Inšpektori varujú pred nebezpečným výrobkom: Našli na ňom 22 nedostatkov! Pozrite, o čo ide
3. 4. 2024, 18:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:51)
Na trhu sa predával nebezpečný výrobok. Inšpektori na ňom objavili viac ako 20 chýb.
Zdroj: Jaroslav Novák
Zdroj: SOI
Zdroj: SOI
Galéria k článku
Slovenská obchodná inšpekcia zistila, že na trhu SR bol v ponuke pre spotrebiteľa výrobok, ktorý predstavuje riziko ohrozenia zdravia, a je preto výrobkom nebezpečným. Ide o výrobok: Elektrické vozidlo kategórie L1e-B zn. Hecht COCIS, typ CP-1. Výrobca vozidla: HK SHANSU TECHNOLOGY LIMITED, HONG KONG, CHINA.
Elektrické vozidlo môže byť veľmi nebezpečné. "Riziko poranenia hlavy, trupu, krčnej chrbtice, hrozba pomliaždenia končatín. Potenciálne nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom," vymenovala SOI.
Príčiny nebezpečnosti a zistené technické nedostatky:
- Brzdný účinok predného brzdového systému je nedostatočný, v prípade poruchy druhého brzdového systému vozidlo dostatočne nebrzdí.
- Brzdové obloženie na vozidle neodpovedá brzdovému obloženiu uvedenom v osvedčení o typovom schválení vozidla.
- Kontrolka poruchy bŕzd je použitá pre signalizáciu aktivácie bŕzd - Kontrolka nesmie vyžarovať žiadne svetlo okrem situácie, keď hlási chybnú funkciu alebo stav vozidla, pre ktorý je určená.
- Indikovaná rýchlosť na rýchlomere je menšia než skutočná rýchlosť vozidla.
- Odometer nemá požadovaných 5 číslic (ukazuje len 4 číslice + jedno číslo "1", maximálna zobrazená hodnota môže byť 19999).
- Predpísaná farba kontroliek nie je dodržaná (všetky kontrolky sú zobrazené na monochromatickom displeji).
- Kontrolky sú na slnku nečitateľné.
- Pri priamom pohľade je displej zle čitateľný, z pohľadu vodiča sa všetko zdá ako aktívne.
- Vozidlo môže ísť na vlastný pohon neosvetlené.
- Bočné odrazky nie sú zaistené proti otáčaniu.";i:10;s:78:"Nainštalovaná bočné odrazové svetlo je iné ako v dokumentácii výrobcu.";i:11;s:236:"Limity širokopásmového a úzkopásmového elektromagnetického vyžarovania vozidla sú prekročené. Vozidlo môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy ostatných vozidiel a zariadení.";i:12;s:252:"Vozidlo nie je dostatočne odolné proti elektromagnetickému žiareniu. Pri ožiarení elektromagnetickým poľom kolíše rýchlosť a dôjde k zastaveniu motoru, bliká displej, svetlá blikajú alebo zhasnú, mení sa stav nabitia.";i:13;s:202:"Limity širokopásmového elektromagnetického vyžarovania pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.";i:14;s:251:"Limity emisií vysokofrekvenčného vedeného rušenia na AC napájacích vodičoch vozidla pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.";i:15;s:58:"Vozidlo ide ihneď po otočení kľúča.";i:16;s:239:"Vodič nie je upozornený na aktívny stav možnej jazdy a ani na to, že je vozidlo stále v stave možnom okamžitej jazdy (pozn. vozidlo ide aj s vyklopeným stojanom, podľa dokumentácie by mal byť v stojane senzor).";i:17;s:158:"Vozidlo je schopné sa nečakane rozbehnúť bez toho, aby to vodič očakával alebo sa omylom dotkol ovládača plynu, keď vozidlo stojí.";i:18;s:118:"Vo vozidle, resp. na prístupných konektoroch batérií je napätie nad 60 V DC (namerané napätie batérie 66,5 V).";i:19;s:317:"Vo vozidle, resp. na voľne prístupných konektoroch batérií je vysoké napätie nad 60 V DC, pri ktorom nie je zaistená ochrana pred priamym dotykom živých častí. Stupeň ochrany je menší než IPXXB, požadované IPXXD (1mm drát). Namerané napätie po nabití je 67,1 V.";i:20;s:169:"Systém na prichytenie stojanu nie je v súlade s osvedčením o typovom schválení, pričom tento musí byť zložený z dvoch samostatných pružín.";i:21;s:91:"V prípade prasknutia pružiny hrozí samovoľné sklopenie stojana.
SOI uložila kontrolovanej osobe povinné opatrenia, ktorými zabránila ďalšiemu sprístupňovaniu nebezpečného výrobku na trhu a zabezpečila jeho stiahnutie z trhu, ako aj informovanie spotrebiteľov o tomto nebezpečnom výrobku. "Spotrebiteľ má pri vrátení nebezpečného výrobku predávajúcemu, u ktorého bol predmetný výrobok zakúpený, právo na vrátenie kúpnej ceny, opravu výrobku v primeranom čase, ak možno zaistiť bezpečnosť opraveného výrobku alebo na výmenu výrobku za bezpečný výrobok aspoň rovnakej hodnoty a kvality na základe výslovného súhlasu spotrebiteľa," uviedli inšpektori.
SOI odporúča spotrebiteľom, ak si toto vozidlo zakúpili, aby ho vo vlastnom záujme prestali používať.