Naleteli ste na falošné zľavy? Vieme, ako dostanete svoje peniaze naspäť!
30. 11. 2024, 13:15

Super, pri nákupoch výrazne ušetríme! Veď sa začalo obdobie predvianočných zliav a navyše tento piatok je Black Friday, keď obchodníci radikálne znižujú ceny. Aj vy máte podobné predstavy? Radšej im bezhlavo nepodliehajte! Inak sa vám môže stať, že nielenže neušetríte, ale naopak, zaplatíte ešte viac ako inokedy. Poradíme vám, ako nakupovať naozaj výhodne a za dobré ceny.
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: shutterstock
Zdroj: PLANEO
Galéria k článku
Black Friday, teda Čierny piatok, prináša vždy množstvo lákavých zliav – hoci odborníci tvrdia, že sa stále znižujú a ich obdobie trvá dlhšie a dlhšie. Je to tak aj tento rok: Čierny piatok vychádza na 29. novembra, ale mnoho obchodníkov spustilo zľavy už začiatkom mesiaca. Najväčší záujem je už tradične o elektroniku, módu a hračky.
Čo je Black Friday (Čierny piatok)
Čierny piatok prináša vlnu lákavých zliav. Pozor, však! Nie vždy sú také výhodné, ako sa na prvý pohľad zdajú. Čo robiť, ak zistíte, že tovar, ktorý ste kúpili, nie je v poriadku, alebo „zľavová akcia“ nebola skutočná? Praktické rady pre spotrebiteľov, ktorí chcú počas Black Friday nakúpiť bez sklamania, má Gabriela Turčáková z advokátskej kancelárie LEXANTE.
Zdroj: Lexante
Gabriela Turčáková z advokátskej kancelárie LEXANTE.
Aké práva majú spotrebitelia pri reklamácii tovaru kúpeného počas Black Friday?
- V prvom rade dávam do pozornosti novelu zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá sa stala účinnou od 1. 7. 2024. Touto novelou došlo k viacerým zmenám, akými sú napríklad predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy, zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien, garancia rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov. Spotrebitelia majú pri reklamácii tovaru kúpeného počas Black Friday rovnaké práva ako pri nákupe v akomkoľvek inom období roka. Black Friday môže byť časovo obmedzenou akciou, ale právne ochrany spotrebiteľov sú v každom prípade rovnaké. Patrí k nim napríklad právo spotrebiteľa vytknúť obchodníkovi chyby tovaru (uplatnenie reklamácie) či v prípade online nákupu právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu.
Platí rovnaká záruka na tovar kúpený v zľave ako na tovar za plnú cenu?
- Áno. Záruka sa nevzťahuje na cenu tovaru, ale na jeho kvalitu a bezchybnosť. Ak je tovar poškodený, spotrebiteľ má právo na reklamáciu bez ohľadu na to, či bol výrobok kúpený so zľavou alebo za plnú cenu.
Ako odhalíte falošné zľavové akcie
Zdroj: Ingrid Timkova
Podľa odborníkov by mali byť zľavy počas Black Friday aspoň 40 percent.
Ako spotrebiteľ môže rozpoznať zavádzajúce zľavy alebo podozrivé cenové akcie?
- Môže to byť zložité, ale existuje niekoľko znakov, na ktoré si spotrebiteľ musí dávať pozor, aby sa vyhol nepoctivým praktikám obchodníkov. Pri nákupe odporúčame spotrebiteľovi porovnať si pôvodnú aj zľavnenú cenu, porovnať cenu s inými obchodmi, ktoré ponúkajú rovnaký či podobný tovar. Podľa spomínanej novely zákona o ochrane spotrebiteľa je obchodník povinný v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával, alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. Úprava má zabrániť zavádzajúcim praktikám s cenami.
Čo môže spotrebiteľ robiť, ak zistí, že zľava bola falošná a cena bola umelo navýšená?
- Má možnosť podať sťažnosť na obchodnú inšpekciu, ktorá má právomoc kontrolovať, či obchodníci dodržiavajú zákony o ochrane spotrebiteľa. Slovenská obchodná inšpekcia môže vykonať kontrolu a v prípade zistenia porušenia zákona uložiť sankcie.
Ako vrátiť tovar kúpený so zľavou
Ako postupovať, ak obchod odmietne reklamáciu tovaru kúpeného v rámci výpredaja?
- Spotrebiteľ má právo na uplatnenie svojich práv. V zmysle novej právnej úpravy chybný tovar je spotrebiteľ povinný vytknúť obchodníkovi do dvoch mesiacov od jej zistenia, najneskôr však do uplynutia lehoty zodpovednosti obchodníka za poškodený tovar. Obchodník je povinný bezodkladne po vytknutí chybného tovaru spotrebiteľom vyhotoviť mu o tom písomné potvrdenie, v ktorom bude informácia o primeranej lehote, v ktorej chybu odstráni. Pri podstatných nedostatkoch môže byť výnimočne táto lehota dlhšia ako 30 dní od jej vytknutia spotrebiteľom, obchodník to však musí podložiť objektívnym dôvodom, ktorý nemôže a nemá ako ovplyvniť. Ak by však obchod neuznal reklamáciu, odporúčame obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa zaoberá ochranou práv spotrebiteľov. Slovenská obchodná inšpekcia môže vykonať kontrolu a posúdiť, či obchodník konal v súlade so zákonom.
Zdroj: internet
V zahraničí je Black Friday v znamení veľkých zliav, ale aj boja o výhodný tovar.
Aké sú podmienky pre vrátenie tovaru pri online nákupe počas Black Friday?
- Platia rovnaké podmienky ako pri bežných online nákupoch, keďže spotrebitelia majú na Slovensku právo odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku do 14 dní od doručenia tovaru bez udania dôvodu. Podmienky sa však môžu líšiť, ak by spotrebiteľ kúpil tovar, ktorý obchodník označil ako otvorený, rozbalený či použitý – podmienky vrátenia takýchto tovarov sa môžu líšiť. Odporúčame preštudovať si všeobecné obchodné podmienky.
Čo robiť, ak sa obchodník zdráha vrátiť peniaze?
- Toto právo spotrebiteľa je zakotvené v zákone a vzťahuje sa na všetky online nákupy, vrátane špeciálnych výpredajov a akcií, ako je aj Black Friday. Ak predajca odmieta spolupracovať, hoci spotrebiteľ splnil všetky podmienky týkajúce sa vrátenia tovaru, má právo podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá dozerá na dodržiavanie práv spotrebiteľov. Tá môže obchodníka skontrolovať, prípadne mu uložiť pokutu za nedodržiavanie predpisov. Pozor, však! V prípade nákupu elektronického obsahu, ktorý nie je dodávaný na hmotnom nosiči (napr. online kurzy, hudobné albumy, elektronické knihy a pod.), strácate právo na odstúpenie od zmluvy, ak sa poskytovanie tohto obsahu z
Rady a tipy, ako sa chrániť, aj na ďalšej strane! >>>
Ako vás chcú podvodníci oklamať
Ako nenaletieť a na čo si dať pozor pri výbere obchodníka, pri nákupoch prostredníctvom internetu radí právnička Sylvia Ďatelinková. „Blíži sa Black Friday, keď sa obchodníci predháňajú s rôznymi zľavami a výhodnými cenovými ponukami tovarov. Ale je to aj čas, na ktorý striehnu podvodníci, ktorí hľadajú nové spôsoby, ako vás oklamať,” pripomína JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.
Zdroj: dmilesova
Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.
Varuje, že podvodníci neváhajú zneužívať nielen dôverčivosť nakupujúcich, ale aj mená obchodníkov. „Môžu propagovať falošný internetový obchod či ponúkať neexistujúci tovar alebo vytvoria falošnú webovú stránku, ktorá je na prvý pohľad na nerozoznanie od skutočnej, ktorú používa už pôsobiaci obchodník,“ ozrejmuje Sylvia Ďatelinková.
Kedy treba spozornieť pri online nákupoch
Radí JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie:
Zdroj: Shutterstock
Pri online nákupoch si dobre overte obchodníka aj tovar.
+ Chýbajú informácie o obchodníkovi: kontaktné údaje, obchodné podmienky, reklamačný poriadok vrátane informácií o možnosti odstúpenia od zmluvy.
+ Neexistuje zákaznícka podpora.
+ Na internete nenájdete zverejnené recenzie obchodníka.
+ Cena ponúkaného tovaru je podozrivo nízka v porovnaní s konkurenciou.
+ Na webovej stránke obchodníka nie je dostatok informácií o ponúkanom tovare.
+ Podozrivé je, ak obchodník ako jedinú možnosť úhrady objednaného tovaru umožňuje platbu vopred prevodom.
+ Vzhľad webovej stránky internetového obchodníka pôsobí neprofesionálne, v názve webovej stránky je preklep, doména bola registrovaná krátko predtým, ako obchodník začal ponúkať tovar za mimoriadne výhodné ceny.
Kým si tovar online záväzne objednáte
Zdroj: insta_photos
Pri online nákupoch opatrne, aby ste ich neskôr neoľutovali.
+ Vyhľadajte si recenzie na obchodníka, prečítajte si jeho obchodné podmienky a reklamačný poriadok.
+ Nakupujte výlučne u autorizovaných a dôveryhodných obchodníkov.
+ Bezpečnú webovú stránku rozpoznáte tak, že sa začína https://, kým nezabezpečená má tvar http://(chýba s v názve).
+ Dôveryhodnosť webovej stránky obchodníka si môžete overiť na webe https://www.scamadviser.com.
+ Serióznych slovenských internetových obchodníkov rozpoznáte podľa certifikátu SAEC.
+ Online nákupy realizujte len zo zariadenia, ktoré je zabezpečené proti zneužitiu dôverných údajov, má pravidelne aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a antivírusový program.
+ Nesťahujte neznáme programy a prílohy do zariadenia, ktoré využívate na prihlasovanie do elektronického bankovníctva.
Anketa
Využívate nákupy počas Black Friday?
- Áno, často. Vyplatilo sa mi to.0%
- Občas áno.50%
- Nie, mám zlú skúsenosť.0%
- Nie, neverím tomu.50%
Hlasovanie bolo ukončené
