Koniec vlakov zadarmo, drahšia nafta a benzín, ale aj diaľničné známky. Priplatíme si?
8. 10. 2023, 16:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:30)

Zdroj: Facebook/Ministerstvo financií
Súčasný stav slovenských verejných financií je neudržateľný a vyžaduje si zásadnú zmenu. Aj to bol jeden z dôvodov návrhu konsolidačných opatrení, ktoré predstavila Ódorova dočasná vláda. Medzi takmer stovkou opatrení je aj zrušenie vlakov zadarmo, vyššie ceny nafty a benzínu, ale aj zvýšenie cien diaľničných známok. Zavedie ich nová vláda?
Zdroj: Martin Baumann
Zdroj: Inštitút finančnej politiky
Zdroj: Inštitút finančnej politiky
Galéria k článku
Vlaky zadarmo by mali byť minulosťou, cestovanie vo vlakoch by malo byť drahšie. "Ceny lístkov vo vlakovej doprave sa nezvyšovali od roku 2011, pričom inflácia od tých čias vzrástla o 39 percent. Cestovné vo vlakoch dnes pokrýva len 20 % nákladov vlakovej dopravy a tento podiel každoročne klesá. V Českej republike pokrývajú 30 % a v Rakúsku 50 % nákladov," uvádza sa v opatrení.
Zvýšenie cien lístkov pomôže znížiť úhrady štátu za vlakovú dopravu zo štátneho rozpočtu. "Navrhujeme zaviesť automat, ktorým sa cestovné každý rok zvýši o infláciu bez
potreby jednorazových šokov v budúcnosti. V rámci opatrenia je vhodné prehodnotiť aj výšku sadzieb na krátke trasy v porovnaní s dlhými cestami a ceny za doplnkové služby vo vlakoch (miestenky, spacie vozne)," píše sa v opatrení. Celkový počet cestujúcich v minulom roku bol 67 miliónov, z toho 23 miliónov cestovalo zadarmo.
Vo svete je bezplatné cestovanie pre vybrané skupiny výnimkou, existuje len v pár štátoch ako napr. v Luxembursku (cestovanie celou verejnou dopravou je tu zadarmo pre všetkých). Zrušenie bezplatného cestovania pomôže k zvýšeniu vlastných príjmov železníc a zníženiu dotácie zo štátneho rozpočtu.
Cestovné vo vlakoch dnes pokrýva len 20 % nákladov vlakovej dopravy a tento podiel každoročne klesá. Vlaky zadarmo boli spustené v roku 2014. Študenti a dôchodcovia využívajúci
bezplatnú prepravu tvoria približne 30 % cestujúcich vo verejnej železničnej doprave. Zrušením vlakov zadarmo sa zavedie spoluúčasť dotknutých skupín, pričom stále budú môcť využívať zľavy (približne 50 %) oproti štandardnému cestovnému.
Možná úspora výdavkov štátu po zvýšení cestovného vo vlakoch by mohla dosiahnuť budúci rok 12 miliónov eur a v ďalších dvoch rokoch 24 miliónov eur a 36 miliónov eur.
Viac by sme mali platiť aj za diaľničné známky. Takáto bude jej cena...
Cena diaľničných známok vzrástla tento rok a podľa návrhu úradníckej vlády by jej cena mala vzrásť opäť. "Cena ročnej diaľničnej známky by mala vzrásť na 70 eur," píše sa v návrhu rezortu financií. "Cena diaľničných známok sa menila minimálne v porovnaní s rastom cenovej hladiny a zväčšovaním sa diaľničnej siete. V porovnaní s daňami ide o adresný poplatok, ktorý ma kryť náklady
Národnej diaľničnej spoločnosti na výstavbu a údržbu diaľnic," uvádza ministerstvo v opatrení.
Cena diaľničných známok je v regióne najnižšia a aj po samotnom zvýšení bude jednou z najnižších. Tohtoročné zvýšenie ceny bolo prvé od roku 2013. Ročná diaľničná známka stála pred zvýšením 50 eur, po zvýšení v roku 2023 stají 60 eur. Ďalšie zvýšenie by ju mohlo dostať na úroveň 70 eur.
V regióne V4 je cena slovenskej ročnej známky najnižšia. Ročná známka v Maďarsku stojí 130 eur, v Rakúsku 97 eur, Poľsko používa mýtny systém. Po navrhovanom zvýšení by cena dosiahla približne úrovne v Česku, kde ročná známka stojí 70 eur.
Cenu diaľničných známok mení vláda nariadením. V rámci implementácie je podľa návrhu potrebné ponechať určitý čas na prijatie nových cien diaľničných známok.
Viac by sme mali platiť aj za benzín a naftu. Koľko? Čítajte na ďalšej strane...
Úradnícka vláda odporúča ozdraviť verejné financie aj vďaka vyšším cenám benzínu a nafty. Vo svojom návrhu tak počíta aj so zvýšením sadzieb spotrebnej dane z benzínu a nafty o 5 %.
Vláda priznáva, že pohonné látky by tak pre domácnosti, ako aj firmy zdraželi. Do štátnej kasy by však pritieklo už v budúcom roku dodatočných 37 miliónov eur a v ďalších dvoch rokoch 73, respektíve 74 miliónov eur.
Zdražovanie na slovenských čerpacích staniciach by však ešte neskončilo. Úradnícka vláda totiž vo svojich návrhoch počíta aj so zvýšením poplatku za udržiavanie núdzových zásob ropy o jeden cent. Motoristom by zdraželi pohonné látky, štátny rozpočet by však podľa výpočtov vlády Ľudovíta Ódora bol bohatší každý rok o 33 miliónov eur.
Prečítajte si tiež: