Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Ide to aj bez plytvania: Prvý reťazec zužitkuje takmer všetok odpad, ktorý vytvorí!

V Kauflande opätovne využijú a recyklujú 94 percent odpadu.

Zdroj: Peter Frolo

Reklama

Podľa Štatistického úradu SR bežná slovenská domácnosť vytriedi približne 50 percent odpadu, firma okolo 60 percent. Zvyšok končí na skládkach alebo v spaľovni. Aby sa situácia zlepšila, Slovensko sa zaviazalo dosiahnuť 75–percentnú mieru vytriedenia do konca roka 2030. Jeden z reťazcov však predbehol čas a v recyklácii zašiel ešte ďalej už teraz.

Kaufland sa stal prvou a zatiaľ jedinou maloobchodnou spoločnosťou na Slovensku, kde sa podarilo opätovne využiť a recyklovať v priemere až 94 percent vlastného vyprodukovaného odpadu. Túto úroveň Kauflandu potvrdil aj externý audit a spoločnosť ako prvá u nás nedávno získala strieborný certifikát od renomovanej nezávislej certifikačnej spoločnosti TÜV SÜD. „Z hľadiska triedenia a znižovania objemu odpadu je to prvý dôležitý míľnik na ceste k nulovému odpadu. Ide o náš vlastný záväzok voči planéte,“ vysvetlil za Kaufland Gabriel Čuka, riaditeľ prevádzky a Supply Chain Management.

Dosiahnuť sa to podarilo vďaka novým procesom a zamestnancom. „Zaviedli sme do praxe niekoľko opatrení a nových postupov, ktoré pomáhajú predchádzať vzniku komunálneho odpadu. Zároveň sme hľadali možnosti a spôsoby, ako recyklovať už vytriedený odpad. Všetky tieto kroky si vyžiadali investíciu takmer 600 000 eur,“ doplnil Gabriel Čuka.

Napríklad klasické kartónové obaly a jednorazové prepravky na ovocie a zeleninu nahradil opakovane používateľnými prepravkami EPS. Zaviedol tiež vlastné patentované sklápacie palety, ktoré ušetria až 30 % fólie. A to je len časť z riešení, ktoré reťazec úspešne používa. Nemenej dôležité bolo zamerať sa na systematiku rozmiestnenia zberných boxov s dobre viditeľným farebným označením. Do triedenia a recyklovania sa aktívne zapojili aj koncesionári, ktorí majú prevádzky v priestoroch predajní Kaufland.

Najväčšou výzvou však bolo zmeniť každodenné myslenie a konanie zamestnancov, vysvetliť im úžitok celého projektu, a hlavne dosiahnuť, aby si sami uvedomili, ako môžu aj oni aktívne prispievať a byť súčasťou úspechu. Kaufland má na Slovensku 77 predajní a zamestnáva takmer 7 800 zamestnancov. „Základom bolo dôkladné triedenie každého jedného odpadu každým jedným zamestnancom, ochota vzdelávať sa, učiť sa nové procesy a vyjsť z komfortnej zóny,“ hovorí Ivan Bosák, vedúci projektu Zero Waste.

Zamestnanci strávili vzdelávaním neuveriteľných vyše 5 500 hodín. „Ako firma sme sa rozhodli ísť časovo náročnejšou cestou, a to nepripraviť iba online školenia pre zamestnancov, ale ísť cestou osobných školení v každej jednej predajni a centrálnom sklade. Naši kolegovia so zamestnancami viedli aktívne rozhovory a osobne vysvetľovali nové procesy. Tento postup nám zaručil trvalé presadenie a dodržiavanie nových procesov, ako aj dlhodobý pozitívny výsledok separácie. Certifikáciu by sme nezískali bez našich zamestnancov, preto by sme sa im radi aj touto cestou poďakovali,“ uviedol Ivan Bosák.

Čítajte na ďalšej strane: Triedením sa to nekončí

Triedením odpadu sa to nekončí: Vyrobia z neho bioplyn, hnojivo či podlahové krytiny

Vytriedený odpad sa odovzdáva recyklačným partnerom, ktorí mu „vdýchnu“ druhý život. Papier aj kartón končia v papierňach, kde sa z nich vyrábajú rôzne recyklované výrobky. Bioodpad sa zase využíva na výrobu bioplynu a hnojiva. Sklo a kov sa recyklujú. Drevo, čiže europalety, ktoré sa predtým energeticky zhodnocovali, sa využívajú na výrobu podlahových krytín.

„Každá predajňa má obslužné pulty, na ktorých predávame čerstvé mäso, syry, mliečne a mäsové výrobky. Fólie, ktoré sa používajú ako obalový materiál na tieto potraviny, po odbalení obsahujú zvyšky potravín. Preto ich nebolo možné doteraz recyklovať a tvorili takmer 20 % nášho vyprodukovaného komunálneho odpadu. Vďaka spolupráci so slovenským start-upom dnes dokážeme až 96 % týchto fólii vyčistiť a recyklovať,“ popisuje špeciálne projekty spoločnosti Daniel Korec, riaditeľ oblasti Suply Chain Management a logistiky.

Najťažších je posledných 20 %

Kaufland sa ochrane životného prostredia venuje dlhodobo. Ešte pred certifikáciou dokázala spoločnosť na Slovensku separovať a recyklovať približne 80 % vlastného odpadu. Najväčší problém predstavoval komunálny odpad. Práve ten najčastejšie končí znehodnotený na skládke alebo v spaľovni. „Ak sme chceli úspešne zabojovať s naším komunálnym odpadom, vedeli sme, že 60 % úspechu stojí na ľuďoch, a to na aktívnom zapojení našich zamestnancov. Zvyšných 40 % si vyžadovalo zavedenie nových procesov a inovácií,“ zdôraznil Gabriel Čuka.

Pre Kaufland je to len začiatok

Dosiahnutím priemernej 94-percentnej  miery vytriedenia odpadu sa to rozhodne nekončí. Kaufland plánuje tohtoročný výsledok obhájiť opäť, keďže platnosť certifikátu je dvanásť mesiacov. Hoci ide o dobrovoľnú aktivitu bez finančných úľav, na jej konci stojí šetrenie prírodných zdrojov a podpora životného prostredia.

Nezabúdajú ani na zákazníkov

Obchodný reťazec Kaufland nezabúda ani na svojich zákazníkov. Vo všetkých 77 predajniach môžu triediť použitý kuchynský olej, papier a lepenku, malé elektrospotrebiče, baterky, zálohované aj nezálohované plastové i sklenené obaly od nápojov.

Vyberáme pre vás niečo PLUS