Koniec klamstvám pri zľavách: Na cenovkách tovarov budú tri rôzne sumy! Aký je dôvod?
1. 3. 2024, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:47)

Zdroj: tasr
Machinácie s cenami pred zľavou sa čoskoro skončia. Štát chce novým zákonom o ochrane spotrebiteľa zatrhnúť obchodníkom nekalé praktiky pri akciovom tovare. Ako na novinku reagujú obchodníci?
Zdroj: FB/ Victor H.
Zdroj: FB/anketa Plus JEDEN DEŇ
Zdroj: FB/anketa Plus JEDEN DEŇ
Galéria k článku
Zľava v desiatkach percent, prečiarknutá pôvodná mastná suma a vedľa nej nová cena. Ukrojením z vysokej ceny sa mnohým predajcom podarí prilákať nakupujúcich, ktorí často, bez akéhokoľvek preverovania, skočia po výhodne vyzerajúcej kúpe. Otázkou však je, či nebola pôvodná cena výrobku umelo navýšená len pár dní predtým, ako ju obchodník dal do zľavy. A práve toto má riešiť nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý vláda schválila ešte koncom novembra, no až v týchto dňoch sa ním zaoberá parlament.
Po novom zákon výslovne zakotvuje povinnosť, aby obchodník v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviedol aj predchádzajúcu cenu tovaru. „Predchádzajúcou cenou tovaru sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával, alebo poskytoval tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením ceny tovaru, alebo od začiatku predaja, alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával, alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny. Zavádza sa povinnosť reflektovať najnižšiu cenu za posledných 30 dní,“ vysvetlili právni experti z advokátskej kancelárie Ružička and Partners.
Na cenovke okrem novej akciovej ceny nájdu spotrebitelia aj najnižšiu cenu, za ktorú sa tovar predával za posledných 30 dní. Novinka bude platiť pre predaj v kamenných obchodoch aj v online priestore. „Cieľom je zamedziť obchodníkom vykonávať machinácie s cenami, a tým zavádzať spotrebiteľov o sumu reálnej zľavy,“ podotkla Slovenská obchodná inšpekcia. Táto nová úprava platí aj pre prípady, keď obchodník na krátke obdobie zníži cenu a potom ju opätovne zvýši, teda prípady akcií ako „Black Friday“ a pod., a to aj vtedy, ak ich je niekoľko za sebou (napr. Black Friday, Cyber Monday).
ČO HOVORIA NA NOVÉ PRAVIDLÁ OBCHODNÍCI A ČO SI MYSLIA SLOVÁCI? Dozviete sa na ďalšej strane »»»
Oslovili sme aj obchodníkov. Ako sa zdá, nové zmeny vítajú. „Vnímame to pozitívne, znamená to, že zmiznú nekalé taktiky niektorých obchodníkov, ktorí umelo navyšujú ceny pred spustením cenových akcií. Samotná právna úprava bola asi nevyhnutná, keď sa v EÚ schválila. Obchodníkom prinesie zjednodušenie a zjednotenie komunikácie o pôvodných cenách. Pre zákazníkov bude hlavný prínos vo väčšom prehľade o akciách,“ okomentoval pre Plus JEDEN DEŇ Michal Navrátil, obchodný riaditeľ NAY a. s.
Pre mnohých nejde o nič nové. „Zavedenie tejto povinnosti pre nás nie je novinkou. Naše predajne pôsobia aj v Českej republike, kde toto pravidlo už platí. Sme teda pripravení implementovať zobrazenie najnižšej ceny za posledných tridsať dní na náš eshop asko-nabytok.sk aj do predajní, len čo bude zákon schválený. Túto povinnosť vnímame ako ďalší krok, ktorý uľahčí zákazníkom orientáciu pri nakupovaní aj porovnávaní cien,” uviedla pre náš denník Andrea Štěpánová, marketingová riaditeľka ASKO – NÁBYTOK.
„Ako počítame zľavy? Pôvodná cena (na webe typicky vyobrazená v rámci informovania o zľave ako preškrtnutá) znamená najnižšiu cenu za posledných 30 dní pred zlacnením, za ktorú predmetný tovar/službu/licenciu Alza ponúkala na svojom eshope,“ vysvetlila nám Eliška Čeřovská, PR manažérka Alzy.
ČO NA NOVINKU HOVORIA SLOVÁCI A AKÉ MAJÚ SKÚSENOSTI S FALOŠNÝMI ZĽAVAMI? Dozviete sa na ďalšej strane »»»
Ľudia však majú skúsenosti aj s neférovými predajcami. „Keď som si šiel kupovať šľapky na dovolenku a mali ich v akcii za 12 eur a zrazu som zbadal prelepenú cenovku kde bolo 6 eur,“ uviedol v ankete na našom Facebooku rozhorčený Matej J. Podobnú skúsenosť má aj Lucia Z.: „V nemenovanom obchode som pozerala stolík do obývačky. Stál 89 eur, tak reku počkám na zľavu a sledovala som cenu. Prišlo obdobie zliav a cena mi vyrazila dych. Bola škrtnutá 120-eurovka a nová cena 99 eur, takže žiadna zľava.“
Anketa
Naleteli ste niekedy na falošnú zľavu aj vy?
Hlasovanie bolo ukončené
Inšpektorom však takéto prípady Slováci často nehlásia, mnohí si ich nechajú len pre seba. „SOI prijala osem podnetov v roku 2023, v ktorých spotrebitelia poukazovali na ceny tovarov v súvislosti s výpredajovými akciami, v roku 2024 neboli doručené zatiaľ žiadne,“ oznámila inšpekcia. V podnetoch spotrebitelia poukazovali na vysokú percentuálnu zľavu tovarov, ktorú porovnávali s nákupnými podmienkami za posledné obdobie a následné matematické prepočítanie – vyčíslená percentuálna hodnota zľavy im nekorešpondovala s deklarovanou zľavou. Po novom by dokazovanie malo byť oveľa jednoduchšie, nakoľko na cenovke bude svietiť najnižšia predajná cena za posledný mesiac.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý má modernizovať legislatívu a zosúladiť ju s viacerými smernicami EÚ momentálne smeruje do druhého čítania, pričom jeho definitívne schválenie je len otázkou času.
Po novom budeme môcť na cenovke nájsť tri rôzne sumy. AKO JE TO MOŽNÉ? Prečítajte si na ďalšej strane »»»
Zákazníci na cenovke jedného produktu čoskoro nájdu tri rôzne sumy – zlacnenú cenu, pôvodnú cenu a predchádzajúcu cenu. Predchádzajúca cena je vždy cena, za ktorú obchodník poskytoval produkt počas obdobia nie kratšieho ako 30 dní pred znížením ceny.
„Obchodník môže referovať aj na pôvodnú cenu, avšak je povinný uviesť aj najnižšiu cenu, za ktorú výrobok poskytoval v období aspoň 30 dní pred znížením ceny. Napríklad môže obchodník uviesť, že pri akcii -20 % na všetko výrobok stojí 80 eur namiesto 100 eur, najnižšej ceny za uplynulých 30 dní, a zároveň uviesť aj to, že pôvodná cena alebo cena mimo obdobia zliav býva 120 eur. Podmienkou je, aby takéto doplňujúce referenčné ceny boli jasne vysvetlené, nevytvárali zmätok a neodvádzali pozornosť spotrebiteľa od označenia predchádzajúcej ceny podľa § 7 ods. 2 návrhu zákona,“ vysvetľuje SOI.
Prečítajte si tiež: