Reklama

Lekárnici čelia útokom a agresivite pacientov. Budete PREKVAPENÍ, čo ich k tomu vedie!

Reklama

Lekárne a výdajne zdravotníckych pomôcok vydali vlani lieky na viac ako 70 miliónov lekárskych predpisov a poukazov. Vyplýva to z údajov Národného centra zdravotníckych informácií, ktoré dlhodobo sleduje trendy vývoja v systéme.

Štvrtina lekárskych predpisov sa týkala liečby kardiovaskulárnych ochorení. Každý siedmy recept bol na liečbu ochorení centrálnej nervovej sústavy a takmer každý desiaty na liečbu ochorení tráviaceho traktu a metabolizmu. „Na základe údajov, ktoré máme k dispozícii, to predstavuje približne 108 miliónov balení liekov, pričom priemerne je na jednom lekárskom predpise jeden a pol balenia lieku,“ upozornil predseda Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární (APSL) Jaroslav Kypr.

Celkový rozsah výdaja na lekársky predpis predstavuje približne 38 miliónov prípadov komunikácie medzi lekárnikom a pacientom.
„Žiaľ, pozorujeme rastúci počet arogantného až agresívneho správania pacientov voči lekárnikom,“ zdôraznil Kypr. Jedným z dôvodov je nárast počtu ľudí, ktorí sa odmietajú preukázať dokladom totožnosti pri výbere lieku na lekársky predpis. Povinnosť identifikovať pacienta prostredníctvom preukazu totožnosti alebo preukazu poistenca pri výdaji na lekársky predpis pritom vychádza priamo z legislatívy a pri jej nedodržaní hrozí lekárni sankcia vo výške 500 eur až 25-tisíc eur.

„Dôležitejšie než riziko sankcie je však riziko prípadného omylu pri výdaji, ktorý hrozí pri nesprávnom zadaní pacientom diktovaného rodného čísla, či riziko zneužitia týchto údajov,“ dopĺňa prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ. Zdôrazňuje, že zákon o liekoch jednoznačne hovorí, že pri výdaji lieku či zdravotníckej pomôcky uhrádzanej alebo čiastočne uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia je pacient povinný na požiadanie predložiť preukaz poistenca, európsky preukaz zdravotného poistenia alebo občiansky preukaz.

Lekárnik musí overiť zhodu údajov na lekárskom predpise s údajmi v preukaze poistenca aj preto, aby mal istotu, že liek vydá správnemu pacientovi. „Trochu to zjednoduším, ale lekáreň nie je obchod. Lekáreň je zdravotnícke zariadenie, kde platia jasné pravidlá, ktoré majú predovšetkým chrániť pacientov a ich zdravie,“ upozornil Ondrej Sukeľ.

Jaroslav Kypr ho dopĺňa skúsenosťou, keď v nedávnej minulosti zaznamenali okrem verbálnych útokov v jednej z lekární dokonca aj fyzický. Agresívny pacient pri výbere liekov na predpis odmietol predložiť preukaz poistenca a rozbil úderom „presklenú“ tabuľu, ktorá oddeľuje pacienta od lekárnika.

Ondrej Sukeľ dodáva, že Slovenská lekárnická komora eviduje viaceré neopodstatnené podnety pacientov. „Pacienti sa napríklad sťažovali, že lekárnici odmietli výdaj dlhodobo užívaného lieku bez lekárskeho predpisu, či požadovali osobné údaje pri výdaji lieku s obsahom omamnej látky," povedal.
„Apelujeme na ľudí, ktorí z rôznych dôvodov navštívia lekáreň, aby sa k zdravotníckym pracovníkom správali slušne a dôstojne. Cieľom ich práce a poslaním je pomoc a poradenstvo pacientom, a požadovanie dokumentov, ako je preukaz poistenca, či občiansky preukaz nie je v žiadnom prípade nezmyselné, či zbytočné,“ uzavrel Jaroslav Kypr.

Prečítajte si tiež: