Máme druhé najlacnejšie potraviny v EÚ, míňame ale za ne REKORDNÉ sumy! TAKÝTO je dôvod
10. 3. 2025, 11:45
Snažíme sa šetriť, no i tak platíme za potraviny oveľa viac ako Európania. Polovicu výrobkov kupujeme iba, ak sú v zľave a pri potravinách aj drogérii sa sústredíme len na tie nevyhnutné. Ako je teda možné, že nás tieto základné nákupy stoja pätinu našich celkových výdavkov? Podľa odborníkov sú odpoveďou nedostatočné zárobky.
Zdroj: archiv
Zdroj: mh
Zdroj: archiv
Galéria k článku
Fakt, že ceny potravín na Slovensku patria medzi najnižšie v EÚ, potvrdzujú údaje Eurostatu. Celkový cenový index potravín bol na Slovensku po Rumunsku druhý najnižší v EÚ. Okrem toho patria ceny u nás v niektorých kategóriách, ako sú chlieb a obilniny, mäso či mlieko, syry a vajcia, medzi najnižšie v celej Únii. „Sme preto presvedčení, že k udržaniu nízkych cien významne prispievajú práve obchodníci, ktorí u nás pôsobia v mimoriadne konkurenčnom prostredí a aktívne bránia neodôvodnenému zvyšovaniu cien pre spotrebiteľov, čím zároveň tlmia infláciu,“ upozornil predseda Slovenskej aliancii moderného obchodu Martin Krajčovič.
SAMO preto v kontexte cien potravín na Slovensku odporúča zamerať pozornosť skôr na nízku kúpyschopnosť obyvateľstva než na samotnú výšku cien. Aj tento problém ilustrujú údaje Eurostatu – zatiaľ čo európske domácnosti v priemere vynakladajú na potraviny približne 14 % svojich celkových výdavkov, na Slovensku tento podiel dosahuje takmer 20 %.
Platy sa nám však nezvýšia mávnutím čarovného prútika. V roku 2025 preto SAMO očakáva stagnáciu predaja alebo len minimálny rast trhu, a to najmä v dôsledku pretrvávajúcej nízkej kúpyschopnosti domácností. Tento trend pravdepodobne povedie k pokračujúcemu zameraniu zákazníkov na cenovo dostupné produkty, akciové ponuky a privátne značky – nielen v segmente potravín, ale aj v drogérii a lekárnictve.
Zavedenie dane z cukru pravdepodobne spôsobí pokles predaja sladených nápojov a presun dopytu k nesladeným alternatívam alebo nápojom s nižším obsahom cukru. „Zároveň však očakávame rast predaja prémiových produktov, ktoré vyhľadávajú bonitní zákazníci uprednostňujúci kvalitu pred cenou,” vyzdvihol predseda SAMO.
Dodávateľov v tomto roku tiež potrápia novinky, ktoré môžu s cenami v obchodoch zamávať. „Transakčná daň, konsolidačný balíček, vyššie ceny energií, rast miezd, vyššie diaľničné poplatky, výkyvy na komoditnom trhu a ďalšie faktory ovplyvnia všetky úrovne dodávateľsko-odberateľskej vertikály. To môže viesť k plošnému nárastu cien tovarov. Očakávame preto zvýšený tlak dodávateľov na zvyšovanie dodávateľských cien, ktorý by mohol byť ešte výraznejší ako v roku 2024,” podotkol Krajčovič.
V neposlednom rade ovplyvňuje výsledky predaja potravín aj vyššia moc. Vybrané potraviny už zdraželi a ďalšie zdraženie ešte len čaká. „Najmä v podobe vtáčej chrípky a s tým súvisiaceho nedostatku vajec, ale aj turbulencií na medzinárodných komoditných trhoch. Tieto faktory prispeli k rastu cien kávy, kakaa, olivového oleja, pomarančovej šťavy a smotany, čo sa odrazilo aj na cenách čokoládových produktov či masla," uviedol Krajčovič.
Anketa
Sú podľa vás ceny potravín na Slovensku vysoké?
- Áno, nakupujem len v akciách 63%
- Ako ktoré 28%
- Nie, sú ok9%
Hlasovanie bolo ukončené
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združuje najväčšie spoločnosti zo sektora maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku s viac ako 30-tisíc zamestnancami. Vznikla z iniciatívy spoločností BILLA, KAUFLAND, LIDL, METRO a TESCO, ktoré sa stali jej zakladajúcimi členmi a dnes je jej platným členom aj dm drogerie markt, TERNO real estate a Dr. Max.