Reklama

Diaľnice zadarmo a zľavy pri parkovaní! Majiteľov elektroáut čakajú aj ďalšie výhody! Odkedy?

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    V Miloslavove horel v noci pri rodinnom dome elektromobil
    Zdroj: FB/Ernest Gubran
    Reklama

    Slovensko je v predaji elektroáut na chvoste Európskej únie, vláda to chce zmeniť zavedením výhod pre šoférov „zelených“ áut v podobe diaľničnej známky zadarmo či bezplatného parkovania. Nakopne to Slovákov na kúpu elektromobilov? Dopravný analytik však upozorňuje aj na nevýhody spojené s ich vlastníctvom.

    Majitelia elektrických áut, či tí, ktorí zatiaľ kúpu zvažujú, by mali zbystriť. Čoskoro sa môžu dočkať viacerých benefitov, ktoré už poznajú šoféri v zahraničí. Prvým z nich je bezplatné či zlacnené parkovanie pre autá s elektromotorom. Vláda navrhla samosprávam, aby sa touto otázkou začali zaoberať okamžite po schválení rozhodnutia na podporu elektromobility, ktoré padlo 29. februára.

    Minister dopravy Jozef Ráž dostal tiež úlohu – má navrhnúť opatrenia na dočasné zvýhodnenie pre elektromobily, a to napríklad pri poplatkoch za diaľnice. Čas má na to do konca júna. Okrem lacnejších diaľničných známok, ktoré napríklad v Česku fungujú už 4 roky, má zvýhodniť používateľov elektromobilov aj pri odpisoch v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. Toto opatrenie má byť lákavé skôr pre firmy či podnikateľov.

    Vláda však myslela aj na bežných užívateľov. V hre sú dotácie na kúpu ekologických vozidiel. Od Rakúšanov sa naši vládni predstavitelia inšpirovali možnosťou dotácií na neverejné nabíjačky pre domácnosti a firmy. V neposlednom rade tiež plánuje zvýhodniť nákup a lízing elektrických áut kategórie M a N. Ide o autá na prepravu osôb, ale aj nákladné autá.

    Zavedenie výhod by mohlo zavážiť pri rozhodovaní o kúpe. „Spomenuté výhody ako bezplatné či zlacnené parkovanie, zvýhodnenie na diaľniciach, daňové úľavy a podpora pri nákupe alebo lízingu elektromobilov môžu Slovákov výrazne motivovať pri rozhodovaní o kúpe auta. Väčšina šoférov vníma počiatočnú vyššiu nákupnú cenu elektromobilov ako hlavnú prekážku. Poskytnutím dotačnej schémy z Plánu obnovy ich môže vláda urobiť atraktívnejšími pre jednotlivcov aj firmy,“ okomentoval Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

    Anketa

    Kúpili by ste si elektromobil, ak by bol pre vás cenovo dostupný?

    Dopravný analytik je však skeptický. „Sú to výhody, ktoré iste potešia, ale predstavujú len zlomok ceny elektromobilu, preto na rozhodovanie majú vplyv len v pomere ich využiteľnej sumy k cene vozidla,“ uviedol Jozef Drahovský.

    Problémom bude podľa neho aj financovanie týchto zvýhodnení. „U výhod vo forme zliav je problém ten, že niekto tú zľavu musí vyfinancovať. Preto je potrebné vždy hovoriť nielen o tom koľko percentnú zľavu dáme, ale aj to, kto bude znášať náklady na zľavu. Ak vlastníte parkovisko, ktoré sa rozhodne dať 50-percentnú zľavu elektromobilom, tak si adekvátne znížite tržby. Ak by parkovalo len niekoľko elektromobilov, tak sa to dá spraviť ako reklama, ale ak parkujúce elektromobily začnú pribúdať, tak to bude pre dané parkovisko ekonomicky neúnosné,” vysvetlil analytik.

    Presné znenie a rozsah opatrení zatiaľ ministerstvá špecifikovať nechceli. „Čo sa týka zliav z diaľničných známok pre majiteľov áut s alternatívnym pohonom, o tých neuvažujeme, uplatňujeme princíp ‚užívateľ platí‘, ale nevylučujeme, že v budúcnosti prebehnú s ministerstvom hospodárstva rokovania, aby boli zľavy na elektromobily uplatňované,“ odpísala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

    „Konkrétne opatrenia a na aké typy automobilov sa budú uplatňovať bude možné povedať až na základe posúdení a príslušní ministri o nich budú včas informovať,“ povedal nám hovorca ministerstva hospodárstva Peter Podstupka.

    Drahovský podotkol, že elektroautá nie sú pre každého, ideálne sú na jazdu v meste a okolí. „Momentálne energia do elektromobilu z elektrickej siete z rodinného domu je lacnejšia ako energia z benzínu alebo nafty, preto kilometer jazdy na elektromobile je lacnejší, teda ak nepočítame investične náklady. Elektromobil rýchlejšie akceleruje, vie brzdením dobíjať batériu, je tichší, má iné jazdné vlastnosti, ktoré veľa vodičov ocení,” opísal niekoľko výhod.

    Napriek tomu netreba zabúdať aj na nevýhody. Veľmi problematické pri elektromobiloch je horenie, teda presnejšie – hasenie. Na vlastné oči to zažili začiatkom mesiaca obyvatelia obce Miloslavov v okrese Senec. V noci tam pri jednom z rodinných domov začal horieť elektromobil. Vozidlo nebolo podľa hasičov napojené na nabíjaciu stanicu, požiar batérie nepoškodil. „Osobné motorové vozidlo bolo hydraulickou rukou naložené a ponorené do kontajnera s objemom vody päť kubických metrov na minimálne 72 hodín,“ priblížil Hasičský a záchranný zbor. K zraneniu osôb pri požiari nedošlo. Požiar z horiaceho vozidla však poškodil aj niekoľko rodinných domov. Hasiči napokon chybu elektromobilu vylúčili a začali pátranie po osobe, ktorá auto podpálila.

    „Benzínové a naftové nádrže prešli vývojom a dnes je ich konštrukcia taká, že už nevybuchujú ani pri výraznom poškodení. Horia tak, že pena z hasiacich zariadení hasičov ich dokáže zahasiť. U batérií elektromobilov je tento vývoj ešte pred nami. Momentálne batérie áut na trhu, keď začnú horieť, hoci sú zložené z veľa článkov, nie je možné ich zahasiť. Rieši sa to ponorením vozidla do kontajnera s vodou, na čas prebiehania vnútorných reakcií, pri ktorých vzniká teplo,“ vysvetlil postup Drahovský.

    Ani s redukciu emisií to podľa neho nemusí byť jednoznačné. „Veľkou neznámou je, ako bola vyrobená elektrická energia, ktorou bola nabitá batéria. Ak bola vyrobená v jadrovej alebo slnečnej elektrárni a podobne, tak je to bez emisií, ale ak v elektrárni spaľujúcej fosílne palivá ako uhlie, ropa, zemný plyn, potom sú výsledné emisie CO2 na prejdenie rovnakej vzdialenosti ešte vyššie, než u klasických spaľovacích motorov,“ upozornil dopravný expert.

    Prečítajte si tiež:

    Autor článku

    Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.