Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Dôchodcom pribudla nová povinnosť! Vytiahne im z vrecák desiatky eur. O čo vlastne ide? O toto!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Chronický stres cíti každá naša bunka. Ak je dlhodobý, škodí
    Reklama

    Čoraz viac penzistov jazdí na špeciálnych elektrických vozidlách, ktoré sú určené pre seniorov.

    Jednomiestne trojkolky či štvorkolky sú prispôsobené seniorom a uľahčujú im pohyb po meste či dedine. Väčšina týchto vozidiel pre dôchodcov po novom potrebuje povinné zmluvné poistenie (PZP). Patria totiž do rovnakej kategórie vozidiel ako silné elektrické kolobežky.

    Na rozdiel od vozidiel pre seniorov povinnú poistku nepotrebujú invalidné vozíky „Seniori a zdravotne postihnutí používatelia takýchto elektrických vozíkov sa nemusia obávať, že si nesplnili povinnosť. Vozidlá, ktoré sú určené pre nich, sú z povinnosti vylúčené bez ohľadu na to, akou rýchlosťou sa pohybujú alebo akú majú hmotnosť,“ tvrdí senior analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec pre portál finsider.sk.

    Riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor zdôrazňuje, že výnimku zo zákona majú invalidné vozíky výlučne používané osobou s telesným postihnutím. „To v prípade väčšiny seniorských vozíkov neplatí. Samotný dôchodca by musel byť osobou s telesným postihnutím, a takýto vozík by sám musel aj viesť,“ uviedol Fajnor.

    Ak dôchodca nie je zároveň invalidom, jeho elektrické vozidlo musí mať PZP za predpokladu, že jeho jeho rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu, alebo je vyššia ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň hmotnosť tohto vozidla presahuje 25 kilogramov. Väčšina seniorských vozidiel síce dosahuje maximálnu rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu, ale ich váha je výrazne vyššia ako 25 kilogramov. Preto musia mať aj poistku. Jej výšku si môžete vypočítať na jednoduchej kalkulačke.

    Zákon podľa Kahanca síce neobsahuje presnú definíciu invalidného vozíka, ale je niekoľko možností, ako si dôchodcovia potvrdia, že sa na nich povinnosť nevzťahuje. „Najľahší spôsob je, že si skontrolujú maximálnu konštrukčnú rýchlosť vozíka. Tá spravidla nepresahuje 14 kilometrov za hodinu, čo automaticky znamená, že sa na nich povinnosť nevzťahuje. Ak by bola vyššia a aj jeho hmotnosť by bola cez 25 kilogramov, čiže by spĺňal definíciu motorového vozidla v zmysle zákona o PZP, v takom prípade bude kľúčové určenie vozíka. U predajcu alebo výrobcu si vedia overiť, či je ich vozík klasifikovaný ako zdravotnícka pomôcka,“ vysvetľuje Kahanec.

    Dôležitou podmienkou je, či má penzista používajúci invalidný vozík aj preukaz osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP). Nie každý dôchodca je totiž automaticky invalidným občanom. Rozhoduje o tom posudkový lekár, ktorý musí určiť po posúdení lekárskych nálezov mieru funkčnej poruchy najmenej 50 percent. Dôchodca vtedy splní podmienku na vyhotovenie preukazu osoby s ŤZP.

    PZP musia mať od augusta elektrické vozidlá ako elektrokolobežky, elektrické golfové vozíky, trojkolky a štvorkolky, segwaye či hoverboardy.

    Ak niekto musí mať PZP a neuzatvorí si ho, hrozí mu pokuta. Bez ohľadu na to, či ide o vozidlo pre seniora alebo elektrokolobežku, hrozí za jazdu bez poistky pokuta od 50 eur do 5 000 eur.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS