Dve Slovenky sa ocitli na dovolenke bez peňazí: Prečo im zablokovali karty? Pozrite, čo robiť!
19. 8. 2024, 18:00
Platba kartou v zahraničí je ideálna voľba pre dovolenkárov. Vďaka nej odpadne hľadanie zmenárne či platenie vysokých poplatkov za výber z bankomatu. Platby z ďalekých krajín však môže vaša banka vyhodnotiť ako rizikové a kartu vám zablokujú. Ako tomu predísť?
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: archiv
Zdroj: Shutterstock
Galéria k článku
Stres, ktorým si prešla čitateľka denníka Plus JEDEN DEŇ, by počas dovolenky nechcel zažiť nikto z nás. „Bola som v Moldavsku a veselo som používala kartu - v reštauráciách, na cestovanie taxíkom... Po troch dňoch mi poslala banka SMS, že mi pre podozrivú aktivitu blokujú kartu a ak ju používam ja, musím im zavolať. Ten telefonát ma stál 20 eur, kartu odblokovali, povedali, že je to pre moje dobro – čo nespochybňujem," posťažovala sa nám čitateľka.
Podobný prípad sa stal aj ďalšej Slovenke, a to v ďalekom Mexiku. „Nepoužívala som svoju SIM kartu v telefóne, takže mi od banky neprišlo žiadne upozornenie ohľadom zablokovania karty. Že nefunguje, som zistila až vtedy, keď mi nešlo zaplatiť ubytovanie a skoro som zostala nocovať na ulici, keďže bola polnoc. Musela som zavolať do banky, pričom hovor ma stál 50 eur," vysvetlila.
Ako takýmto situáciám predchádzať?
„Banka môže pristúpiť k zablokovaniu platobnej karty klienta, keď napríklad identifikuje rizikovú transakciu alebo uniknuté kartové informácie,“ vysvetlila Katarína Ragáčová, PR manažérka Slovenskej sporiteľne. „Máme zavedený systém nepretržitého monitoringu kartových transakcií, ktorého výsledkom môže byť blokácia platobnej karty v záujme ochrany klienta a jeho financií,“ uviedla Nadežda Palušová, PR manažérka Tatra banky. „Ak klient potvrdí, že transakciu nerealizoval, banka kartu zablokuje a zabezpečí znovuvydanie karty,“ doplnil Dominik Miša, PR manažér VÚB banky.
Nemusí ísť však vždy len o prípad „nezvyčajných“ transakcií. „Banka pristupuje k blokácii platobnej karty vo výnimočných prípadoch, akými sú napr. porušenie zmluvných podmienok, zablokovanie účtu v prípade exekúcie, nepovolený debet, ako aj pri podozrení zo zneužitia platobnej karty a pod.,“ podotkol Juraj Štefanovič, PR špecialista ČSOB.
Ako sa dá karta odblokovať, čo treba spraviť vždy pred vycestovaním a ako sa vyhnúť vysokým faktúram za hovory zo zahraničia? DOZVIETE SA NA ĎALŠEJ STRANE »»»
Pri blokácii platobnej karty musí banka klientov aj z legislatívnych dôvodov bezodkladne informovať. Najčastejšie je to podľa Ragáčovej pomocou SMS, keďže na ňu podľa analýz sporiteľne klienti najčastejšie reagujú. „V prípade, ak klient banke poskytol len číslo pevnej linky, banka klientov aktívne telefonicky kontaktuje,“ podotkol Miša. Ak používate napríklad na dovolenke iné číslo, treba to nahlásiť. „Klientom odporúčame, aby si v prípade, že aktuálne používajú iné telefónne číslo, online upravili kontaktné údaje vo svojom profile v aplikácii alebo v internetbankingu,“ radí Palušová.
Ragáčová spresnila, že odblokovať kartu po blokácii zo strany banky vedia banky z bezpečnostných dôvodov iba po telefonickom alebo osobnom kontakte s klientom, po riadnej identifikácii a autentifikácii klienta. „Klient nás môže kontaktovať telefonicky aj mailom. V prípade, že je klient v zahraničí, môže požiadať banku prostredníctvom četu o kontaktovanie,“ doplnila PR manažérka. „Odblokovanie nie je možné vykonať prostredníctvom aplikácie banky v telefóne,“ doplnil Miša. „Klientom odporúčame brať si so sebou do zahraničia/na cesty aj 2 platobné karty (pre takéto prípady blokácií), ktoré majú k dispozícii v rámci balíkov účtov,“ dodal Štefanovič.
Ďalšou možnosťou je ohlásiť svoje cestovateľské plány banke ešte pred odjazdom. „Klientom odporúčame, aby banke vopred pred vycestovaním nahlásili pobyt v zahraničí, hlavne v prípade exotických destinácií alebo dlhodobého pobytu,“ radí Miša. Stačí zavolať na infolinku banky a uviesť, kde a kedy sa budete nachádzať.
V niektorých bankách sa to dá spraviť aj cez aplikáciu. „V mobilnej aplikácii Tatra banky majú klienti možnosť v nastaveniach karty určiť, na ktorých kontinentoch je možné ich kartu použiť,“ podotkla Palušová. „Predmetné informovanie banky slúži ako pomôcka pri vyhodnocovaní rizikovosti platieb a odporúča sa len pre mimoeurópske destinácie,“ dovysvetlil Štefanovič.
Anketa
Mali ste už podobný problém v zahraničí?
Hlasovanie bolo ukončené