Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Každý týždeň si objednáme dve zásielky. Slováci sú králi online nákupov: Čo všetko kupujeme?

Reklama

Jednoduché, rýchle, pohodlné. Výhody eshopov lákajú nielen mladých, ale vo veľkom sa pridávajú aj tí skôr narodení. Záľuba Slovákov nakupovať online zostáva naďalej vysoká. Nové dáta ukazujú, že deväť z desiatich spotrebiteľov nakupuje online, v priemere päťkrát až šesťkrát mesačne, čo prevyšuje európsky priemer.

Dominantnou platobnou metódou pri týchto nákupoch zostáva platobná karta – platia ňou viac ako dve tretiny zákazníkov. Súčasne však ubúda tých, ktorí manuálne zadávajú číslo karty do platobnej brány, a rastie záujem o digitálne peňaženky. Popularitu zároveň získavajú nákupy prostredníctvom mobilných aplikácií obchodníkov, ktoré využíva 44 percent ľudí. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard.

V medziročnom porovnaní najviac vzrástol počet zákazníkov, ktorí nakupujú online aspoň raz týždenne, a to z 12 na 31 percent. Dva až trikrát mesačne pritom nakupuje 27 percent Slovákov. „Slováci patria v online nakupovaní medzi európskych premiantov. Najviac nakupujú oblečenie, elektroniku a vybavenie do domácnosti. Zákazníci oceňujú predovšetkým pohodlie, rýchlosť a bezpečnosť, ktoré im online nákupy prinášajú,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Rastúcej popularite nákupov v online svete prispievajú aj stále dostupnejšie možnosti nakúpiť dnes a splácať neskôr. Slováci nakupujú na splátky stále za viac, a to aj tento rok.

Priemerná hodnota nákupov spotrebného tovaru z roka na rok rastie. Slováci dali vlani priemerne za jeden nákup na splátky v kamennom alebo internetovom obchode 674 eur. Päť rokov predtým to bolo o 56 eur menej. Ani počas tohto roku, poznačenom konsolidáciou verejných financií, zatiaľ nebadať pokles. Vo všeobecnosti o dosť častejšie nakupujú muži, v roku 2024 pripadalo na nich až 58 percent nákupov, na ženy zvyšných 42 percent.

Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, najväčší podiel z celoslovenského počtu nákupov na splátky bol vlani v Nitrianskom kraji, naopak, najmenej v Bratislavskom kraji.

„Zaujímavé je, že aj keď sa očakával čiastočný pokles v tomto roku, trend mierneho rastu pretrváva, čo potvrdzujú aj údaje z prvých mesiacov roka 2025 – január zaznamenal priemer 688 eur, február 683 eur a marec 642 eur. Práve v mesiacoch február a marec však spravidla býva vždy menej nákupov, v januári Slováci ešte často využívajú novoročné výpredaje,“ približuje Marek Tomčík, obchodný riaditeľ Home Creditu.

Článok pokračuje na ďalšej strane: Hrozí zánik kamenných obchodov a čo kupujeme na splátky najčastejšie? »»»

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.