Reklama

Lacný e-shop má problém. Slovákom z účtov zmizli peniaze, banky im museli zablokovať karty!

Reklama

Vyskakuje vám na sociálnych sieťach reklama na e-shop Temu s lákavými cenovými ponukami? Alebo ste podľahli a niečo ste si objednali? Teraz má webka problém. Ľuďom z účtu zmizli peniaze.

Viacerí Slováci sa ozvali, že im z účtov neoprávnene zmizli peniaze. Banky im napokon museli zablokovať karty, pričom im nahradili škodu. Spoločnosť sa bráni, že používanie jej aplikácie je úplne bezpečné. Rovnaký problém hlásia aj z Česka, informuje portál tvnoviny.sk.

Aplikácia od počiatku vyvoláva obavy ohľadom bezpečnosti osobných údajov, napriek tomu si ju zamilovali tisícky Slovákov. Niektorí sa ale podľa tvnoviny.sk ozývajú, že im neoprávnene strhla peniaze z účtu a nie raz. „Po čase mi mizli peniaze. Najskôr 2 eurá, potom 38, neskôr 49, až som musela zablokovať kartu. Poslala som však hneď reklamáciu a peniaze mi vrátili,“ opísala Tereza svoj nepríjemný zážitok.

​„Aj mne cez Temu zmizli peniaze. Transakcie za 19,99, rýchlo za sebou. Okamžitá blokácia platobnej karty a reklamácia platieb v banke a do týždňa sa mi peniaze vrátili,“ opísal aj Martin. Rovnaký problém malo viacero Slovákov.

Všetci zároveň odmietajú, že by klikli na podvodný odkaz, ktorý sa tvári ako od spoločnosti Temu, ale jeho jediným cieľom je získať od používateľa osobné údaje vrátane tých platobných.   

Zrejme nejde o časté prípady, lebo na sociálnej sieti zareagovalo aj množstvo používateľov, ktorí s aplikáciou doposiaľ nemali žiadne problémy, pričom cez ňu nakupujú často. Aj samotná spoločnosť odmieta, že by chyba bola na ich strane. Platenie cez aplikáciu považuje za bezpečné.

Anketa

Objednávate si tovar z e-shopov?

  • áno, najmä ak môžem ušetriť19%
  • občas11%
  • nie, neverím internetovým obchodom11%
  • áno, ale cez TEMU som si ešte nič neobjednal/a26%
  • áno, objednávam aj cez TEMU a bol/a som vždy spokojný/á29%

Hlasovanie bolo ukončené

„Naše platobné transakcie dodržiavajú normy PCI DSS a sú ďalej posilnené protokolmi 3D Secure v spolupráci s poprednými bankami. Na posilnenie bezpečnosti spúšťame program odmeňovania za chyby, do ktorého zapájame odborníkov na kybernetickú bezpečnosť, aby identifikovali a odstraňovali zraniteľnosti,“ uviedla pre tvnoviny.sk spoločnosť vo svojom stanovisku a dodala, že bojuje proti podvodníkom, ktorí jej stránku zneužívajú. „Náš proaktívny prístup proti online podvodom zahŕňa členstvo v pracovnej skupine Anti-Phishing Working Group (APWG), v rámci ktorej spolupracujeme na boji proti podvodným aktivitám a ochrane identity používateľov. A to v reakcii na podvodné pokusy zamerané na našich zákazníkov - keď sa jednotlivci vydávajú za Temu a pod falošnou zámienkou klamú používateľov, aby poskytli osobné údaje - sme proti týmto páchateľom podnikli rozhodné právne kroky.“

Rovnaký problém hlásia viacerí používatelia aj v susednom Česku. U našich západných susedov na aplikáciu už upozornil Národný úrad pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť (NÚKIB). Na opatrnosť vyzývajú taktiež odborníci.  

„Keď si nainštalujte takúto aplikáciu, tak jednak dávate prístup k vášmu mikrofónu, kontaktom, proste ku všetkému. Pokiaľ tam máte nejakú kartu, ktorú normálne používate, tak ju v podstate odovzdávate taktiež,“ ozrejmil pre český portál tn.cz IT expert Miloslav Lujka.