Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Cestujete diaľkovým autobusom? Tieto miesta sú najbezpečnejšie!

Nedávna tragická nehoda slovenského autobusu v Srbsku opäť rozprúdila debatu o bezpečnosti diaľkových autobusov.

Zdroj: SITA

Reklama

Tragická nehoda slovenského autobusu, pri ktorej v utorok v Srbsku zahynulo 5 dovolenkárov, opäť priniesla otázky o bezpečnosti cestujúcich. Je lepšie sedieť pri okne, za vodičom alebo na zadných sedadlách? Čo hovoria štatistiky a čo dopravní experti?

Základným pravidlom pri ceste autobusom je zapnúť si bezpečnostný pás. Do autobusov pre zájazdovú, diaľkovú alebo medzištátnu dopravu sa montujú už 14 rokov. Vodič je povinný upozorniť cestujúcich, aby si pás zapli. Odborník Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného hovorí jednoznačne: „V prípade zrážky môžu zapnuté pásy zvýšiť šance na prežitie.“

Potvrdené: pás zachráni 77 životov zo 100!

Používanie pásov skúmal americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky a prišiel k záveru, že pri prevrátení autobusu môže znížiť riziko úmrtia až o 77 %. Cestujúci bez zapnutého pásu totiž pri takejto nehode vypadnú a vozidlo im spôsobí smrteľné zranenia. Pri niektorých druhoch zrážok je však dôležitejšie miesto, kde sedíte, ako zapnutý pás. Ktoré sedadlo je v autobuse najbezpečnejšie?

Odborník: sadnite si do stredu pri uličke

„Podľa medzinárodných štatistických údajov sú toto najbezpečnejšie miesta,“ tvrdí Machciník, no zároveň pripomína: „Je to však štatistika, nikto nevie zaručiť stopercentnú bezpečnosť.“ Ak sedíte pri okne, ohrozuje vás roztrieštené sklo. Na týchto sedadlách je aj väčšie riziko zakliesnenia, kým z miesta pri uličke sa dá uniknúť.

Nesadajte si dozadu ani k tyčiam

Machciník neodporúča sedieť ani pri zadných dverách, pri toalete či pri tyčiach. Pevné prekážky mimo sedadiel podľa neho predstavujú riziko. Dopravný analytik Ján Bazovský však upozorňuje: „Na to, ktoré sedadlo je bezpečné, nie je jednoduchá odpoveď. Pri čelnej zrážke sú na tom najhoršie cestujúci, ktorí sedia vpredu za vodičom. Pri bočnom náraze zase tí, čo sú na boku a pri náraze zozadu cestujúci vzadu.“

Čo urobiť tesne pred nárazom?

Experti radia schovať hlavu medzi kolená a zaprieť sa rukami o sedadlo pred vami. No nie vždy je to reálne. „Vodič, ktorý sa dostal do kolízie alebo neovláda vozidlo, už vie o tom, že sa niečo deje a očakáva náraz. Napne svaly, telo mu stuhne a nie je také poddajné proti nárazom. Cestujúci však náraz nečakajú, sú uvoľnení, niektorí i spia. Aj keby videli, že je zle, zvyčajne ide o sekundy a nestihnú rozumne zareagovať,“ tvrdí Bazovský.

Podľa neho by pomohlo vybavenie autobusov elektronickými systémami podobne ako pri autách. „Dokážu rozoznať únavu vodiča, napríklad keď prejde cez plnú čiaru, a spustia alarm, kým nezastane a nedá si prestávku. Častou príčinou havárií autobusov je totiž ľudské zlyhanie,“ uzatvára.

Sedadlo si niekedy nemôžete vybrať

Chcete sedieť v strede pri uličke na najbezpečnejšom mieste? S požiadavkou na výber konkrétneho miesta v autobuse nepochodíte u všetkých dopravcov.

V autobusoch RegioJetu si pri kúpe lístka cez internet môžete zvoliť konkrétne sedadlo. Linky v medzinárodnej doprave Eurolines vrátane linky Slovak Lines z Bratislavy do Viedne nie sú miestenkované, ľudia si sadajú na miesta podľa vlastného výberu a tam, kde je miesto voľné.

„Na vnútroštátne diaľkové linky má cestujúci pri nákupe lístka priradené aj konkrétne miesto v autobuse. Pri osobnom nákupe na predajnom mieste môže cestujúci požiadať o konkrétne sedadlo podľa svojho výberu, ak je ešte voľné, dostane ho. Ak si cestujúci kupuje cestovné lístky cez internet, dostane vygenerované číslo sedadla," uviedla Eva Vozárová, hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines.

V diaľkových autobusoch SAD Prešov smerujúcich do Prahy či Londýna si pri nákupe cez internet sami zvolíte miesto, kde chcete sedieť. Naopak, košický prepravca Eurobus na diaľkových linkách neponúka možnosť zvoliť si miesto.

Vyberáme pre vás niečo PLUS