Vianočné darčeky online zo zahraničia? Ako nenaletieť a neprísť o stovky eur? Tu je 10 tipov!
25. 11. 2023, 18:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:36)
Surfujete na internete a našli ste vami vybraný tovar v zahraničí výrazne lacnejší ako na našom trhu? Alebo zháňate konkrétny model, ktorý na Slovensku, prípadne ani v Európskej únii, nie je v predaji? Objednávanie zo zahraničia nikdy nebolo jednoduchšie. Ak takýto nákup zvažujete, myslite na úskalia, ktoré pri tom môžu nastať. Aké sú vaše práva?
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia
Galéria k článku
Aby ste vedeli, aké máte práva a ako sa bude nákup, prípadne reklamácia odvíjať, musíte najskôr zistiť, právo ktorého štátu sa pri vašej objednávke použije.
Pravidlo, podľa ktorého to zistíte, je spoločné pre všetkých občanov členských štátov Európskej únie. „Kľúčové je zistiť, či predajca svoju obchodnú činnosť zameriava na štát, v ktorom spotrebiteľ žije, v našom prípade teda Slovensko,” vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Či je to tak, možno spoznať podľa niekoľkých typických znakov. Ak má zahraničný predajca jazykovú verziu svojej webovej stránky v slovenčine alebo uvádza údaje o doprave na Slovensko, zameriava sa na slovenského spotrebiteľa. Ak to tak je, na vami uzatvorenú kúpnu zmluvu sa vzťahuje slovenské právo a kúpa, spory aj reklamácie budú prebiehať podľa nášho práva.
Ak sa ale nezameriava na slovenský trh, použije sa právo štátu, v ktorom predajca sídli. V takom prípade by sa kúpa aj prípadné spory a reklamácie riadili cudzím právom. Vyššie uvedené je relevantné hlavne v prípade nákupu online. Ak ale pôjdete napríklad do Talianska a kúpite tam niečo v kamennom obchode, je šanca, že obchod bude zameraný zrovna na slovenského spotrebiteľa, mizivá.
Ak pri prípadnej reklamácii zistíte, že sa na ňu nevzťahuje slovenské právo, treba rozlíšiť ešte to, či ide o právo členského štátu únie, alebo štátu iného. Štáty únie majú totiž jednotné právo. „Funguje tu aj Európske spotrebiteľské centrum ako poradný orgán, kam sa môžete obrátiť vo veciach práv spotrebiteľov na spoločnom európskom trhu,” dodáva Eduarda Hekšová.
Ak ale objednávate z krajiny mimo únie, je pre vás situácia menej výhodná. Aj keď predajca zameriava svoju činnosť na Slovensko a použije sa teda slovenské právo, môže byť vymáhateľnosť vašich práv veľmi náročná. Ak sa použije právo štátu, v ktorom sídli predajca, právna úprava môže byť značne odlišná a problematicky vymáhateľná. V neposlednom rade budete musieť pravdepodobne zaplatiť clo, čím sa vám môže prípadná výhodná zahraničná ponuka dosť predražiť.