Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Zlé správy pre dovolenkárov, európske letiská RUŠIA tisícky letov: Dôvod vás ŠOKUJE!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
 
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions and subtitles off, selected
    Reklama

    Máte letenku, doklady, prídete na letisko včas, no i tak na dovolenku neodletíte! Európske letiská sa ocitli vo vážnych problémoch, tisícky letov rušia na poslednú chvíľu. Na vine je, i keď nepriamo, covid! Pozrite, čo robiť, ak aj váš let nečakane zrušia.

    Situácia na niektorých európskych letiskách je v posledných týždňoch katastrofálna. Tisíckam dovolenkárov sa výlet skončí ešte pred nástupom do lietadla. Dôvodom je nedostatok zamestnancov, ktorý zapríčinila pandémia koronavírusu. Celosvetová epidémia totiž ochromila medzinárodnú dopravu, mnohé spoločnosti preto boli nútené prepúšťať svojich zamestnancov. Pracovníci, ktorých neprepustili, sú dnes, keď sa lietanie postupne vracia do predcovidových čísel, extrémne preťažení. Nestíhajú odbavovať kvantá pasažierov, vďaka čomu sa tvoria niekoľkohodinové rady. Vyčerpaní zamestnanci požadujú vyššie platy a hrozia masovými štrajkmi.

    Najhoršia je aktuálne situácia v Británii, Španielsku, Portugalsku, Holandsku či Írsku. V problémoch sa ocitlo aj pražské letisko v susednom Česku, ktorému podľa portálu Lidovky.cz aktuálne chýba až 200 zamestnancov a desiatky brigádnikov. Vedenie letiska preto vyzvalo cestujúcich, aby sa na lety do európskych destinácií dostavili na odbavenie minimálne 2,5 hodiny pred odletom, a pri letoch mimo Európu až 3 hodiny vopred.

    Anketa

    Zrušili vám už niekedy let?

    Zisťovali sme, ako je na tom bratislavské letisko. „Letisko M. R. Štefánika nepristúpilo počas obdobia tzv. koronakrízy k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov, ale čerpalo štátny program Prvá pomoc. V období redukcie letov neboli predlžované kontrakty uzavreté na dobu určitú či v skúšobnej dobe,“ uviedla hovorkyňa letiska Veronika Demovičová.

    Nedostatok personálu je dnes citeľný v celom leteckom odvetví, keďže v období zákazu príletov niektorí zamestnanci svoje povolanie zmenili, pričom práca v letectve si vyžaduje viaceré školenia a previerky. „Počas tohtoročnej letnej sezóny vzhľadom na zvýšený počet letov v porovnaní s obdobím pandémie bolo potrebné obsadiť niektoré pracovné pozície a využíva sa aj pomoc brigádnikov zo strany študentov,“ dodala hovorkyňa s tým, že aktuálne majú v inzertných stránkach zverejnených niekoľko ponúk.

    Letisko však zatiaľ vážne problémy nemá, lety neruší. „Na Letisku M. R. Štefánika nedochádza k zdržaniu cestujúcich z dôvodu nedostatku personálu, avšak v čase odletov viacerých letov nie je vylúčené isté zdržanie pri vybavovaní na registrácii na let, na bezpečnostnej kontrole či pri výdaji batožín. Cestujúcim vždy odporúčame, aby sa dostavili na letisko aspoň 2 hodiny pred plánovaným odletom, aby stihli celý odbavovací proces včas,“ vysvetlila Demovičová.

    Situácia je pod kontrolou aj na letisku v Košiciach. „Problémy s nedostatkom personálu nemáme. Prijali sme štyroch nových zamestnancov do trvalého pracovného pomeru. Momentálne máme dostatočný počet zamestnancov v trvalom pracovnom pomere. Počas letnej sezóny zamestnávame aj brigádnikov, aby sme boli čo najlepšie pripravení. Letisko Košice je v dlhodobej komunikácii s cestovnými kanceláriami, ktoré spoločne usmerňujú dovolenkárov, aby sa dostavili na letisko ideálne 2,5 hodiny pred plánovaným odletom z Košíc, aby sa dovolenkári vyhli zbytočným komplikáciám. Dôvodom nie je nedostatok personálu, ale odbavenie viacerých charterových  letov za sebou," odpovedala nám hovorkyňa hovorkyňa Letiska - Košice Karolína Linhartová.

    Čo robiť, ak vám zrušia let? Dozviete sa na ďalšej strane >>>

    Zrušili vám let na poslednú chvíľu? Nepanikárte. „Vo všeobecnosti platí, že ak je let cestujúceho zrušený, letecká spoločnosť ponúkne cestujúcemu náhradný let, možnosť dostaviť sa do destinácie alternatívnou trasou alebo vrátenie ceny za letenku, resp. finančnú náhradu, ak sú splnené podmienky na jej vyplatenie,“ radí hovorkyňa letiska v Bratislave Veronika Demovičová.

    Rozhodujúce je, kedy sa o zrušení dozviete. „Tu je dôležitá lehota 14 dní – ak vám do 14 dní pred odletom spoločnosť oznámi jeho zrušenie a ponúkne náhradu alebo vrátenie peňazí, je to vybavené. Ak zrušenie letu nastane v lehote kratšej ako 14 dní pred odletom, máte nárok na peňažnú kompenzáciu. V závislosti od dĺžky letu potom dostanete 250 – 600 eur,“ upresnila Darina Volochová z portálu Letenky za babku.sk Presná suma záleží od dĺžky letu. Koľko presne dostanete si prečítajte v >GALÉRII<

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.