Reklama

Vládny špeciál ide do penzie: Slúžil prezidentom aj vládam! Aký luxus si užívali a čo ho čaká?

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Nakladanie bývalého vládneho špeciálu na kamión, ktorý ho odvezie na Liptov
    Reklama

    Všetko raz končí. Aj éra vládneho špeciálu. Vozil našich prezidentov aj predstaviteľov vlády. Teraz ho čaká jeho posledná jazda z Bratislavy na Liptov. V zábavnom parku si bude užívať "zaslúžilý dôchodok".

    Roky odpočíval na bratislavskom letisku vládny špeciál letky ministerstva vnútra Tupolev TU 154M OM-BYR. Hlava štátu s ním poslednýkrát letela v marci 2010. „Lietadlo sme dostali v rámci deblokácie ruského dlhu v roku 1998. Boli len dve lietadlá Tupolev, ktoré mali takýto interiér. Lietadlo malo tzv. obývačku, kde mohol prezident prijímať návštevy, spálňa aj samostatná kúpeľňa, ale napríklad aj televízor,“ hovorí Daniel Macho, bývalý riaditeľ letky ministerstva vnútra. „Prišiel som sa s ním rozlúčiť, bolo to také „moje“ dieťa,“ vraví.

    Špeciál lietal po celom svete, najdlhší let absolvoval na Nový Zéland so štyrmi medzipristátiami. To je už ale minulosťou. Jeho posledná cesta povedie na Liptov. V tamojšom zábavnom parku si tak už v lete budúceho roka budú môcť návštevníci posedieť v kreslách, v ktorých sedávali napríklad prezidenti Rudolf Schuster či Ivan Gašparovič. Vládny špeciál nevozil len prezidentov, ale aj vládnych predstaviteľov. Lietadlo pasažierov vždy bezpečne odviezlo do cieľa a iba raz mu zlyhala hydraulika. Nebol však dôvod na paniku, keďže lietadlo má tri hydraulické systémy.

    Teraz čaká 42-metrový trup náročný prevoz až na Liptov. Vo finálnej fáze budú musieť dokonca s nákladom cúvať približne jeden kilometer. Obmedzenia pocítia vodiči cestujúci v nočných hodinách, aj to iba na určitých úsekoch. „Máme presný harmonogram prepravy. Policajné hliadky si budú súpravu preberať a po celý čas sprevádzať,“ vraví majiteľ lietadla Cyril Fogaš. „Kamión s trupom lietadla pôjde cez Kremnické Bane. Pôjdeme s presnosťou niekoľko centimetrov cez najnižšie mosty Slovenska,“ priblížil trasu Fogaš.

    Prvé kamióny vyrazia na cesty v stredu podvečer a na Liptov dorazia v piatok doobeda. Cyril Fogaš priblížil aj budúcnosť lietadla. „Návštevníci nášho parku ho budú môcť vidieť už od júla. A lietadlo nebude na zemi, ale umiestnené na železobetónových stĺpoch vo výške 10 metrov nad zemou. Každý si tak bude môcť prezrieť mašinu, ktorú používali naši vládni predstavitelia na plnenie si svojich povinností,“ dodal.

    Bývalý vládny špeciál Tupolev TU-154M rozobratý na kúsky postupne naložili do 11 kamiónov, z ktorých 7 je už na Liptove. Preprava lietadla bude patriť k jednej z najzaujímavejších prepráv z hľadiska dĺžky a veľkosti nákladu, keďže trup lietadla je dlhý 42 metrov a dĺžka jazdnej súpravy je 60 metrov.

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      Slovenský Air Force One sa vydá na svoju spanilú jazdu