Reklama

Na benzínkach bude čoskoro chýbať DÔLEŽITÁ kvapalina, odborník radí: Urobte TOTO!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Na benzínkach bude čoskoro chýbať DÔLEŽITÁ kvapalina, odborník radí: Urobte TOTO!
    Reklama

    Milióny áut po celej Európe čaká veľký problém. Dôležitá kvapalina, bez ktorej sa tieto vozidlá nepohnú, bude už onedlho nedostatkovou surovinou. Motoristický expert tvrdí, že robiť si dnes veľké zásoby nepomôže.

    Všetko majú na svedomí rastúce ceny plynu, pre ktoré sú najväčšie európske firmy vyrábajúce močovinu nútené výrobu stopnúť. Prípravok AdBlue, ktorý sa z močoviny vyrába, však potrebujú naftové autá po celej Európe. Najväčším producentom tejto kvapaliny je firma Duslo Šala, ktorá sa už dnes tiež topí v problémoch. Viac ako 1 000-percentný nárast ceny plynu ich prinútil obmedziť výrobu na minimum.

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      Fabrikám hrozí zatváranie, šéf Dusla otvorene: Bez pomoci štátu príde o prácu 2000 ľudí

      „Plyn je pre nás základná surovina, z ktorej vyrábame čpavok a z neho všetky ostatné produkty, dominantné sú minerálne hnojivá, ale aj močovina a AdBlue. Zvýšenie cien zemného plynu pre nás znamená, že v minulom roku bola cena zhruba 15 eur za megawatthodinu, dnes je to 160 eur. Začali sme generovať brutálnu stratu. Keby sme išli na plný výkon, tak by sme mali stratu desiatky miliónov eur za mesiac, takže po vzore ostatných štátov sme sa začali zamýšľať nad tým, že výrobu zavrieme," povedal Petr Bláha, generálny riaditeľ Duslo, a. s. 

      Situácia je vážna aj v ďalších krajinách. „Druhý najväčší výrobca v Európe  je v Nemecku a ten už tiež začal škrtiť výrobu AdBlue. Tretí najväčší je v Poľsku a ten výrobu zastavil,“ vyhlásil minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Podľa jeho slov bude s dostatkom prípravku v blízkej budúcnosti naozaj problém.

      „Keď tieto roztoky na trhu nebudú, všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie budú odstavené," dodal Bláha. Moderné autá bez AdBlue nenaštartujete. „Moderné naftové motory, ktoré používajú AdBlue, ju potrebujú na svoj život. Keď vám zasvieti kontrolka, máte nejakých 2 400 kilometrov na to, aby ste doplnili AdBlue. Bez AdBlue nemôžu fungovať. Čiže ak by táto kvapalina nebola, väčšina novších áut by nemohla jazdiť," vysvetlil motorostický novinár Rasťo Chvála. Kvapalinu je potrebné doplniť zhruba každých 15-tisíc kilometrov. 

      Anketa

      Týka sa problém s AdBlue aj vás?

      Problém sa však netýka len osobných áut, ale aj nákladiakov či autobusov. Veľmi vážne to bude pri poľnohospodárskych strojoch. „Poľnohospodárska technika má, pochopiteľne, aj väčšiu spotrebu AdBlue, tam toho treba viac než do bežných áut. A kým pri bežných autách máte alternatívu, benzínové alebo elektromobily, tak v poľnohospodárstve nemáte traktor na baterky ani na benzín. Tam je nafta dosť kľúčová,“ opísal Chvála. 

      Čo radí expert majiteľom naftových áut a ktorých konkrétne sa to týka? Čítajte na ďalšej strane » » » 

      Motorictický odborník šoférom radí, aby nepodliehali panike, no aby boli pripravení. „Nebolo by zlé mať doma bandasku AdBlue. Na druhej strane ju však nemôžete nekonečne skladovať. Tiež to má nejakú trvanlivosť, čiže kvalitatívne to potom klesá. Radil by som mať tak jednu 10-litrovú bandasku, ak by ste potrebovali dočerpať práve v čase, keď by bol nejaký výkyv," uzatvoril Rasťo Chvála. 

      Okrem nedostatku kvapaliny do nafttových áut môžu enormné ceny plynu napáchať aj ďalšie škody. „Z CO2 sa robia napríklad aj sýtené nápoje, bez ktorých sa trh asi dokáže zaobísť, ale ľudia si zvykli ich kupovať. Môže nastať to, že začne chýbať rajský plyn, ktorý sa tiež vyrába z CO2 a slúži v zdravotníctve. V Anglicku kvôli tomu museli prestať operovať. Keď nebudú hnojivá, tak nadchádzajúca úroda bude výrazne horšia, keďže rastliny nebudú mať živiny. Keď bude horšia úroda, dá sa očakávať, že zásadne stúpnu ceny, môže to znamenať, že zdražie múka, pečivo, chleba, rožky, maslo, zdražie krmivo, tým pádom aj mäso a ocitáme sa na prahu brutálnej inflácie," upozorňuje riaditeľ Dusla Šala Petr Bláha. 

      Čo je AdBlue? 

      AdBlue je špeciálna prevádzková kvapalina určená pre automobily s naftovými motormi. Tvorí ju z 32,5 percenta močovina, zvyšnú časť tvorí destilovaná voda. Vďaka močovine možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch o 95 percent. Naftové motory s AdBlue majú preto výrazne menší negatívny vplyv na životné prostredie, čím zároveň spĺňajú prísne európske normy. Spotreba AdBlue sa pohybuje v priemere okolo 1 litra na 1 000 km, o nízkom stave AdBlue varuje kontrolka.

      Ktoré autá AdBlue potrebujú? 

      AdBlue je kvapalina používaná iba v automobiloch so vznetovými motormi vybavenými systémom SCR (selektívna katalytická redukcia), ktoré sa v autách používajú od roku 2011. Systém SCR možno nájsť vo všetkých nákladných vozidlách, v autobusoch a niektorých osobných automobiloch vyrobených od roku 2011 a spĺňajúcich emisnú normu Euro 5. Systém SCR majú aj naftové motory, ktoré sa vyrábajú od roku 2015 a spĺňajú emisné normy Euro 6.

      Takže ak má auto naftový motor a bolo vyrobené po roku 2015, určite má systém SCR a potrebuje AdBlue. Auto má vedľa plniacej nádrže špeciálnu plniacu nádrž pre kvapalinu AdBlue. Má špeciálny modrý uzáver a je označená. V niektorých autách môže byť plnivo AdBlue v strede kufra.

      Prečítajte si tiež:

      Autor článku

      Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.