Bývalý šéf horských záchranárov varuje lyžiarov: Za TOTO vás môžu vykázať z svahu!
18. 2. 2023, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:52)

Zdroj: tasr
Chlapom Horskej záchrannej služby sa začína najrušnejšie obdobie roka – jarné prázdniny. Práve v tomto čase zaznamenávajú na tiesňových linkách najväčší počet volaní, a to najmä z lyžiarskych stredísk. Uplynulé dni ukázali, aké môžu byť zjazdovky nebezpečné. Záchranári preto vyzývajú ľudí, aby dodržiavali na zjazdovkách dôležité pravidlá. Viete, čo je to Biely kódex lyžiara?
Zdroj: Marián Galajda, HZS
Zdroj: FB/Horská záchranná služba
Zdroj: FB/Horská záchranná služba
Galéria k článku
Iba 8-ročný chlapček Alex zomrel po tom, čo doňho minulý piatok vo Veľkej Rači vpálil rozbehnutý 19-ročný lyžiar. Neprešiel ani týždeň a došlo k ďalšej vážnej nehode. V stredisku Jasná sa zrazil lyžiar so štvorčlennou rodinou. Kým otec a dve maloleté deti vyviazli bez zranení, matku odviezol vrtuľník do nemocnice v Banskej Bystrici s podozrením na vnútrolebečné krvácanie a poranenie krčnej chrbtice.
Pri tragédii v Oščadnici si obaja aktéri zrejme neuvedomili nebezpečnosť situácie, hovorí bývalý šéf Horskej záchrannej služby Jozef Janiga. Alex sa nachádzal v zlome na zjazdovke a Jakub zas išiel veľmi rýchlo. „Veľmi nebezpečné je, keď sa ľudia zdržiavajú pod terénnymi nerovnosťami, pod horizontom, v strede zjazdovky. Tam ide o to, že ak aj ľudia zastanú, spadnú, človek by mal čím skôr opustiť zjazdovú trať a ísť na kraj. To je ako na diaľnici, tam tiež nezostanete stáť v strede cesty," hovorí Janiga.
K nehode medzi Alexom a Jakubom došlo na takzvanej čiernej zjazdovke, ktorá je len pre skúsených lyžiarov. Nik však nekontroluje, či lyžiar, ktorý na zjazdovku ide, nepreceňuje svoje schopnosti. „Ide o zjazdovku, ktorá má sklon nad 40 stupňov, je teda strmá. Čím strmšia zjazdovka, tým treba mať väčšiu znalosť o ovládaní lyží, čiže musí to byť vyslovene dobrý lyžiar. Tu sú aj rýchlosti mnohokrát oveľa vyššie a dráha brzdenia oveľa dlhšia ako na plytkých, modrých zjazdovkách," hovorí Janiga.
To, či je lyžiar dobrý, si musí zvážiť každý sám. „To je tak, ako aj pri iných športoch – vyberám druh trate taký, aby som dokázal kedykoľvek bezpečne zabrzdiť, alebo zmeniť smer jazdy, tak, že ak sa vyskytne nejaká prekážka, aby som sa jej dokázal buď vyhnúť, alebo pred ňou zabrzdiť. To, kto ide na čiernu zjazdovku nie je kontrolované, nie je to obmedzované. Deti, ktoré lyžujú závodne, alebo sú v lyžiarskych školách, úplne bežne lyžujú na čiernych zjazdovkách," dodáva.
Článok pokračuje na ďalšej strane: ČO JE BIELY KÓDEX A ZA ČO VÁS MÔŽU VYKÁZAŤ ZO SVAHU? »»»
Oddnes až do 12. marca nás čaká niekoľko víkendov, ktoré sa prelínajú s jarnými prázdninami rôznych krajov na území Slovenska. Práve tieto prázdniny sú pre horských záchranárov najnáročnejším obdobím roka. „Čím viac ľudí, tým menšia priepustnosť trate, tým pádom väčšie riziko zrážok. Počas prázdnin chodia na svahy aj veľmi skúsení lyžiari, ktorí jazdia rýchlejšie, ale je tam aj množstvo lyžiarov, ktorí jazdia len raz, dvakrát do roka a práve ak sa stretávajú tieto dve skupiny, môže dôjsť k problému," upozornil Janiga.
Horskí záchranári pripomínajú, že každý návštevník lyžiarskeho strediska je povinný dodržiavať medzinárodné pravidlá správania sa na lyžiarskej trati, tzv. Biely kódex.
Bývalý šéf HZS vraví, že najčastejšou chybou lyžiarov je nezvládnutie jazdy, za ktorú môže rýchlosť. „Mnoho ľudí tým, že nevie dobre lyžovať, nevie včas, keď zbadá prekážku zabrzdiť, alebo zmeniť smer jazdy tak, aby sa jej vyhol. Práve takto dochádza k stretom,“ vystríha Janiga. Dodáva, že lyžiari často nedodržujú ani základné pravidlá: „Lyžiar, ktorý jazdí vpredu má vždy prednosť, takže zodpovednosť je na zadnom lyžiarovi."
Ďalšou chybou je podľa neho alkohol. „Aj keď nebýva priamou príčinou, vnemy a prístupy ľudí sú oneskorené a môžu prispieť k nehodám," konštatuje Janiga s tým, že ďalšou chybou u lyžiarov je nesprávne nastavené viazanie lyží, nepoužívanie prilieb a u detí chráničov prilbu a u detí chrániče chrbtice.
Lyžiar totiž dokáže vyvinúť na svahu vysokú rýchlosť. „Pri oblúkoch sú rýchlosti bežné okolo 60, 70 až 80 kilometrov za hodinu a keď sa dvaja lyžiari v rýchlosti 60 kilometrov stretnú, to je ako keby ste autom v plnej rýchlosti narazili na múr, tam už dochádza k devastačným poraneniam," konštatuje Janiga.
Článok pokračuje na ďalšej strane: ZA ČO VÁS MÔŽU VYKÁZAŤ ZO SVAHU? »»»
Za porušenie Bieleho kódexu v niektorých lyžiarskych strediskách dokonca hrozí nedisciplinovaným lyžiarom odobratie skipasu a vykázanie zo strediska. „Pokiaľ zistíme porušenie pravidiel správania sa, nasleduje upozornenie, respektíve vykázanie nedisciplinovaných lyžiarov a zablokovanie skipasu. Najčastejšie porušenia sú spojené s neprimeranou rýchlosťou a bezohľadnosťou," podotkol za Park Snow Donovaly Michal Krolák.
„Skipatrola upozorňuje lyžiarov priamo na zjazdovkách, v prípade opakovaného porušenia kódexu môže lyžiarovi zablokovať skipas," dodal hovorca Tatry Mountain Resorts Marián Galajda.
Za prínosné by strediská považovali zriadenie stálej hliadky, ktorá by dohliadala na dodržiavanie pravidiel a bezpečnosť na zjazdovkách. „Bola by to pomoc, ale v súčasnosti nie je na to zákonná opora," skonštatoval Krolák. Ministerstvo vnútra však tvrdí, že nateraz nad zriadením takzvanej lyžiarskej polície neuvažuje.
Po tragických dňoch na svahoch avizovala legislatívne zmeny aj nezaradená poslankyňa NR SR Romana Tabák. „Začínam pracovať na zákone o ochrane lyžiarov. O procese vás budem informovať!“