Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Je reklamácia bez bločku mýtus? Stačí výpis z účtu alebo reklamovaný tovar? Nedajte sa odradiť!

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Pokladničný blok do ruky či do aplikácie? Slováci majú na výber, úrady dávajú jasné stanovisko
    Zdroj: Trend
    Reklama

    Kúpili ste si tenisky, šaty, rýchlovarnú kanvicu či čokoľvek iné a tento tovar sa vám pokazil? Ako ho reklamovať? Musíte mať v ére internetu fyzicky papierový bloček alebo si vystačíte s výpisom z účtu?

    S reklamáciou tovaru či služieb sa raz za čas stretáva mnoho z nás. Napriek tomu množstvo ľudí nepozná pri uplatňovaní reklamácie všetky svoje práva. A často spotrebitelia vybavovanie reklamácie vzdávajú kvôli zatúlanej účtenke. Málo sa však vie, že účtenka na podanie a úspešné vybavenie reklamácie nie je nevyhnutná, uvádza český spotrebiteľský portál dTest.

    Absencia papierovej účtenky nie je automaticky dôvodom pre neprijatie reklamácie. Spotrebitelia si často myslia, že bez papierovej účtenky nemajú možnosť reklamáciu podať. A niektorí podnikatelia túto neznalosť využívajú a prijatie reklamácie papierovou účtenkou podmieňujú, uvádza dTest. Spotrebiteľ má však možnosť preukázať nákup či čerpanie služby inými spôsobmi. Teda aspoň v Čechách. Pri uplatňovaní reklamácie totiž stačí preukázať, že u podnikateľa tovar zakúpil. Čím všetkým? Niekedy si spotrebitelia prezieravo fotia účtenky do telefónu pre prípad straty či neskoršej nečitateľnosti papierovej účtenky. Pokiaľ následne elektronickú kópiu papierovej účtenky predložia, obchodník musí tento doklad na reklamáciu akceptovať. Dnes už pre tieto prípady existuje aj množstvo mobilných aplikácií pre správu účteniek.

    Ak za tovar zaplatíte kartou alebo prevodom, je najjednoduchšou cestou doložiť kúpu bankovým výpisom, kde je uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a čiastka, ktorú ste zaplatili.

    A ak ste platili v hotovosti a nemáte ani papierovú, ani elektronickú podobu účtenky, situácia stále nie je stratená. Kúpu tovaru môžete preukázať napr. originálnym obalom tovaru alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva – typicky môže ísť o produkt nejakej autorskej tvorby. V krajnom prípade, ak by spor o reklamácii dospel až k súdnemu konaniu, je možné preukázať kúpu svedeckou výpoveďou.

    A čo na Slovensku? Čítajte na ďalšej strane...

    A ako to je na Slovensku? "Zákonným predpokladom vzniku zodpovednosti predávajúceho za vady výrobku alebo služby je platne uzatvorená zmluva o kúpe výrobku alebo služby, na základe ktorej vzniká predávajúcemu povinnosť reklamáciu prijať a vybaviť v súlade s ustanovením § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o priestupkoch. Je preto legitímnou požiadavkou predávajúceho od spotrebiteľa pri uplatnení reklamácie požadovať, aby zmluvný vzťah preukázal, tzn., aby preukázal, že výrobok bol u predávajúceho kúpený a je ešte v záruke," hovorí Marián Jargaš, vedúci odboru ochrany spotrebiteľa zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

    Ako ďalej uviedol, "zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník, ani iné právne predpisy jasne neustanovujú aký doklad a v akej podobe má spotrebiteľ predložiť v prípade uplatnenia reklamácie výrobku alebo služby, preto predávajúci nie je oprávnený akokoľvek obmedzovať právo spotrebiteľa výrobok reklamovať a ukladať mu podmienky, ktoré zákon nevyžaduje."

    Za hodnoverný spôsob preukázania kúpy výrobku, alebo poskytnutia služby je preto možné považovať okrem originálneho papierového dokladu o kúpe napríklad aj fotokópiu dokladu o kúpe, príp. aj jeho fotografiu v mobile, záručný list, na ktorom je dátum predaja a pečiatka predávajúceho (záručné listy priložené bežne výrobcom k spotrebnému tovaru, nemajú žiadny právny význam, ak ich nepotvrdí predávajúci, nakoľko kupujúci - spotrebiteľ nie je v právnom vzťahu s výrobcom). "Kupujúci môže preukázať existenciu kúpnej zmluvy napr. aj reklamačným protokolom z predchádzajúcej reklamácie."

    Výpis z bankového účtu (potvrdenie o transakcii platobnou kartou z obchodu) preukazuje prevod kúpnej ceny, na jeho základe však nie je možná identifikácia predmetu kúpy. "Bude teda závisieť od vôle predávajúceho, či takýto doklad bude považovať za hodnoverný a právne relevantný doklad o kúpe výrobku pri uplatnení reklamácie," dodal Jargaš.

    Pre účely úradnej kontroly je potrebné, aby ste k podnetu priložili relevantný doklad, ktorým preukáže uzatvorenie kúpnej zmluvy s predávajúcim (tzn. preukáže, že výrobok bol u predávajúceho kúpený a je ešte v záruke). "Nepredloženie relevantných dokladov má za následok, že Slovenská obchodná inšpekcia nemôže vykonať úradnú kontrolu a preveriť dodržanie povinností, ktoré predávajúcemu vyplývajú zo zákona o ochrane spotrebiteľa pri vybavovaní reklamácie."

    Prečítajte si tiež:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS