Reklama

V Bratislave sa vyrábajú už tri modely elektroáut: S dotáciou kúpite aj pod 10-tisíc eur

Naprieč Európou sa do októbra tohto roka predalo takmer 200–tisíc elektroáut a hybridov. Nový trend fascinuje aj čoraz viac Slovákov. Vyrábajú ich už aj u nás, dostupnejšie by mali byť aj vďaka štátnej dotácii.

Zdroj: Martin Mikláš

Reklama

Elektroáut na našich cestách pribúda. Budúcnosť automobilovej dopravy vidia mnohí práve v autách na elektrický pohon. Naprieč Európou sa do októbra tohto roka predalo takmer 200–tisíc elektroáut a hybridov. Nový trend fascinuje aj čoraz viac Slovákov. Vyrábajú ich už aj u nás, dostupnejšie by mali byť aj vďaka štátnej dotácii.

Spoločnosť Volkswagen Slovakia odštartovala sériovú výrobu ďalších dvoch čisto elektrických modelov áut. V auguste začala sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e-up! s väčším dojazdom a koncom roka dostali elektrický pohon ďalšie dva modely, a to Škoda CITIGOe iV a Seat Mii electric. Aj to dokazuje fakt, že ľudia majú o elektroautá záujem.

„Podiel elektromobilov bude v nasledujúcich rokoch len narastať. Zatiaľ čo v minulosti tvorili čisto elektrické vozidlá v segmente malých mestských vozidiel marginálne objemy, po novom ich podiel stúpne na dve tretiny,“ povedal predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Oliver Grünberg. Koncern Volkswagen, do ktorého patrí aj bratislavský závod, spustil najväčšiu elektrickú ofenzívu v automobilovom priemysle, do ktorej investuje desiatky miliárd eur.

Už dávnejšie sa zaviazal k Parížskej klimatickej dohode, prišiel s vlastnou ekologickou stratégiou a smeruje k CO2 neutrálnej výrobe. „Zelenšími sa postupne stávajú ako nové produkty, tak aj produkcia. Spustenie výroby ďalších dvoch elektrických vozidiel v Bratislave prispieva k redukcii CO2 emisií,“ vysvetlil Grünberg. Ľudia majú predsudky najmä voči slabej infraštruktúre nabíjacích staníc na Slovensku.

Zdroj: Martin Mikláš

V bratislavskom závode zo dňa na deň pribúdajú batérie do áut.

„V roku 2010, keď k nám elektrické autá prišli, bol problém s nabíjaním. Teraz už nie je. Autá majú dnes vyšší dojazd, nabíjacích staníc je čoraz viac a sieť sa neustále zahusťuje. Na súčasné potreby je ich dostatok. Ak sa bude zvyšovať počet áut, bude sa určite zvyšovať aj počet staníc. Budú pribúdať aj napríklad v podzemných parkoviskách bytových domov, ale aj firiem,“ informoval Peter Ševce, manažér spoločnosti IONITY, ktorá buduje nabíjacie stanice.

Podľa štatistík ministerstva hospodárstva je dnes na našich cestách už viac ako 1 100 elektromobilov. Nie sú určené pre ľudí, ktorí denne cestujú naprieč Slovenskom, ale skôr pre tých, ktorí napríklad dochádzajú za prácou do miest z okolitých dedín.

„Pre ľudí, ktorí majú rodinné domy, to môže byť veľmi zaujímavé, hlavne ak dochádzajú do zamestnania, napríklad do Bratislavy, z blízkeho okolia, povedzme zo Senca alebo z Malaciek. Napriek tomu očakávam, že primárnou klientelou budú firmy a štát,“ povedal vedúci Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU Ľuboš Magdolen.

Firemné flotily by už v blízkej budúcnosti mohli tvoriť práve autá s elektrickým pohonom. „Mohli by sa o to zasadiť mestá, ktoré by mali tlačiť na firmy s tým, že máme problém so znečistením ovzdušia a radiť im, aby nakupovali radšej firemné elektromobily,“ objasnil Ševce.

ŠKODA CITIGOe iV

  • Cena: od 17 590 €
  • Cena po dotácii: od 9 590 €
  • Výkon: 80 koní
  • Batéria: 36,8 kWh
  • Dojazd: 252 km
  • Z 0 na 100 km/h: 12,3 s
  • Max rýchlosť: 130 km/h
  • Hmotnosť: 1 250 kg

Zdroj: Martin Mikláš

ŠKODA CITIGOe iV

Volkswagen e-up!

  • Cena: od 17 970 €
  • Cena po dotácii: od 9 970 €
  • Výkon: 82 koní
  • Batéria: 36,8 kWh
  • Dojazd: 260 km
  • Z 0 na 100 km/h: 11,9 s
  • Max. rýchlosť: 130 km/h
  • Hmotnosť: 1 160 kg

Zdroj: Martin Mikláš

Volkswagen e-up!

SEAT Mii electric

  • Cena: od 20 650 €
  • Cena po dotácii: od 12 650 €
  • Výkon: 83 koní
  • Batéria: 36,7 kWh
  • Dojazd: 260 km
  • Z 0 na 100 km/h: 12,5 s
  • Max. rýchlosť: 130 km/h
  • Hmotnosť: 1 200 kg

Zdroj: Martin Mikláš

SEAT Mii electric

Dotácie od štátu pozastavili, záujem je obrovský

V stredu spustil štát registráciu záujemcov o dotáciu pri kúpe elektromobilu. Každý záujemca mohol získať na elektroauto príspevok od štátu až 8 000 eur, pri kúpe plug-in hybridu 5 000 eur. Záujem o štátnu podporu bol obrovský. Za prvých 30 minút od spustenia registrácie požiadali na portáli chcemelektromobil.sk záujemcovia o dotácie v celkovej výške 1,2 milióna eur a následne portál skolaboval.

Registráciu preto museli dočasne prerušiť. „Toto opatrenie padlo na úrodnú pôdu a záujem o elektromobily je veľký,“ konštatoval Žiga. Ministerstvo najskôr tvrdilo, že o dotácie bude možné opätovne požiadať od štvrtka, nakoniec však muselo celý proces zrušiť. Dôvodom boli podľa ministerstva technické problémy. Rezort dotácie opäť spustí v pondelok 16. decembra o 12.00 h.

Ministerstvo sa tiež rozhodlo anulovať doterajšie registrácie. Po opätovnom spustení registrácie podpíše ministerstvo s úspešnými žiadateľmi zmluvu a tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto. Auto budú musieť vlastniť minimálne 2 roky a nebudú môcť využiť lízing.

 

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.