EXKLUZÍVNE Prehovoril odvolaný šéf NCZI: To, čo stvárajú na ministerstve, JE NEPRIJATEĽNÉ!
10. 5. 2021, 6:00 (aktualizované: 12. 5. 2021, 15:13)

Čo sa to deje v Národnom centre zdravotníckych informácií (NCZI)? Úrad, ktorý je počas pandémie životne dôležitý, keďže má pod palcom prihlasovacie systémy na očkovanie či testovanie, mení šéfov ako na bežiacom páse. Toho posledného – Roberta Suju – odvolal v utorok minister zdravotníctva. Stalo sa tak deň po tom, čo si Suja zvolal tlačovku, na ktorej si neodpustil kritiku rezortu. Niečím podobným si pred časom prešiel aj jeho predchodca v úrade Peter Bielik. V rozhovore prezrádza, v čom je problém, prečo má rovnaký názor ako odvolaný riaditeľ Suja, ale aj to, či sa pripravuje samostatná Čakáreň na Sputnik V.
Zdroj: ITAPA
Zdroj: archív
Zdroj: Martin Baumann
Galéria k článku
NCZI má za rok už štvrtého šéfa. Prečo je toto kreslo také horúce?
- Kreslo nie je také horúce, ale pracovať pod riadením ľudí z Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR) je skutočne náročné. Toto celé je o ministerstve zdravotníctva, nie o NCZI. Pán Suja len otvorene povedal to, čo som ja hovoril interne za zatvorenými dverami. Veľakrát to bol boj s ministerstvom, resp. s Úradom verejného zdravotníctva. Hlavný problém je v legislatívnom nepochopení postavenia NCZI a jeho mandátu. Pandemickú situáciu v tejto krajine v zmysle legislatívy má riešiť UVZ SR, NCZI by malo zabezpečovať len technickú stránku, ak je o to požiadané a má na to alokované prislúchajúce zdroje. MZ SR je síce nadriadená organizácia aj pre NCZI, ale to svoje úlohy plní v zmysle platnej legislatívy a kontraktu uzatvoreného na konkrétny rok s MZ SR. No a rozhodnutia, ktoré prijímajú, mnohokrát nekonzultujú s NCZI a potom NCZI z toho vyjde veľmi zle, lebo nemá šancu zapracovávať tie požiadavky a upravovať informačné systémy (IS).

Môžete to vysvetliť na konkrétnom príklade?
- Napríklad požiadavky MZ SR na zmenu IS sa menia dennodenne. A vôbec nie sú konzultované s ÚVZ SR, ktorý ako prevádzkovateľ osobných údajov obyvateľov počas pandémie má jediný v zmysle legislatívy a platnej zmluvy s NCZI právo vykonávať úpravy IS Moje ezdravie. Niekedy tie predstavy MZ SR nie je možné zrealizovať, lebo IS sú postavené úplne iným spôsobom. Ťažko vysvetlíte ľudom, ktorí v živote nezažili vývoj systému, aký proces si to vyžaduje a aké štandardy je potrebné dodržiavať. Tak ako aj pán Suja naznačil – na začiatku sú nejaké požiadavky – lenže ľudia z ministerstva sa na ten projekt nepozerajú koncepčne, výhľadovo, strategicky. Nepozerajú sa na to do budúcnosti, ale robia krátkodobé, operatívne zmeny. Rozumiem, že v čase pandémie nie je úplne všetko možné predvídať. Potom však prídu s nejakým nápadom, ktorý už bol aj vopred komunikovaný verejnosti, a vy tie ich predstavy musíte naplniť. Takéto manažovanie a rozhodovanie nám veľakrát spôsobovalo problémy a dostávalo nás do stresových situácií.
Čiže problém je na ministerstve?
- Áno, keď to tak musím povedať, problémom je diletantstvo, ktoré na ministerstve vládne. Nedávajú jasné zadania, menia ich v čase naozaj veľmi rýchlo a to sa tak pri vývoji robiť nemôže. Najhoršie je, že nepočúvajú. Keď sme napríklad upozorňovali, že nemôžu do systému pridávať nové a nové antigénové miesta, lebo tá istá databáza, určená aj na PCR testovanie a vakcináciu, to nezvládne, nepočúvali nás. Skončilo to na čísle 750 mobilných odberných miest a systém kolaboval. Potom v priebehu decembra začalo MZ SR hľadať nový systém pre vakcináciu. Mali stretnutia s rôznymi spoločnosťami, ako napríklad Microsoft, SAP atď. A nakoniec zistili, že ak by si chceli takýto veľký systém alebo hocijaké nové riešenie obstarať, trvalo by to veľmi dlhý čas a stálo by to veľké peniaze. Tak sme im navrhli, že to urobíme interne na NCZI prostredníctvom dohodárov na platforme Elastic Search. Ako „proof of concept“ tejto technológie sme predstavili aj riešenie na kontrolu zaslaných esemesiek z antigénového testovania, ktoré by kontrolovalo Ministerstvo vnútra SR (MV SR). Dňa 5. februára nám MZ SR odsúhlasilo nové riešenie vakcinácie, tak to NCZI začalo vyvíjať a nasadenie softvéru bolo naplánované na 15. 3. 2021. No a týždeň pred spustením nového systému pán Krajčí vypustí na verejnosť informáciu, že sa ľudia môžu prihlasovať na očkovanie ešte v starom systéme. Čo si o tom mám myslieť, náhoda alebo zámer?
Vy ste na NCZI pôsobili za ministra Krajčího, ktorý vás vymenoval aj odvolal. Myslíte si, že sa s príchodom nového ministra Lengvarského niečo zmenilo?
- Toto nedokážem posúdiť, lebo som to nezažil. Ale podľa toho, ako sa vyjadril pán Suja, tak predpokladám, že asi veľa zmien nenastalo... ale naozaj k tomuto nemám dostatočné informácie.
Čo by sa teda malo zmeniť na ministerstve?
- Je to o komunikácii. Pokiaľ so mnou niekto veľmi zle komunikuje a ja musím pozerať tlačovky v televízii alebo čítať facebookové statusy, aby som sa dozvedel, čo sa vlastne chystá, tak je to neakceptovateľné. Takto sa nemôže nič plánovať a ani vyvíjať softvér. Vy musíte dopredu vedieť, čo sa chystá, a nie, že vás nikto ani neprizýva na stretnutia a ani sa nespýta, či to vôbec vieme zabezpečiť. Na MZ SR padne nejaké rozhodnutie, vykonať to má NCZI, ktoré napokon povie, že to nedokáže z rôznych dôvodov zabezpečiť, ale na to už nikto nepozerá. Už ste v očiach verejnosti zlí, lebo to neviete zabezpečiť.
Čítajte na ďalšej strane: Robí sa na samostatnej Čakárni pre Sputnik? >>
Začalo sa robiť na prihlasovaní na Sputnik? Ide o jedinú neregistrovanú vakcínu, ktorú na Slovensku máme. Čiže minimálne pri tejto vakcíne by asi ľudia mali mať možnosť výberu.
- Takúto informáciu som počas môjho pôsobenia nemal.
Takže nepripravuje sa žiadna samostatná Čakáreň na Sputnik?
- Neverím tomu, že by to bolo niečo samostatné. Môj osobný názor je, že Sputnik je ďalšia vakcína, a či tam máte päť vakcín alebo šesť, aký je medzi tým rozdiel?
Značná časť ľudí však zrejme nebude ochotná dať sa zaočkovať neregistrovanou vakcínou.
- Toto je presne to, že pôvodné zadanie na ten systém bolo úplne iné. Nebralo sa do úvahy, že ľudia si budú môcť vyberať vakcínu. Potom niekto prišiel s tým, že áno, chceme aj toto zakomponovať do IS, ale to už mení celý koncept a logiku systému. Nie je to také jednoduché zmeniť – dá sa to, ale nemôže to byť tak, že dnes niečo poviem a zajtra mi to urobte. Chce to čas, potrebujete to analyzovať, pripraviť dokumentáciu, potom to musíte otestovať, vykonať penetračné testovanie, aby neboli diery v systéme, aby sa tam nedostali hekeri atď. Vývoj systému musí byť robený v rámci štandardov ISVS a metodológie – a to sa nedeje.
Ako dlho by trvalo zmeniť systém tak, aby si ľudia mohli vybrať, ktorou vakcínou sa chcú očkovať?
- Podľa toho, či hovoríme o zmene celého systému, prerobení logiky, alebo by tam stačilo pár úprav. Ak by to bolo len pár úprav, tak si myslím, že by sa to dalo urobiť v priebehu niekoľkých dní. Ak by to vyžadovalo veľkú zmenu, tak si myslím, že hovoríme o týždňoch. Ale opakujem, stratégia rezortu nebola taká, aby si človek mohol vybrať vakcínu. Pôvodný plán bol, že MZ SR bude rozhodovať o tom, kde, koľko a akých vakcín sa bude distribuovať.
Prečo podľa vás minister tak náhle odvolal pána Suju? Povedal na tlačovke niečo, čo nemal?
- Myslím si, že pán Suja očakával a plánoval svoje odvolanie a nemal ambíciu na tej pozícii zostávať hlavne po vykonaných personálnych zmenách na MZ SR. Od začiatku svojho nástupu na NCZI deklaroval, že je tam len dočasne, čiže si myslím, že len pripravoval pôdu pre niekoho nového. Možno sa zľakol tej komplexnosti a veľkosti celej organizácie, ťažko povedať. Ale skôr si myslím, že z jeho strany išlo o politický krok. Úlohou NCZI nie je len vakcinácia. Hlavnou úlohou tejto organizácie sú zdravotnícke štatistiky, registre a elektronizácia – eHealth alebo inak nazvané eZdravie. Toto, čo sa tu deje, PCR testovanie, antigénové testovanie, to malo byť úlohou Úradu verejného zdravotníctva. Lenže ÚVZ sa k tomu postavil spôsobom, že nie sú schopní to urobiť, tak NCZI podalo pomocnú ruku a zrazu všetko ostalo na krku NCZI a ten balvan sa tlačí ďalej, úlohy pribúdajú, peniaze ubúdajú a Čierny Peter, žiaľ, zostal v rukách tejto organizácie.
Vy ste cítili krivdu, keď vás odvolávali?
- Viete, keď sa 9 mesiacov s celým tímom ľudí snažíte pomáhať, makať na úlohách, napĺňať rôzne predstavy a požiadavky, motivovať ľudí, tak vás to mrzí. Naskočil som do rozbehnutého vlaku, ktorý sme museli za jazdy meniť a upravovať. Myslím si, že po tých 9 mesiacoch sme to už mali dobre nasmerované.
Vaše odvolanie prišlo po výpadku systému, keď ministerstvo ohlásilo prihlasovanie, ale v praxi to boli preteky o termíny a mnohým sa termín neušiel. Necítite za to zodpovednosť?
- Tam stačilo spraviť jediné. Nemuselo sa vydať také vyhlásenie, aby sa všetci prihlasovali v tom čase. My sme vedeli, že na to systém nie je pripravený, že padne, aj sme to hovorili ľuďom okolo ministra Krajčího. Keď sme to všetci vedeli, prečo potom aj tak padlo vyhlásenie, že sa ľudia môžu prihlasovať? Samotný bývalý minister na následnej tlačovej konferencii potvrdil, že očakávali, že to systém nezvládne, tak načo to bolo dobré? Frustrovať obyvateľstvo alebo len odvolať riaditeľa NCZI? Alebo skutočne išlo len o neschopnosť ľudí na MZ SR? Myslím si o tom svoje. Samozrejme, že cítim krivdu. Mrzí ma, že nikto neocenil prácu nás ľudí, čo sme tam odrobili. To boli hodiny a hodiny, kopec nadčasov a nikto nám za to ani nepoďakoval. Toto som vyčítal aj pánovi Krajčímu na našom osobnom stretnutí. Ja si nepotrpím, ale minimálne vo vzťahu k organizácii to bolo nefér, lebo všetko zlé sme si „zlízli“ my a všetko dobré, tú smotanu, si zobral niekto iný. Takže asi takto to funguje… ale tak o tom je asi politika.