LETISKÁ V KONCOCH Bratislava i Viedeň zúfalo hľadajú pomoc: Za osem dní práce vám dáme tisícku
15. 7. 2022, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:26)
Namiesto dovolenky chaos a strach o batožinu! Takúto realitu zažívajú tisícky cestujúcich, ktorým vplyvy pandémie zruinovali plány na letný relax. Počas dvojročného boja s covidom boli totiž letecké spoločnosti aj letiská nútené prepúšťať a nedostatok personálu im teraz komplikuje návrat do plnej prevádzky. Dôsledkom sú tisícky zrušených letov a chýbajúca batožina. Nedostatok personálu už hlási aj najväčšie slovenské letisko.
Zdroj: archiv
Zdroj: Matej Kalina
Zdroj: Tatiana Červená
Galéria k článku
Zatiaľ čo letisko v Košiciach problémy vďaka veľkej pomoci brigádnikov nepociťuje, bratislavské letisko je na tom horšie. „Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich pri odbavovacom procese, avšak v čase viacerých odletov nie je vylúčené isté zdržanie pri vybavovaní na registrácii na let, na bezpečnostnej kontrole či po prílete pri výdaji batožín. Nedostatok personálu napriek tomu pociťujeme. Počas leta sme prijali približne 120 brigádnikov a súčasní zamestnanci pracujú aj nadčasy, aby sa zdržania cestujúcich eliminovali,“ informovala hovorkyňa letiska Veronika Hauswaldová.
Letisko M. R. Štefánika má aktuálne 518 zamestnancov. V období pred krízou, v roku 2019, keď boli zaznamenané historicky najvyššie počty odbavených cestujúcich, pracovalo v letiskovej spoločnosti 631 osôb, čo v súčasnosti predstavuje pokles o 20 percent. „V júni letisko vybavilo na prílete a odlete 170 783 cestujúcich, čo je najviac od októbra 2019. Spolu za prvých šesť mesiacov roka vybavilo letisko v Bratislave už 496 977 prilietajúcich a odlietajúcich pasažierov, čo je viac ako za celý rok 2021 (480 152). Od začiatku januára do konca júna sa uskutočnilo na letisku 11 266 vzletov a pristátí, pričom v samotnom júni to bolo 2 705 letov,“ informovala Veronika Hauswaldová s tým, že v júni sa podarilo letisku dosiahnuť predcovidové čísla z roku 2019 na 72 percent.
Nových zamestnancov potrebujú ako soľ. „V súčasnosti nám chýbajú desiatky zamestnancov. Ponúkame pozície napríklad v oblasti v bezpečnostnej kontroly, ochrany letiska, check-in agentov, nakladačov batožiny, mechanikov, hasičov a iných,“ podotkla hovorkyňa.
Anketa
Plánujete toto leto dovolenku lietadlom?
S nedostatkom pracovníkov zápasia aj ďalšie európske letiská a aerolínie, čo vedie k dlhým radom na letiskách a k meškaniam letov počas vrcholiacej letnej sezóny. Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa v stredu oznámila, že z dôvodu nedostatku obslužného personálu zruší do konca augusta ďalších 2 000 letov z letísk vo Frankfurte nad Mohanom a v Mníchove.
„Cieľom opatrení je znížiť (celkové) zaťaženie systému,“ povedal hovorca Lufthansy. Táto prepravná spoločnosť, ktorá je jednou z najväčších na svete, už predtým avizovala viac ako 3 000 zrušených letov v priebehu júla. Letecká spoločnosť Brussels Airlines počas leta zruší 675 letov, pričom pôvodne malo byť zrušených len 148 letov v júli. Palubní sprievodcovia a piloti, ktorí sa sťažujú na nadmerné pracovné zaťaženie, tu totiž koncom júna vyhlásili trojdňový štrajk. Uvedené opatrenia predstavujú pre spoločnosť výpadok okolo desať miliónov eur, čo je suma podobná prvému odhadu strát spôsobených trojdňovým štrajkom, ktorý poznačil tisíce cestujúcich na rôznych letiskách po Európe.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Problémy má aj letisko vo Viedni, novým posilám ponúka za osem dní práce tisíc eur v čistom »»»
Londýnske letisko Heathrow v pondelok zrušilo pre nedostatok personálu 61 plánovaných letov, pričom toto rozhodnutie postihlo viac ako 10-tisíc cestujúcich. Letisko dodalo, že problém s batožinovým systémom v priebehu víkendov spôsobil, že stovky kusov batožiny neboli naložené do lietadiel. Heathrow neskôr vyzval aerolinky, aby zastavili predaj ďalších leteniek na leto, a oznámil, že obmedzí počet odlietajúcich cestujúcich na 100-tisíc denne, aby zachoval kvalitu ponúkaných služieb. „Prijali sme ťažké rozhodnutie zaviesť kapacitný strop s účinnosťou od 12. júla do 11. septembra,“ vysvetlil generálny riaditeľ letiska John Holland-Kaye. Niektoré lety sa buď presunú na iný deň či iné letisko, alebo budú zrušené.
Nepríjemnosti zažíva aj rakúsky Schwechat. Viedenské letisko urgentne potrebuje posily, novým zamestnancom ponúka 13. a 14. plat a k tomu rôzne benefity. „Zaškolenie aj doprava sú zabezpečené. Ak ovládate nemčinu na úrovni A2, pošlite nám životopis,“ uviedlo letisko na svojom Facebooku. Za dva víkendy si tu vie nováčik zarobiť 470 eur v čistom, za štyri až 1 080 eur.
Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v odvetví odhaduje magazín Forbes až na 7 200. Niektoré letecké spoločnosti dokonca odporučili dovolenkárom toto leto neletieť a katastrofálnu situáciu na letiskách nazvali „Airmageddon“.
Navyše pracovníci, ktorých počas pandémie neprepustili, sú dnes, keď sa lietanie postupne vracia do predcovidových čísel, extrémne preťažení. Nestíhajú odbavovať kvantá pasažierov, vďaka čomu sa tvoria niekoľkohodinové rady. Vyčerpaní zamestnanci požadujú vyššie platy, niekde už pristúpili k štrajkom. Letiská sú preto nútené znižovať počty pravidelných letov.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Letiskám chýbajú aj zamestnanci, ktorí vykladajú kufre. Čo robiť, ak vám nevrátia batožinu? »»»
Len za prvý letný mesiac museli dopravcovia v Anglicku, Nemecku, Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku zrušiť viac než osemtisíc letov. Problémy zvládnuť nápor dovolenkárov má aj pražské letisko, ktorému podľa portálu Lidovky.cz aktuálne chýba až 200 zamestnancov a desiatky brigádnikov. Odbavenie cestujúcich tam trvá aj tri hodiny.
Prípadné meškanie či rušenie letov by mali cestujúci sledovať na oficiálnych stránkach letiska, z ktorého cestujú. „Ak je let zrušený, letecká spoločnosť ponúkne cestujúcemu náhradný let, možnosť dostaviť sa do destinácie alternatívnou trasou alebo vrátenie ceny za letenku, resp. finančnú náhradu, ak sú splnené podmienky na jej vyplatenie,“ poradila hovorkyňa bratislavského letiska. Rozhodujúce je, kedy sa o zrušení dozviete. Ak vám zrušia let 14 dní pred odletom, máte nárok na peňažnú kompenzáciu.
Okrem meškania či rušenia letov má nedostatok pracovníkov aj ďalší následok: tisícky zablúdených kufrov. Na najväčšom holandskom letisku Amsterdam Schiphol takto uviazlo 16-tisíc kusov batožiny, keďže ich nemá kto pretriediť a vrátiť právoplatným vlastníkom.
Ak sa podobná situácia stane aj vám, nepanikárte. Základným pravidlom pri strate, poškodení či vykradnutí batožiny je bezprostredne po prílete, ešte v priestoroch príletovej haly, kontaktovať oddelenie reklamácií a spísať protokol o tejto skutočnosti, tzv. PIR (Property Irregularity Report). „Cestujúci zároveň s protokolom PIR dostane aj informácie o tom, akým spôsobom má kontaktovať leteckú spoločnosť so žiadosťou o náhradu škody, prípadne poisťovňu, ak mal stratu či poškodenie batožiny aj poistené,“ vysvetlila hovorkyňa letiska v Bratislave. Čo by ste si nikdy nemali dávať do podpalubnej batožiny? Dozviete sa »TU«