, je to krok správnym smerom. Zákazníci si však naň musia zvyknúť.
Novým spôsobom balenia sa navyše „obalová revolúcia“ v Európskej únii nekončí. Na výrobcov aj obchodné reťazce bude Únia naďalej tlačiť, aby znižovali množstvo všetkých odpadov. Podľa odporúčania Európskeho parlamentu by sa mala v najbližších rokoch znížiť produkcia odpadov pri spracovaní a výrobe jedla o 20 % a v maloobchode, reštauráciách a domácnostiach o 40 %.
Ktoré reťazce na Slovensku budú tiež využívať nové obaly na mäso? Odpovede nájdete na ďalšej strane »»»
Ako sa k tejto problematike stavajú obchodné reťazce na Slovensku? „Naším cieľom je čo najviac eliminovať plasty vo výrobkoch a v obaloch našich privátnych značiek. Zmenou produktov sme doteraz ušetrili 60 ton plastu iba na Slovensku,“ hovorí Michaela Lehotská, manažérka spoločenskej zodpovednosti Tesca na Slovensku.
Reťazec od roku 2020 pri balení výrobkov privátnych značiek nepoužíva nerecyklovateľné obaly. V ponuke má v recyklovateľných obaloch čistiace prostriedky, rezance, cestoviny a ryžu, čerstvé ovocie a zeleninu. Novinkou je aj mleté mäso balené v ekologickejšom obale, ktorý má o 80 % menej plastov než doteraz používaná vanička s plastovou fóliou.
Do ekologickejšieho obalu balí mäso aj Lidl. „Tento spôsob využívame pravidelne už od roku 2022 pri balení hovädzieho mäsa v rámci akčných ponúk,“ uvádza hovorkyňa Lidla Adriana Maštalircová. Podľa hovorcu spoločnosti BILLA Mareka Kraviara je udržateľnosť pre spoločnosť dôležitou témou. „Preto sa touto témou intenzívne zaoberáme a pripravujeme do budúcna ekologické alternatívy,“ podotýka.
Hovorkyňa COOP Jednota Jana Kuklová aktuálne nemá informácie, že by dodávatelia, resp. výrobcovia plánovali zmeny v balení mletého mäsa. Produkty s takýmto obalom nemá zatiaľ v ponuke podľa hovorkyne Lucie Vargovej ani Kaufland.