Je tu nový rebríček škôl. Kde je najlepšia základná či stredná škola. Je v TOP 10 aj tá vaša?
28. 1. 2025, 18:39
Rebríček najlepších výsledkov žiakov v základných, stredných školách a na gymnáziách za minulý rok je známy. Na vedúcu pozíciu sa prepracovala Základná škola (ZŠ) na Mudroňovej 83 v Bratislave, ktorá bola pred rokom piata. Pri odborných školách prvenstvo obhájila Obchodná akadémia na Kukučínovej ulici v Trnave a medzi gymnáziami je prvé GAMČA, teda gymnázium na Grösslingovej ulici v Bratislave.
Zdroj: Veronika Mihaliková
Zdroj: Ján Krošlák
Zdroj: Pavel Neubauer
Galéria k článku
Druhé miesto v rebríčku základných škôl dosiahla škola na Ulici T. J. Moussona v Michalovciach (v minulom roku bola tretia) a prvú trojicu uzatvára ZŠ na Kollárovej ulici zo Svätého Jura. Tá bola vlani druhá. Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov opätovne, aj po roku, udržiavajú pozíciu medzi desiatkou najlepších, patria aj základné školy Pri Podlužianke v Leviciach, Ďumbierska v Banskej Bystrici a aj dve košické - na Staničnej a Bernolákovej ulici.
„Najvýraznejším pozitívnym skokanom medzi základnými školami sa stala škola v Gemerskom Jablonci z Rimavskosobotského okresu, ktorá dokázala zlepšiť svoje hodnotenie o viac ako 1,4 bodu z desaťbodovej škály,“ vysvetľuje na margo aktuálnych výsledkov rebríčka riaditeľ Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Dušan Zachar. Zdôraznil, že školy vykazujúce vyšší podiel detí z málo podnetného prostredia to majú na „štartovacej čiare" oveľa ťažšie, preto je podľa Zachara mimoriadne cenné, že sa medzi školy s veľmi dobrými výsledkami žiakov zaradila so ziskom 6,37 bodu aj ZŠ v Chminianskej Novej Vsi v okrese Prešov, kde viac ako štvrtina žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Riaditeľ INEKO vníma ako problém, že sa v posledných štyroch rokoch neuskutočnilo testovanie piatakov. „Testovanie 5 je stále prerušené, nebude uskutočnené ani v aktuálne prebiehajúcom školskom roku. Toto rozhodnutie považujeme za veľkú chybu. Rodičia, ale aj štát tak prichádzajú o časť drahocenných informácií. Celoplošné štandardizované merania sú pritom dôležité nielen na zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov na odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania. Aj preto opätovne apelujeme na ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas) a súčasné vedenie ministerstva, aby čo najskôr obnovili celonárodné merania, či už pôjde o porovnávanie výkonu žiakov prostredníctvom normatívnych testov, tak ako to bolo doposiaľ,” povedal Zachar. „Kľúčové taktiež bude, aby k výsledkom týchto meraní mala prístup aj široká verejnosť, a aby neboli vyhradené len pre vyvolených v rezorte,“ konštatoval riaditeľ INEKO.
Anketa
Je pre vás rebríček škôl rozhodujúci kam dáte do školy vaše dieťa?
Hlasovanie bolo ukončené
Pri stredných odborných školách obhájila prvé miesto Obchodná akadémia na Kukučínovej v Trnave. „Z ôsmeho na druhé miesto sa v porovnaní s minulým rokom posunula Obchodná akadémia na Veľkej okružnej v Žiline, čím potvrdzuje svoj dlhodobý progres. Ešte pred dvoma rokmi bola na 12. priečke a pred tromi rokmi dokonca na 50. Ide o poradie spomedzi vyše 330 odborných škôl, pre ktoré sú dostupné potrebné údaje na zostavenie hodnotenia,“ vysvetlil Zachar. Tretie miesto patrí Súkromnej SOŠ na Ulici 29. augusta v Poprade, ktorá bola vlani druhá. Medzi stálice v TOP 10 patria aj elektrotechnické priemyslovky na Plzenskej v Prešove a Komenského v Košiciach, SPŠ v Dubnici nad Váhom a Súkromná ŠP filmová v Košiciach.
„Najvýraznejším skokanom smerom nahor v tejto kategórii je Obchodná akadémia na Dudovej ulici v Bratislave,“ uviedol riaditeľ INEKO.
Spomedzi gymnázií boli najúspešnejšie už spomínaná GAMČA, ale aj Gymnázium Poštová 9 v Košiciach, na treťom mieste potom skončilo Gymnázium Jura Hronca na Novohradskej v Bratislave. „V top desiatke celkovo figuruje až päť gymnázií z hlavného mesta. Je to možné vysvetliť aj tým, že rodiny, ktoré sa koncentrujú vo veľkých centrách, sú z viac podnetného prostredia a už do tých škôl prichádzajú akoby lepšie vybavení žiaci s väčšími znalosťami," priblížil Zachar.
Riaditeľ INEKO upozornil, že rebríčky škôl komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. „Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces, nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom,“ povedal. Na získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov, o atmosfére a šírených hodnotách v škole a podobne.

Vyššie platy pedagógov musia priniesť aj lepšiu kvalitu vzdelávania
Strana
1/2